• SaraAnders

Tips om illamående morgon+kväll.

Hej!
    Är i vecka 7 och mår nåt så fruktansvärt illa på morgonen och sent på kvällen. Har ni några tips? När ca avtar detta? Kommer knappt upp ur sängen på morgonen för det känns som jag ska kräkas.
    Kvällarna kryper jag in till sängen i princip. Snälla ge mig råd och tips.

• Svar på tråden Tips om illamående morgon+kväll.
  • zbaby

Min sambo petade i mig en Dextrosol innan jag klev ur sängen.. den gjorde underverk.. men ligg kvar några minuter innan du reser dig upp för säkerhets skull..

• Linnas

Jag började också må riktigt illa i vecka 7 och blev sjukskriven i vecka 13.
    Har mått förjävligt och ätit mediciner under hela graviditeten och nu är jag i vecka 37 och har inte slutat kräkas ännu.
    Det enda som fungerat litegrann för mig, förutom medicinerna, är CITRON!
    Dricker hela tiden väldigt starkt citronvatten och äter upp klyftorna. Äter nog en hel citron per dag!
    Men man måste vara noga med att sköta tänderna och skölja med riktig flour flera gånger per dag eftersom att citron fräter på emaljen.

Annars finns det en massa åksjukepiller, åksjukeband, ingefäratabletter och liknande, men inget har någonsin fungerat på mig.

• trolletimagen

Jag kräktes varje dag fram till vecka 20 ungefär, sen mer sällan. Testa att ha digestivekex vid sängen och ta en tugga innan du sätter dig upp. Ät all mat låååångsamt och vila efter. Du får prova dig fram vad som funkar för dig Men det går över iaf även om det inte känns som det nu...

• annasp

Mitt bästa tips är att ärta nåt innan du går upp, gör i ordning en macka o lägg bredvid sängen, eller ett par kex el dyl. För mig och många av mina vänner har det funkat jätte bra med citron vatten och apelsiner. Borde gå över framåt vecka 13 men det är inte säkert, lycka till

• SaraAnders

Ok, tack för tipsen.. Ska försöka med ett sånt band man ska ha på armen. Åksjukeband

• Platsförentill

jag försöker få bort mitt illamående med åksjukeband o tycker det funkar ganska bra!!! 
    ska dock testa med citroner o apelsiner med ;P

• simmaren

Fermenterade drycker rekommenderas om man har illamaende. Sasom, Kombucha.

• Dimitra
    simmaren skrev 2011-04-16 04:08:25 följande:
    aksjukeband kan man kopa fran  Magnethelth.se
    De var ganska precis dubbelt så dyra som apotekets band

TS - jag lider verkligen med dig. Postafen, som finns på apoteken. hjälper många och har en verkningstid på 12 timmar. Tar man på kvällen så är man illamåendefri kvällstid och morgonen därpå. Funkar ingenting så finns det receptbelagda läkemedel mot illamående som brukar vara rätt enkelt att få utskrivet när man är gravid.

Åksjukebanden funkar rätt bra för en del också så jag håller tummarna för att det ska göra det för dig med.

Här är vårdens råd till dig som mår illa:
    Ät små och täta måltider. Ha gärna något på nattduksbordet som du kan äta innan du stiger upp. Ersätt förlorad vätska om du kräks. Ät kolhydratrika måltider (bröd, pasta, potatis och dylikt). Pröva att minska på kött. Pröva om kokt mat går bättre än stekt. Pröva att minska kaffedrickandet. Ibland kan mineralvatten lindra besvären.
    The Dimitra universe.
  • lillisen2

Hej!

Ett tips, prova b-vitamin (b6). Har hjälp mig. Mådde otroligt illa hela dagarna innan.. (är v15) 

Svar på tråden Tips om illamående morgon+kväll.