• Amazina

Hur får man förlossningen att sätta igång?? Tips efterlyses!!

Jag är i v 39 och står på väntelista för igångsättning. Jag håller dock på att bli tokig och skulle vilja att det satte igång typ NUUU!! Jag har haft en helvetisk graviditet med typ alla komplikationer och besvär man kan ha. Pricken över i-et kom för 4-5 dagar sedan med en vansinnig klåda och det konstaterades att jag hade graviditetshepatos. Jag har blivit insatt på diverse mediciner men ingenting hjälper. Jag ligger vaken många många timmar på nätterna, kliar mig tills jag blöder, duschar iskallt och härom natten hämtade jag även en gaffel från köket för att kunna klia mig bättre under fötterna. M a o är jag rätt trött på detta nu och efterlyser alla tips man kan få för att få förlossningen att starta.

Den barnmorska jag haft kontakt med har tipsat om kanel, sex, promenader och trappgång. Någon som har något mer förslag? Jag tar förresten även tacksamt emot förslag om vad som kan hjälpa mot klådan. 

• Svar på tråden Hur får man förlossningen att sätta igång?? Tips efterlyses!!
  • Jessica10

usch va jobbigt för dig! =(
    Om du inte har varit så aktiv och rörlig under graviditeten ska man vara försiktig med att börja tok springa upp & ner i trappor..
    Jag drack hallonbladsthé med 4-5 nejlikor i.. ett par gånger mer dag och promenerade så gott jag kunde (hade kraftiga foglossningsbesvär och gick med kryckor) började med dettta i v 37+0 och 37+6 fick vi åka in på förlossningen.. då va det dax :) hade planerad igångsättning v 38+0 så det kan också ha varit att jag slappnade av och visste att snart kommer bebis oavsett som gjorde att det kom igång! =)

Önskar dig all lycka!

♥ nellie -10 ♥
  • trollmammsis

jag kan rekomendera en spaghettislev  
    iaf så har jag annars hört färsk annanas, vilket tydligen kan ge diarre om det inte sätter igång. Annars finns det ingen såntdär klockrent tips "den kommer när den kommer"..  och VILA

• HEH

Är beräknad om en vecka precis. Sitter som flera ggr annars o har ont nu. Vet inte vart det leder....
    Pratade med en bm igår. Vi har gått i skolan tillsammans o pratade snabbt på fb.
    Hon jobbar på förlossningen o jag frågade henne seriöst om hon känner till nåt knep som kan snabba på det hela lite.
    Hon sa, vila o sov så mkt som möjligt.
    När man stressar runt, så hindrar stresshormonet värkarbetshormonet att sätta igång....
    vet inte om det stämmer....

• J W

Finns inget man kan göra som sätter igång förlossningen...
    Tror ni verkligen att nån skulle gå över tiden i så fall??

Men visst,
    Ha sex (3-4 satser långt upp i livmodern på kort tid)
    Ananas (typ 6-8st färska)
    Ricinolja (ganska mycket för att vara på den säkra sidan, men risken finns att du kommer ha rännskita på förlossningen. Kul.)

• SandraP81

Vila, ta en promenad i rask takt och vila lite till. Inte så kul om förlossningen startar i förtid, kroppen måste ju vara mogen. Ricinolja har jag hört kan vara direkt farligt så det rekommenderar jag inte.

• J W

Massera bröstvårtorna!
    Det har jag läst i nån väntabarn-bok att nån bm tipsade om när värkarna avtog, innan de satt värkstimulerande...  Det skadar ju iaf inte att sitta och pilla på dem i tv-soffan

SandraP81 skrev 2011-04-15 13:01:02 följande:
    Vila, ta en promenad i rask takt och vila lite till. Inte så kul om förlossningen startar i förtid, kroppen måste ju vara mogen. Ricinolja har jag hört kan vara direkt farligt så det rekommenderar jag inte.
    Jag var lite ironisk i mitt inlägg.
    Och jag är helt övertygad om att man inte kan sätta igång en förlossning på egen hand... Kanske påskynda liiitegrann om det snart är på gång ändå
  • SandraP81
    J W skrev 2011-04-15 13:08:28 följande:
    Massera bröstvårtorna!
    Det har jag läst i nån väntabarn-bok att nån bm tipsade om när värkarna avtog, innan de satt värkstimulerande...  Det skadar ju iaf inte att sitta och pilla på dem i tv-soffan Jag var lite ironisk i mitt inlägg.
    Och jag är helt övertygad om att man inte kan sätta igång en förlossning på egen hand... Kanske påskynda liiitegrann om det snart är på gång ändå
    Hehe, ja jag förstår det nu. Äta 6-8 ananaser kan ju blir rätt mäktigt. Men har sett att en del rekommenderar ricinolja och man vet ju aldrig om någon får för sig att testa så ville bara säga att det kunde vara farligt.. Glad
  • rere88

Har läst om lite olika drycker som sägs sätta igång förlossningen. har själv bara provat en kopp kanelte o kände inget av den. skall prova basilikate idag. om någon provat de drycker som följer får ni gärna skriva om det hjälpte då jag lixom ts är nyfiken på saker som kan få igång förlossningen.

Hallonbladste
    Tag 1 st. något rågad msk (ca 5 g) blad till en tekopp vatten (ca 2,5-2,5 dl). Strö bladen i uppkokat vatten, låt dra och skjuda med lock i minst 10 min. Sila, drick. Denna vara är 100% råvara utan förstörande tillsatser. Örtte kan värmas på nytt under samma dag, att teet stått längre ger vanligen desto starkare utdrag av ämnen.

Basilikate
    För att sätta igång en förlossning dricker man te på basilika. 3 tsk torkade blad per kopp. Lägg de i kokande vatten och låt dra i 10-20 min. Drick 3-4 koppar per dag (7,5-10 dl)
    Använd även ingefära för att skynda på förlossningen om den drar ut på tiden.
    Basilika bör som te endast drickas inför förlossningsdags eftersom den kan sätta igång en förlossning. Kan med fördel alltid användas som krydda i maten.

Kryddnejlika
    För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista 2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.
    Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kryddnejlika tidigare i graviditeten.

Kanel
    Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk per kopp 2-3ggr dagligen.
    Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel tidigare i graviditeten.

Häxblandning
    1,5 liter vatten
    saft av 2 citroner
    2-4 msk honung
    2 msk riven ingefära
    2 tsk cayennepeppar

Blanda allt, drick halva. Resten nästa dag om inget har hänt.

• solen13

Jag provade det mesta med mina 3 och inget funkade.
    Häxblandningen, kanel, hallonblad, sex, gå mkt, trappor, putsa fönster, ricinolja, massera bröstvårtorna (fick dock sammandragningar).

• Annali b

Mot klådan använde jag potatismjöl. Underbart att doppa händer och fötter i när det kliar som värst. Bara det att hinken med potatismjöl stod kvar i badrummet  och golvet var  fullt av det när jag kom hem från förslossningen och det var inte roligt...men doppa på, det hjälper för stunden i alla fall och sedan är det kallduschen igen.

• tvåbarnsmor89
    J W skrev 2011-04-15 13:08:28 följande:
    Massera bröstvårtorna!
    Det har jag läst i nån väntabarn-bok att nån bm tipsade om när värkarna avtog, innan de satt värkstimulerande...  Det skadar ju iaf inte att sitta och pilla på dem i tv-soffan
    Jo men massera bröstvårtorna får igång sammandragningarna... Min förlossnings dr sist tyckte jag skulle göra det då jag väntade sonen för att få igång förlossningen, och man får ganska kraftiga sd av det.....
  • Lavish

Min förlossning började med första riktiga värken för 30 timmar sen. Fortfarande är det ca 7 min mellan värkarna. För långt att åka in, för kort att sova eller vila ens. Är helt slut. Finns det någon som har tips för hur man får förloppet att snabba på? Har just i ren panik sprungit upp och ner för en brant lång backe och flera trappor ett antal gånger. Verkar inte hjälpa  

• Lavish

Ska prova med basilikan, någon ingefära har vi inte och hallonbladsteet har jag druckit liter av redan.

• trollmammsis

Lavish: hur har det gått? Ät färsk annanas.

Svar på tråden Hur får man förlossningen att sätta igång?? Tips efterlyses!!