• sussilur

Rh Negativ

Jag har försökt ta reda på om min dotter är rh- eller rh+ och får inget svar. Hon fyller nu 4 år men det är något jag skulle vilja veta. Jag själv är Rh-.
    Har både pratat med bb när jag i sommras var inlagd pga MA, och de kunde inte svara på det. I journalen från förlossningen står det inget om det. När jag pratat med BVC kunde de inte ge mig svar heller då de inte hade den informationen. Så jag undrar vad som krävs för att få reda på om hon är rh- el rh+. Är det bara ett stick i fingret el måste man ta ett provrör? Och tror du att det går att ta ett prov i samband med 4års kollen om man ringer och pratar med bvc innan?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rh Negativ
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn till en mamma som är rh negativ och med rh positiv pappa, oftast blir rh positiva. Denna kombination ger ofta immunisering i samband med förlossningen. Vilket i så fall är ett tydligt tecken på att barnet är rh positivt. Vid första barnet sker det dock inte alltid en immunisering.
    Med andra ord kan man inte, med säkerhet, dra några slutsatser av det. Andra barnet har dock betydligt högre risk att utsättas för immunisering, vilket ger en säkrare indikation på om det är rh positivt eller negativ.

Naturligtvis krävs det ett blodprov för att säkert fastställa om din dotter är positiv eller negativ. På BVC har man generellt inga möjligheter att ta blodprov. Vid behov, är min erfarenhet, att läkaren (på BVC) skickar en remiss till VC eller BUMM för att få ett blodprov genomfört.

Jag rekommenderar att du ringer VC för att få reda på hur du skall gå till väga.

Trevlig helg!

MVH Christine

• BVC Sköterskan

Hej igen,

Glömde tillägga; att det är min erfarenhet att man behöver ta ett blodprov i form av "provrör". Ett stick i fingret räcker oftast inte, om den som tar provet inte är väldigt rutinerad.

/C

Svar på tråden Rh Negativ