• DramaQueen

Mat på flyg med fritidsresor

Vi valde denna gång att inte ta måltid på flyget, barnen har inte gillat de sista gångerna och jag är alldeles för nervös för att kunna äta =)

Men finns det typ mackor att köpa på flyget eller får man ta med sig själv??
    Flyger oftas regulgärt och då ingår ju detta så har aldrig behövt tänka steget längre.

• Svar på tråden Mat på flyg med fritidsresor
  • DramaQueen

Ingen som flygit med fritidsresor?

• Dixie

brukar inte finnas mackor m.m. att handla ombord  - men kolla med Fritidsresor för att få korrekt besked! 

trevlig resa! 

• mia maria

Håller med ovan; nej, det brukar inte finnas mackor att köpa. En gång har det funnits för vår del, o det var när vi flög hem på natten.

De generella reglerna säger att egen mat/matsäck ej får medhavas ombord, men precis som ovan skriver så tycker jag att du ska ringa till TuiFly o fråga, för att få ett korrekt svar. Maila går också bra!

• Jagsjälv

Barnen brukar få köttbullar åt ena hållet och köttfärssås det andra. Brukar alla ungar gilla...

• Gladskit

Vi flög med TuiFly/Fritidsresor till Thailand för några veckor sedan och det fanns inte smörgåsar eller liknande att köpa ombord. Utan det serverades förbeställda måltider och det man kunde köpa var läsk, snacks och godis.
    Min son fick köttbullar ena vägen och pasta med nån kyckling andra vägen. Plus yoghurt till dessert.
    Flygplansmat är ju ingen upplevelse direkt men det vi serverades var helt ok.

• DramaQueen

Tack för era svar, men tycker det är synd att de inte kan servera en lättare måltid, flygningen tar ju bara 3 timmar. 
    Barnen har blivit serverad all möjlig flygplansmat under åren och de petar mest, men de är lite kräsna av sig, speciellt min yngsta. Men tycker att regulärflyg i regel har lite bättre mat än charter, men de 2 sista gånger vi har åkt charter har barnen alltid fått 3 potatis klyftor och några chickenbits visst helt ok, men då har de hällt över en tomatsås över de hela. 

Får fundera lite till hur vi ska göra, annars får man ju ta en smörgås på flygplatsen istället innan planet går.

• mia maria
    DramaQueen skrev 2011-04-18 09:45:36 följande:
    Tack för era svar, men tycker det är synd att de inte kan servera en lättare måltid, flygningen tar ju bara 3 timmar. 
    Barnen har blivit serverad all möjlig flygplansmat under åren och de petar mest, men de är lite kräsna av sig, speciellt min yngsta. Men tycker att regulärflyg i regel har lite bättre mat än charter, men de 2 sista gånger vi har åkt charter har barnen alltid fått 3 potatis klyftor och några chickenbits visst helt ok, men då har de hällt över en tomatsås över de hela. 

Får fundera lite till hur vi ska göra, annars får man ju ta en smörgås på flygplatsen istället innan planet går.

Ja vi brukar försöka äta på flygplatsen innan, beroende på vilken tid planet går såklart!
    Även om det är skaplig mat till barnen så brukar ändå äldsta sonen mest äta upp desserten/yoghurten, o sen är det bra. Flyger vi på natten så sover han ju när maten kommer så då har jag slutat beställa mat.
    Lillkillen är hittills för liten för egen matbricka, men får se hur vi gör när han är lite större sen.
  • Mosaik

Vi har ibland bara beställt mat till barnen och själva ätit smörgås på flygplatsen.. Vi har även tagit med egna smörgåsar och ätit inne på planet, vet inte om man får det längre men vi gjorde det för två år sedan iaf.

När vi åkte förra året hade de såna där färdiga knäckemackor med något emellan till försäljning, de hade även några frallor men de tog slut fort.
    Så det trodde jag att de alltid hade? Det kan ju inte gärna vart en engångsförteelse då när vi åkte, iof så åkte vi med apollo förra året så det kanske är olika bolag.

• mia maria
    Mosaik skrev 2011-04-19 08:23:30 följande:

Vi har ibland bara beställt mat till barnen och själva ätit smörgås på flygplatsen.. Vi har även tagit med egna smörgåsar och ätit inne på planet, vet inte om man får det längre men vi gjorde det för två år sedan iaf.

När vi åkte förra året hade de såna där färdiga knäckemackor med något emellan till försäljning, de hade även några frallor men de tog slut fort.
    Så det trodde jag att de alltid hade? Det kan ju inte gärna vart en engångsförteelse då när vi åkte, iof så åkte vi med apollo förra året så det kanske är olika bolag.

Ja det är olika från olika bolag.
    Kollade just SAS o deras charterutbud (de flyger ju bl.a. för Apollo) o där verkar det finnas flera smörgåsmenyer att välja bland ombord!

Enligt vad som sägs så får man inte ta med egen mat/matsäck ombord, o detta står även på flygbolagens hemsidor.
    Men då jag har ringt o frågat så har de sagt att man får ta med sig sådant som man har handlat innanför säkerhetskontrollen på flygplatsen.
    Men jag tror knappast att man blir avslängd heller ifall man har med sig sin egen matsäck, men man kanske ska vara lite diskret o inte duka upp värsta picknicken. O så ska man väl ha i åtanke att man egentligen inte får ha egen mat med sig.
    Naturligtvis vill ju flygbolaget att man handlar deras mat o dryck.
  • hotten

beror ju på vilket flygbolag du reser med, är det deras egna så brukar det finnas färdiga knäckebrödsmackor att köpa , nyheten är nacos med dipp för 40,-

du får inte ta med egen mat av hygieniska skäl (och framför allt för att de vill tjäna pengar), såvida du behöver special kost som de inte kan erbjuda och då skall du meddelat innan och få klartecken.

• Hanakana

Vi skall flyga med Fritidsresor till Turkiet i början av augusti. Eftersom flyget hem går så sent, typ 23-tiden, så valde vi för första gången bort mat på flyget. Man äter ju middag på någon restaurang där innan bussen kommer och hämtar en vid hotellet. Och flyget till Turkiet går vid 17-tiden och då äter man ju en ordentligare måltid på Arlanda. När vi åkte nyss till Thailand från Arlanda, hade de pannkakor för barn på en av restaurangerna där, som de stod och stekte själva, det var jättegott för vår dotter med helt nystekta pannkakor!

Svar på tråden Mat på flyg med fritidsresor