Anonym (Tandtroll) skrev 2011-04-15 11:14:43 följande:
Som jag förstår det så kariesangreppet blivit värre eftersom det gått längre tid.
Och det är väl klart att det hade hjälpt mig om man upptäckt att det fanns karies i tanden då när jag sökte vård, om inte annat hade jag sluppit gå runt och ha ont.
Jag tror inte att puplan kan läka om det finns karies intill den, då blir det väl alltid inflammation tillslut?
Nu försöker de ju ändå laga tanden, menar du att det inte går?
Jo, pulpan kan läka även om det finns karies intill den, förutsatt att man får behandling. Däremot om det syns en förändring på roten så finns ingen chans till läkning. Då måste man rotfylla tanden. Jag antar efter din beskrivning, att det som syntes på röntgenbilden var en sån förändring. När tandläkaren sen kunde se att den förändringen faktist också syndes på första röntgenbilden så är chansen till att pulpan läker = 0. Alltså hade en rotfyllning inte kunna undviktis även om tandläkaren borrat upp tanden vid första besöket.
Hade tandläkaren sett ett kariesngrepp, så avvaktar man naturligtvis inte, men utav din beskrivning är det inte ett kariesangrepp som tandläkaren såg på bilden utan reultatet av pulpainflammtionen, vilket på röntgenbilden visar sej som en uppklarning runt tanden, på roten. Det kan hända att det fanns karies redan vid första besöket, men eftersom tandläkaren inte gjorde något då, förutsätter jag att han inte hittade någon karies, ingen synlig, och inget på röntgen. Då finns inga indikationer på att börja borra i tanden. Diffus värk fr en tand som kommer och går kan ha en mängd olika orsaker. Karies brukar inte ge sån värk. Därför sätter man inte glatt igång och börjar borra så fort någon kommer, bara för att.
Om tandläkaren vid ditt första besök borrat upp tanden hade du sannolikt sluppit värken, men då endast om han öppnat upp till pulpan och påbörjat rotfyllning av tanden. Hade det däremot varit så att symptomen avklingat och inflammationen läkt ut så hade han gjort en direkt felbehandling om han rotfyllt tanden i det skedet. Och dej hade han gjort en stor björntjänst, som dels tvingat genomgå en ganska omfattande behanling som kanske inte var nödvänig, pluss att du fått en tand som är kraftigt försvagad, med ökad risk för komplikationer ifrån den i framtiden.
Är du missnöjd med vården så det enklast om du anmäler det du rkat ut för. Anmälan gör man till Socialstyrelsen. Blanketter att anmäla kan du få på tandläkarmottagningen eller från socialstyrelsen.