• Anonym (Tandtroll)

Har tandläkaren gjort fel?

Var hos tandläkaren akut för ca 1,5 år sedan för att jag hade lite ont i en lagad tand. Tandläkaren hittade inget fel såg han på tanden, tittade på röntgen och kunde inte se något. Var där igen i veckan på kontroll, har haft diffust ont i samma tand hela tiden men trott att det kanske kan kännas lite så (alltså inte jätteont och inte ont hela tiden), så jag påpekade det igen. Nu var det en tandhygienist där med och hon sa att hon tyckte att hon såg som en skugga runt tanden på röntgen och att tandläkaren borde titta på den igen.
    Han borrade upp den gamla lagningen idag och då visade det sig att pulpan var skadad och att jag förmodligen måste göra en rotfyllning, något som är svårt då tanden sitter långt in i munnen.
    Känns som jag blivit felbehandlad då jag tidigare sökt akut för den här tanden men då inget gjordes och nu har det gått så långt att jag kanske måste dra ut hela tanden! Någon som vet om man kan anmäla och i så fall vart man vänder sig?

• Svar på tråden Har tandläkaren gjort fel?
  • Anonym (tandläkare)

Tog tandhyginisten en ny röntgen eller tittade hon på den gamla som togs för 1,5 år sedan?

• Anonym (Tandtroll)

Hon tog ny röntgen men idag sa tandläkaren att man kanske kunde ana att det var något på den gamla röntgen med. Jag förstår att det kan vara svårt att se, men jag hade ju ont och anser därför att de borde ha borrat upp den gamla lagningen redan då. Är arg på mig själv att jag inte var mer påstridigt.

• Anonym (Tandtroll)

Tror tyvärr att det beror på att jagg har ett sånt där friskvårdskontrakt, det är meningen att det ska vara bra men det kan också vara så att de gör så lite som möjligt och hellre tar risken att kunden får betala mer nästa gång dett är dags för avtal än att göra något "i onödan". Hade hellre betalat för att laga om tanden då än att vänta tills nu.

• Anonym (tandläkare)

Laga om tanden hade knappat hjälpt dej. Om det med facit i hand syns även på den första röntgenbilden är skadan redan så stor att det behövs en rotfyllning redan i det skedet.

Anledningen till att man väljer att avvakta, som din tandläkare gjorde första gången är att en pulpainflammtion kan läka ut, och därmed kan man slippa rotfyllning. Din tandläkarare hade bara sin första bild när han gjorde bedömningen att avvakta. När han sen fick en bild tagen 1,5 år senare sågs förändringen tydligt.Med facit i hand är det lättare att  se att det kanske fanns en antydan redan i första bilden, men då han var tveksam valde han att avvakta. 

Det behandling han  kunde gjort vid första besöket var att rotfylla tanden, eller ta bort den. Någon annan behandling finns inte,om infektionen redan syns på bliden. Att göra om fyllningen hade inte tagit bort infektionen och du hade inte blivit smärtfri.

Anledninen till att man väljer att avvakta är att en icke rotfylld tand har bättre prognos än en rotfylld tand. Någon annan aledning finns inte. Om man har frisktandvård eller inte påverkar inte vilken behanling man utför.

• Anonym (Tandtroll)

Som jag förstår det så kariesangreppet blivit värre eftersom det gått längre tid. 
    Och det är väl klart att det hade hjälpt mig om man upptäckt att det fanns karies i tanden då när jag sökte vård, om inte annat hade jag sluppit gå runt och ha ont.
    Jag tror inte att puplan kan läka om det finns karies intill den, då blir det väl alltid inflammation tillslut?
    Nu försöker de ju ändå laga tanden, menar du att det inte går?

• Anonym (Tandtroll)

Det står dessutom i reglerna för frisktandvård att man inte får laga om tänder "i onödan" så jag tror visst att det spelar roll när tandläkaren gör sin bedömning.

• CarlHerman
    Anonym (Tandtroll) skrev 2011-04-15 11:16:15 följande:
    Det står dessutom i reglerna för frisktandvård att man inte får laga om tänder "i onödan" så jag tror visst att det spelar roll när tandläkaren gör sin bedömning.
    "I onödan" menas att det ingår inte i avtalet att göra om fyllningar av estetiska skäl. T ex om du tycker en fyllning är ful och vill göra om den så ingår inte det. Givetvis ingår det att göra om lagningar som behöver göras om.
  • Anonym (Tandtroll)

Men är det ingen som vet om man kan anmäla? Jag känner ändå att de borde ha undersökt lagningen mer noga när jag sökte akutvård, även att de borde informerat mig om att det kan vara karies under lagningen (inget jag visste kunde hända). Jag anser att man ska kunna lita på läkares bedömning.

• Anonym (tandläkare)
    Anonym (Tandtroll) skrev 2011-04-15 11:14:43 följande:
    Som jag förstår det så kariesangreppet blivit värre eftersom det gått längre tid. 
    Och det är väl klart att det hade hjälpt mig om man upptäckt att det fanns karies i tanden då när jag sökte vård, om inte annat hade jag sluppit gå runt och ha ont.
    Jag tror inte att puplan kan läka om det finns karies intill den, då blir det väl alltid inflammation tillslut?
    Nu försöker de ju ändå laga tanden, menar du att det inte går?
    Jo, pulpan kan läka även om det finns karies intill den, förutsatt att man får  behandling. Däremot om det syns en förändring på roten så finns ingen chans till läkning. Då måste man rotfylla tanden. Jag antar efter din beskrivning, att det som syntes på röntgenbilden var en sån förändring. När tandläkaren sen kunde se att den förändringen faktist också syndes på första röntgenbilden så är chansen till att pulpan läker = 0. Alltså hade en rotfyllning inte kunna undviktis även om tandläkaren borrat upp tanden vid första besöket.

Hade tandläkaren sett ett kariesngrepp, så avvaktar man naturligtvis inte, men utav din beskrivning är det inte ett kariesangrepp som tandläkaren såg på bilden utan reultatet av pulpainflammtionen, vilket på röntgenbilden visar sej som en uppklarning runt tanden, på roten. Det kan hända att det fanns karies redan vid första besöket, men eftersom tandläkaren inte gjorde något då, förutsätter jag att han inte hittade någon karies, ingen synlig, och inget på röntgen. Då finns inga indikationer på att börja borra i tanden. Diffus värk fr en tand som kommer och går kan ha en mängd olika orsaker. Karies brukar inte ge sån värk. Därför sätter man inte glatt igång och börjar borra så fort någon kommer, bara för att.

Om tandläkaren vid ditt första besök borrat upp tanden hade du sannolikt sluppit värken, men då endast om han öppnat upp till pulpan och påbörjat rotfyllning av tanden. Hade det däremot varit så att symptomen avklingat och inflammationen läkt ut så hade han gjort en direkt felbehandling om han rotfyllt tanden i det skedet. Och dej hade han gjort en stor björntjänst, som dels tvingat genomgå en ganska omfattande behanling som kanske inte var nödvänig, pluss att du fått en tand som är kraftigt försvagad, med ökad risk för komplikationer ifrån den i framtiden.

Är du missnöjd med vården så det enklast om du anmäler det du rkat ut för. Anmälan gör man till Socialstyrelsen. Blanketter att anmäla kan du få på tandläkarmottagningen eller från socialstyrelsen.

• nallim

Man kan ju undra hur det kan bli karies under en lagning...?

Det måste ju vara tandläkaren som inte borrade rent ordentligt när han lagade tanden.

Och det måste väl vara en felbehandling om något.   

• Anonym
    nallim skrev 2012-05-08 10:12:49 följande:

Det måste ju vara tandläkaren som inte borrade rent ordentligt när han lagade tanden.

Det tror jag inte - världen är inte perfekt, saker och ting blir inte alltid perfekta.
  • Kjellgren
    nallim skrev 2012-05-08 10:12:49 följande:

Fyllningsmaterialet är inte perfekt, speciellt "plastfyllningar" krymper en aning och då blir det en microskopisk glipa mellan tanden och fyllningen. Glipan varken syns eller känns men är stor nog för att bakterier ska kunna krypa in och med tiden skapa ett nytt kariesangrepp. 

Har man fyllningar mellan tänderna och slarvar med tandtråden, ja då får man räkna med att göra om dem med jämna mellanrum.

Lite förenklat så gäller att ju större fyllning desto kortare tid håller den, på en kindtand är det tex oftast bättre att välja en keramisk krona än en stor  komposit/plastfyllning.

För övrigt instämmer jag i det min kollega skriver ovan, även jag tolkar det som att tandläkaren valde att avvakta rotfyllning vid första tillfället. Få patienter brukar uppskatta om man gör en rotfyllning "för säkerhets skull" utan att säkert veta om det behövs.

Svar på tråden Har tandläkaren gjort fel?