• Emeliie89

Hur lär man sig svälja kapslar?

Jag har alltid haft svårt att svälja tabletter o sånt där och jag har alltid öppnat kapslar om det gått, men kan man alltid göra det? Vad kan hända om man gör det, funkar de inte då eller?

Blir galen på mig själv för jag vill ju svälja dom hela men är livrädd att sätta i halsen åååååh. Har ni nått tips? 

• Svar på tråden Hur lär man sig svälja kapslar?
  • Spexig

Kan du göra som man gör med barn, alltså inte ta med vatten, utan med nåt som är halt, typ kräm, yoggi, nutella?O jag tänker att det är vettigt att starta med små o jobba sig uppåt. Kanske kan du öva på ärtor, eller nåt.

• smo

Jag har också varit livrädd för att svälja tabletter och sådant. Tyckte alltid att de fastnade i halsen! Mitt tips och det jag gjorde är att helt enkelt börja svälja dem hela, säg till dig själv att det är inte farligt. Och ta jäkligt mycket vatten i munnen i början, så att du känner dig säker på att tabletterna vandrar neråt.

Jag hade jättesvårt med det där när jag väl "bestämde" mig för att nu jävlar ska jag kunna det här. Jag stoppade in det i munnen, fyllde munnen med vatten, såg till att tabletterna låg liten bit bak på tungan och svalde. Allt skulle gärna gå ganska snabbt så att man inte hann tänka!
    Hade till och med problem med att svälja minitabletter, men idag kan jag svälja stora kapslar.
    Så det är bara att kämpa på och övervinna den där rädslan för att de ska fastna, för det gör de med största sannolikhet inte.

• Den allsmäktige

Man ska ALDRIG öppna kapslar!
    Kapslarna kan ha små perforeringar i "skalet" för att ge en jämn fördelning av medicinen. De kan även vara behandlade så att de inte ska lösas upp förrän i tolvfingertarmen.
    Det man ska tänka på när man sväljer tabletter är att inte luta tillbaka huvudet då man stänger strupen. Lättast är att "kasta in" dem så långt som möjligt och svälja mycket vatten. Men som sagt, dela INTE kapslar då det finns en anledning att de är just kapslar.

• Spexig
    Den allsmäktige skrev 2011-04-15 12:30:33 följande:
    Man ska ALDRIG öppna kapslar!
    Kapslarna kan ha små perforeringar i "skalet" för att ge en jämn fördelning av medicinen. De kan även vara behandlade så att de inte ska lösas upp förrän i tolvfingertarmen.
    Det man ska tänka på när man sväljer tabletter är att inte luta tillbaka huvudet då man stänger strupen. Lättast är att "kasta in" dem så långt som möjligt och svälja mycket vatten. Men som sagt, dela INTE kapslar då det finns en anledning att de är just kapslar.
    Dock finns det kapslar man kan öppna, hör med din läkare eller apoteket.
  • Miew

Jag gör så ibland att jag tar vatten i munnen först, sen i med pillret, sen glaset till munnen och dricker vanligt. Då glider det ner lättare eftersom det inte har "fastnat" på tungan...

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Emeliie89

Tack för svaren.. sitter och övar just nu.. på sånna här sockerpiller ni vet. Det går ganska bra men måste ju ha munnen full med nyponsoppa för att det ska gå. Och det går knappt då heller för att jag VET att tabletten är där.. även att jag inte känner den.

JAG ÄR SÅ LARVIG.. men jag ska öva tills det går ;) 

• Lumo

Det finns en ny uppfinning på apoteket som är ett halkigt hölje med fruktsmak som man pillar in tabletter i. Ett måste i varje familj att ha hemma... Finns i liten påse receptfritt, i mitt fall fanns det vid kassan. Skitsmart!!!

• Emeliie89
    Gwempa skrev 2011-04-15 13:40:19 följande:
    Det finns en ny uppfinning på apoteket som är ett halkigt hölje med fruktsmak som man pillar in tabletter i. Ett måste i varje familj att ha hemma... Finns i liten påse receptfritt, i mitt fall fanns det vid kassan. Skitsmart!!!
    Jasså??? Vad heter det då? :D
  • Pappa1970

Det svälunderlättande överdraget heter Medcoat. Titta på www.medcoat.se så förstår ni

• Moonprincess

Jag har alltid haft tablettfobi. När jag var liten så kunde jag sitta i TIMMAR och glo på en tablett. Mamma satt och verkligen tittade så jag tog tabletten, men med tiden så lärde man sig hur man skulle slippa undan tabletten någonstans, låtsas ta den och sedan kasta skiten :P Höll på att dö på kuppen en gång. Tog inte min pencilin mot lugninflammation. Illa illa, men jag blev frisk helt av mig själv, med vissa men.

Men jag har blivit bättre faktiskt. Du kan börja med att hitta tabletter som är hala.
    Jag äter alltid något medans jag ska ta tabletten. Typ kex eller nåt, och så lämnar jag lite kvar på tungan långt bak och lägger tabletten där och sen sväljer ner med jävla mycket klunkar av typ saft eller nåt. Vatten går inte.

Vad jag har varit så skraj för är just för att det ska smaka! Fastna också men just att känna smak får kräkreflexerna att gå igång och då kan jag lika gärna spotta ut tabletten igen.

Och tji fick jag. Sådan mor sådan dotter... typ. Nu när jag blivit såååå duktig på att ta medicin om jag är sjuk eller så, så har jag fått en dotter som VÄGRAR ta något alls. Nu förstår jag hur min mor kände när jag var liten :P

• Lumo

Moonprincess - har du testat det där tablettöverdraget då? Berätta gärna hur det funkar! :)

• Lady X

Usch ja, jag hade också svårt med det ända upp i tonåren. Sen övade jag genom att svälja hela makaroner

Massor av vatten, och så föreställde jag mej att det va en makaron istället den första tiden. Idag går det jättebra och jag har inte problem med några tabletter alls längre. Tror faktiskt på att öva, öva, öva på nåt snarlikt, så hittar man snart en taktik eller ett sätt där man inte "låser" strupen i panik eller fokuserar på att känna tabletten eller liknande.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • NenneLo

Jag brukar först dricka vatten. Sen lägger jag tabletten/kapseln långt bak på tungan, INTE på tvären. Sen tar jag ett stooort glas vatten och dricker och dricker och försöker låtsas om att det inte finns någon tablett. Tycker det är enklare med kapslarna faktiskt.

Annars brukar yoghurt/fil fungera bra, något lite tjockare att svälja ner det med.. 

• NenneLo

Oj det var visst en gammal tråd Haha!

• Eee01

Jag har provat alla tips inget funkar ... Snälla hjälp!!!!

• 2 barns far

Mina barn har alltid gnällt när det gällde att ta penicillin kuren.
    Provade tröstisars svälja lätt tablett. Då blev det tjat om att ta tabletten istället... helt klart lättare att hantera! Det är en liten bricka som man trycker tabletten igenom så att den får en gul hinna på sig som smakar apelsin och blir alldeles hal. Rätt kul grej faktiskt fantastiskt att de funkar.
    Såg att det finns en likadan produkt för vuxna Medcoat den funkar säkert också för barnen och är betydligt billigare.

Svar på tråden Hur lär man sig svälja kapslar?