• Ann Onyme

Kan man sätta kattlucka på vanlig dörr inomhus?

Sambon jobbar natt, och en av våra "bäbisar" älskar att sova i sängen. Men vi har ingen möjlighet att ha dörren öppen då jag är hemma och faktiskt vill leva mitt liv och inte bara sitta tyst hela tiden.
    Sambon kläckte idén att man kanske kan sätta en kattlucka på dörren.
    Problemet är att vi bor i hyreslägenhet, men vi är nog villiga att ta kostnaden för att kissen kan gå fritt in och ut.
    Någon som gjort detta?

En till fråga, är det svårt att installera en sådan? Gissar på att det är jag som kommer att få göra det. Och vad kostar en lucka ungefär?

• Svar på tråden Kan man sätta kattlucka på vanlig dörr inomhus?
  • Perelin

Vi har kattlucka i källardörren och den funkar jättebra. Den var lätt att sätta dit. Det enda som var lite jobbigt var väl möjligen att såga ett lagom stort hål i dörren.

En lucka kostar väl runt 300-500 kr skulle jag tro. Jag antar att ni inte är ute efter någon avancerad variant med lås och sånt för de kan vara dyrare.

Nackdelen med vår lucka är att den smäller lite när katterna springer ut och in, så risken är ju att din sambo blir störd i sin sömn om katten går ut och in mycket. Sedan tror jag inte att hyresvärden uppskattar ett stort hål i dörren, men det har ni ju redan tagit med i beräkningarna. Ni kanske skulle kolla upp vad en ny dörr kostar i förväg dock för att undvika alltför obehagliga överraskningar vid eventuell flytt. :)

• TheMother

Vi hade också kattlucka i källardörren förut. Inte jättesvårt att installera med svärfars hjälp, tänk dock på hurdan dörr det är, tjocklek osv, så luckan passar.
    Vi fick dock skippa luckan efter att ena katten lyckats fastna i den med en klo (tror hon "fiskade" med en tass på andra sidan). Tack o lov var jag hemma och hörde hennes skrik, annars hade det nog slutat med avdragen klo :S

• BuoBä

Om lägenheten har standarddörrar kan ni köpa en egen (i prisklass som passar er) och sätta dit så slipper ni göra hål i dörren som hör till lägenheten. 

• Mamsis

Ja, köp hellre en egen dörr och gör hål i, men ni behöver itne ha kattlucka i den, den smäller nämligen rätt rejält! Ha ett hål bara och vill ni inte ha insyn kan ni sätta upp ett fint tyg el liknande med kardborrband alt samma färg på tyget som på dörren.

Svar på tråden Kan man sätta kattlucka på vanlig dörr inomhus?