• Tazzme

Få vaxduk slät? *hjälp*

Jag har köpt en vit vaxduk som jag tänkte nita fast på vårt gamla, uppnötta köksbord. Tänkte att det kunde vara en "snabbrenovering" från ett fult, nött furubord till ett blankt, vitt köksbord.

Problemet är det att vaxduken har ju varit vikt i påsen från affären. Nu när jag la ut den på bordet så är den rätt skrynklig och har ganska skarpa "vikveck". Finns det nåt bra sätt att få bort detta? Vågar jag månne stryka duken på baksidan på 1:an på strykjärnet? Eller är risken stor att duken smälter?
    Eller ska jag bara spänna ut den och hoppas att den rätar ut sig efter ett tag?

Nån som har några bra tips?

• Svar på tråden Få vaxduk slät? *hjälp*
  • carbe

Ingen aning faktiskt, men om du blöter ner den helt och låter den torka plant?

• Annelie 76

Den rätar ut sig av sig självt. Du kan väl låta den ligga ett par dagar och sen sätta fast den?

• Tazzme

Hmmm... det kunde ju vara en idé. Men dels har jag inte tålamod att vänta (jag vill ju lägga på den nu! Skrattande) och dels så är det en såndär tjock vaxduk, dvs. inte en vaxad tygduk, så jag misstänker att det inte hjälper värst mycket att lägga den i blöt. Själva vaxskiktet, där vecken sitter, blir ju inte blöta så...

Men tack för ditt svar ändå!

• Tazzme
    Annelie 76 skrev 2011-04-15 13:28:18 följande:
    Den rätar ut sig av sig självt. Du kan väl låta den ligga ett par dagar och sen sätta fast den?
    Jo, kanske jag kan sätta fast den lite löst idag och spänna den senare om några dagar då den förhoppningsvis rätat ut sig. Ska nämligen få gäster om några timmar, så därav uppiffningen av bordet.... så jag helst hade jag ju velat ha en snabblösning Glad
  • ellanbellan

Min mammas tips till mig när jag hade samma problem var att hänga ut duken i solen ett tag o "sola den på båda sidor så den blir varm och sen lägga den på bordet. Lägg duken som du vill ha den och sträk till osv. Funkar perfekt duken blir slät o fin.
    Möjligtvis är de kanterna som kan sticka ut lite, men de beror ju på att vaxdukar e lite hårdare än vanlig tygduk.
     om det är så att bordet står i solen redan så löser sig problemet själv :)

testa !

090707 kärlek <3
  • Tazzme

Googlade runt lite och lyckades hitta några knep som jag kombinerade och testade. Jag tog en frottéhandduk som jag blötte i hett vatten och lade ut på duken. Tyvärr hjälpte inte detta så mycket, men då strök jag vaxduken, med den genomfuktiga handduken mellan, på 1:ans värme. Resultatet blev märkbart bättre. Sen spände jag ut duken och nitade fast den på undersidan av bordet (helt enligt plan) och det blev riktigt ok!
    Visst syns lite vikveck ännu, men den är mycket, mycket bättre. De resterande vecken slätas nog ut snart!

• MattiasFru

jag skulle stryka den med strykjärn, med en eller två handdukar emellan jag har inte provat, men det är det jag sådär spontant hade provat iallafall, det brukar fungera på det mesta tycker jag

• Mamsis

Jag satte fast vaxduk på ett bord igår, det var vikveck på min med, dock inte knivskarpa men jag drog med handen på den och sträckte varefter och inga vikveck syns

Svar på tråden Få vaxduk slät? *hjälp*