• Millans hustru

hur mycket är 100g surdeg?!

Hej är det någon som kan hjälpa mig att omvandla gram till dl osv? hittar så häftiga surdegsrecept jag vill prova men jag har ingen våg. Hur mycket är :
    100 g rågsurdeg?
    200 g vatten?
    100 g rågmjöl?
    20 g salt?
    500 g vetemjöl?

Försökt hitta någon omvandlare på något vis men gått bet...
    Om någon dessutom vill dela med sig av enkelt surdegsrecept på rågsurdeg så tar jag tacksamt emot. Det är nytt o en djungel men spännande!!

• Svar på tråden hur mycket är 100g surdeg?!
  • MammaHela

varför tar du inte och mäter upp på en hushållsvåg?

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • kolapapper

hej hej

en liten våg är ett måste om du ska baka surdegs bröd, och andra bröd efter recept. Köp en liten för att par hundralappar finns på alla on-off, siba mediamarkt osv.
    Ska du göra en egen råg-surdeg tar du rågmjöl (inte rågsikt) och blandar med ljummet vatten och lite rivet äpple ett halvt kankse blir lagom, eller lite yoghurt (naturell) och rörihop till en kletig smet, inte deg då är den för hård.
    rör ihop det i en glasburk med sånt gammaldags locl om du har, finns annars jättebilligt på ikea, låt den stå ute på diskbänken i ett par dagar, typ 5, sen ser du att den böljat bubbla rejält, då kan du antingen baka på den eller ställa in den i kylskåpet och mata den med lite mjöl varje vecka tills du ska baka med den. Sur deg är inte så noga på millimetern och inte svårt som en del fått för sig, tar mara lite längre tid, vill jäsa länge osv.

• Millans hustru

Ah. Har ingen våg är det alltså omöjligt att baka surdeg då? har bakat massor av andra bröd o det har aldrig varit något problem, men surdeg är kanske en helt annan grej ?

• kolapapper

nej inte alls, om du bakat mycket bröd vet du ju hur det ska bli och kännas så då behöver du ingen våg, jag använder knappt min längre, men den var ett måste ibörjan. 100g surdeg, tja det är inte så noga, lite för mycket surdeg gör inget, brödet blir bara ännu bätre, men det får inte bli för lite surdeg bara. Släng med lite lite jäst, kanske 1/4 paket, så "startar" degen att jäsa lättare, kan bli jätte långdraget annars.
    står det 100g surdag skulle jag ta en sissådär 1 1/2 dl eller nått.

• MBert

100 g surdeg är ungefär 1 dl. Jag har för mig att jag vägde 1 msk en gång till 18 g. 1 msk är 15 ml, I så fall är 100 g surdeg knappt 1 dl (0,83 ml).

Klart att man inte MÅSTE ha våg till surdegsbak men det underlättar massor eftersom det är svårt att få exakta mått med dl-mått och surdegsbak är känsligare med det. En hushållsvåg underlättar i allt bak, eftesom man bara sätter bunken på vågen, häller i ingrediens, nollställer och häller i nästa. Inga kladdiga mått.

Här har du recept på surdeg:

Surdegsstart

Rågsurdegsstart

Steg 1

200 g (ca 3 dl) rågmjöl, gärna ekologiskt

1 rivet äpple

1,5-2 dl vatten 45°

Blanda allt väl till en trögflytande smet. Fyll en stor burk (1 liter) till max hälften. Låt burken stå i 2-4 dagar vid 28-30° (tips är att sätta det i en kall ugn med endast ugnslampan tänd). Rör eller skaka på burken 1-2 gånger per dag. När degen börjar bubbla och har en lätt syrlig och frisk doft är det dags för nästa steg.

Steg 2

150 g (ca 3 dl) rågmjöl, gärna ekologiskt

50 g (ca 1 dl) vetemjöl

2 dl vatten 45°

Rör i ingredienserna för steg 2 i den första surdegen (steg 1). Låt burken stå ytterligare 1 dygn. Optimal temperatur är 28-30°. Den är färdig när den bubblar samt doftar och smakar gott. Är du osäker, låt den stå ytterligare några timmar. Förvara surdegsstarten i burk med tättslutande lock i kylen. Mata den en gång i veckan med 1-2 msk vatten och 1 msk rågmjöl. Rör om noga.

Surdegsvård

Surdegsstarten som är lyckad (se ovan) förvaras i kylen och matas en gång i veckan med en tiondel av den mängd som du har. Är den för fast bildas för lite jäst, för lös blir den för syrlig.

Exempel: 3 dl surdegsstart i kylen matas med 1 msk mjöl och ca 1-2 msk vatten.

Surdegsstarten ska vara trögflytande och får inte skikta sig innan en vecka har gått. Skulle det ändå ske måste du mata den med mer mjöl.

Att rädda en surdegsstart

Om du har glömt surdegsstarten i några veckor så den har skiktat sig och luktar starkt; Rör om, ta 2 msk som läggs i annan burk och blandas med 250 g rågmjöl och 3 dl vatten (45°-50°C). Vispa ihop och låt jäsa på ett varmt ställe. Om den efter 12-15 timmar bubblar, luktar gott och smakar syrligt samt är fluffig sätter du den i kylen och matar som ovan angivet.

Regel: Konsistensen är viktig, vattenmängden är relativ.

Används råg i surdegsstart eller surdeg, använd 1,5 del vatten till 1 del mjöl.

Används vete i surdegsstart eller surdeg, använd 1 del vatten till 1 del mjöl.

Att rädda en surdeg

Är surdegen på morgonen för sur och livlös, släng då en tredjedel och friska upp med motsv. mängd mjöl och vatten. Den ska ha en trögflytande konsistens. Låt jäsa i 1-3 timmar i minst 30°C. När surdegen hävt sig och den känns fluffig, då kan du sätta igång baket.

Regel: En surdeg håller sig lätt, mild och väljäst i 12-15 timmar. Därefter går den över i lagringsfas och blir sur och ledsen.

Av praktiska skäl, gör tre fjärdedelar av den önskade mängden på kvällen och den sista fjärdedelen på morgonen. Då har du alltid en väljäsande surdeg att baka av.

• MBert

Rågmjöl väger ung. 55 g/dl, vetemjöl 60g/dl, salt 6 g/tsk

Så 100 g rågmjöl är 100/55= 1,8 dl
    20 g salt är 20/6=3,3 tsk
    500 g vetemjöl är 500/60= 8,3 dl

Svar på tråden hur mycket är 100g surdeg?!