• Notariatet

Alupasta kopparpasta spray eller fett till alufälgar

Tål att upprepas nu när det är dags vad som duger, vi har just fått sommardäcken klara att sätta på. Duger det med vad vi har hemma, stålborsta spraya och/eller lägga på lite vanligt fett?
  • Svar på tråden Alupasta kopparpasta spray eller fett till alufälgar
  • Filemon Syklon

Spraya, vanligt fett...?
    Vad är det för spray och vad är "vanligt fett"?

God's away on business
  • MrKlister

Jag använder numera kopparpasta till vinterfälgar (plåt) och alu-pasta till sommardäcken med alu-fälgar då jag bara fått för mig att alu mot alu borde vara bättre. Men egentligen vet jag inte.

Annars har jag använt det mesta genom åren: 5-56, teflon-spray, kullagerfett, koppar- och alu-pasta. Och allt har väl fyllt sin funktion.

• Notariatet
    Filemon Syklon skrev 2011-04-18 10:37:24 följande:
    Spraya, vanligt fett...?
    Vad är det för spray och vad är "vanligt fett"?
    Universal
  • Filemon Syklon
    Notariatet skrev 2011-04-22 01:41:43 följande:
    Universal
    Universal-vaddå?
    Vad hade du tänkt göra med det? 
    God's away on business
  • Notariatet

Sprayen är typ 5-56 och fettet är i en tub från macken och duger till det mesta, vill du veta exakt får jag gå ner i bilsalongen. Frun satte på fälgarna och jag såg inte om hon gjorde vad jag sa, vi får se om ett halvår när de ska av :)

• Tom Araya

5-56, WD-40 och liknande är främst rostlösande, d.v.s. bra när man ska lossa något som kärvar p.g.a. korrision.
    Som smörj har det en ytterst begränsad och kortlivad effekt.

Stålborsta skruvar och runt navet och stryk på fett av något slag.

• Notariatet
    Tom Araya skrev 2011-04-27 04:35:49 följande:
    5-56, WD-40 och liknande är främst rostlösande, d.v.s. bra när man ska lossa något som kärvar p.g.a. korrision.
    Som smörj har det en ytterst begränsad och kortlivad effekt.

Stålborsta skruvar och runt navet och stryk på fett av något slag.
    Jag har sagt till om att stålborsta, en droppe olja på tröga bultar och jättelite fett runt navet. Skulle göra det själv men frun som äger bilen hann före.
Svar på tråden Alupasta kopparpasta spray eller fett till alufälgar