• Anonym (Hmm?)

Hårsäcksinflammation? Behöver råd/hjälp.

Hejsan!

Jag har haft ett slags "sår/fettböld/blåsa" vid min bikinilinje, väldigt länge!
    Den besvärar mig inte alls ibland, så den liksom 'går ner' och bara blir en liten sårskorpa. Men emellanåt blossar den upp och så varar det, blir svullen & gör ont. Det ser ut som en slags fettknöl sticker ut ur såret kan man säga.. Jag tror själv detta beror på rakning från början.

Jag vet att jag borde tagit itu med det för längesedan & har nu bokat en tid så någon kan titta på den.

Det började med att det bara var en röd liten böld som kliade och gjorde ont sedan "sprack" det upp och ut var en liten fettknöl då och det började vara. Gick till vårdcentralen men fick bara till råd att lägga ett förband med alsollösning på så det torkade ut såret vilket det gjorde. Men det blossar upp hela, hela tiden igen. Jag är så trött på det nu! Och det kliar som tusan när det väl 'blossar'.

Någon som vet vad det kan vara? En väldigt stor hårsäcksinflammation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 19:26
    Glömde lägga till att ungefär 1mm runt hela såret så växer det inte hår.

• Svar på tråden Hårsäcksinflammation? Behöver råd/hjälp.
  • Anonym (Hmm?)

Ingen? =/

• snappi81

Låter som en hårsäckinflammation, men troligtvis ligger hårstrået kvar under huden och gör det irriterat om och om igen. Har haft så med och brukar få pilla upp håret med en nål för att det ska läka igen. Vet ju inte om det är så för dig...

Linus 070808 Lucas 090707
  • Anonym (Hmm?)
    snappi81 skrev 2011-04-15 19:46:04 följande:
    Låter som en hårsäckinflammation, men troligtvis ligger hårstrået kvar under huden och gör det irriterat om och om igen. Har haft så med och brukar få pilla upp håret med en nål för att det ska läka igen. Vet ju inte om det är så för dig...
    Skönt att någon känner igen sig (även om det inte är så kul för någon av oss egentligen!)

Jo, jag tror det också. Har haft det under en längre tid nu, men som sagt, ibland lägger det sig och besvärar inte mig, men sen kan jag ha problem med det en längre tid eftersom det kan klia så förbaskat mycket, och då kliar man upp det och så går det runt i en ond cirkel!

Man ska ju eg inte pilla på det själv men ibland kan man inte låta bli.
  • Anonym (Hmm?)
    snappi81 skrev 2011-04-15 19:46:04 följande:
    Grejen är att jag kan inte se något hår. Som du säger har det förmodligen lagt sig under, därav problem under såhär lång tid. Pratade med far min i telefon & han hade haft något liknande & det liksom försvinner & kommer igen precis som mitt.
    Nånstans finns det kanske ett milslångt hårstrå (haha), men det skulle göra alldeles för ont för att försöka se efter själv med en nål eller ngt ><
  • Anonym (Sprita och kläm)

Så har jag också haft, fast min var mer som en oklämbar finne under ... ja, tror det var i flera månader. Men en dag sa det bara poff när jag provklämde den och så kom det hur mycket gegg som helst. Sen blev det bra. Det här är säkert inte alls bra att göra, men ibland när jag har oklämbara finnar sticker jag in en nål i dem. Nästa dag brukar de alltid gå att klämma. Det är som att man behöver göra hål på dem. Man kan ju sprita nålen först så blir det lite mer hygieniskt.

• WimZy

Jag var tvungen att åka till akuten och doktorn fick skära upp och tömma ut allt var. Efter det lämnades såret öppet för att läka ihop inifrån. Har ett stort ärr, men inga fler problem.

• Anonym (hudterapeut)

Bra att du fått en tid, är det till en hudläkare? Annars kan du be att få bli remitterad till en hudläkare.

Det låter som en kronisk talgkörtelinflammation tycker jag.
    Eftersom den kommer och går, bakterier trivs i talg och man har bakterier på huden hela tiden. Vissa saker gör att bakterierna ökar t.ex om du kliar, eller har nedsatt immunförsvar av någon anledning.

En hudläkare kan bedoma om den kan opereras bort, eller om det kan räcka med en antibiotikakur...och då skriver dom oftast ut tetralysal i tre månader.

Försök att inte pilla, klia eller sticka i den.

• Anonym (Hmm?)

Jag kanske får testa att se om jag kan klämma lite.. fast man är så jäkla rädd att det blir värre ;p

Tack iallafall för alla tips & råd :D

• Anonym (Hmm?)
    Anonym (hudterapeut) skrev 2011-04-15 20:47:37 följande:
    Bra att du fått en tid, är det till en hudläkare? Annars kan du be att få bli remitterad till en hudläkare.

Det låter som en kronisk talgkörtelinflammation tycker jag.
    Eftersom den kommer och går, bakterier trivs i talg och man har bakterier på huden hela tiden. Vissa saker gör att bakterierna ökar t.ex om du kliar, eller har nedsatt immunförsvar av någon anledning.

En hudläkare kan bedoma om den kan opereras bort, eller om det kan räcka med en antibiotikakur...och då skriver dom oftast ut tetralysal i tre månader.

Försök att inte pilla, klia eller sticka i den.
    Jo, jag vet ju inte vad det är. Som sagt, pratade med min pappa som hade ngt som vid beskrivning lät exakt som det jag har. När han var hos läkaren så var det ett inåtväxt hårstrå och att det blivit väldigt inflammerat!

Men visst kan det vara talgkörtelinflammation! Den tiden jag fått är dock hos en vanlig distriktssköterska. Vill iaf att någon ska titta på dem & bedöma, sedan får väl de skicka mig vidare om de tycker det är nödvändigt.
    Jag tror också att anledningen till att det är svårläkt är att det sitter ju precis vid bikinilinjen/ljumsken. Om jag korsar benen så klämmer jag ihop såret, troskanten sitter precis bredvid, så det blir ju irriterat hela tiden hur man än gör. Det är nog det som är det svåraste.  ;/
  • WimZy

Du ska absolut inte pilla och klämma själv. Det var därför jag hamnade på akuten. :/

• Anonym (Hmm?)
    WimZy skrev 2011-04-15 20:58:21 följande:
    Du ska absolut inte pilla och klämma själv. Det var därför jag hamnade på akuten. :/
    Nej då gör jag inte det, tror också det är det bättre alternativet. Det enda jag gör just nu är att lägga på en kompress med alsolösning emellanåt för att låta det dra ut varet lite sedan försöker jag låta det vara. Det jobbiga (som sagt) är ju vart det sitter. Precis vid ljumsken/bikinilinjen), och då är det svårt att låta det 'vara ifred' då det lätt kommer i kläm om jag t.ex sitter med knäna uppe eller lägger ett ben över det andra etc, etc. Och inte på tal om att troskanten skaver mot emellanåt. Usch ;( det är ett jäkla skit. Men det kan ju bara bli bättre nu när jag bokat tid.

Var ditt sår/blåsa så som jag beskriver det i trådstarten också?
  • WimZy

Njae, jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men jag vet att jag var höggravid och den bara växte och växte. Såklart gjorde jag allt jag kunde för att få hål på den och det gjorde saken mkt värre! Tillslut kunde jag inte böja på benet eller sätta mig ner för att den var så groteskt stor och gjorde så ont. Åkte till akuten en kväll efter jobbet och det var en befrielse!!! Fattar inte att jag inte sökte hjälp tidigare, men men....

• Anonym (Hmm?)
    WimZy skrev 2011-04-15 21:07:20 följande:
    Njae, jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men jag vet att jag var höggravid och den bara växte och växte. Såklart gjorde jag allt jag kunde för att få hål på den och det gjorde saken mkt värre! Tillslut kunde jag inte böja på benet eller sätta mig ner för att den var så groteskt stor och gjorde så ont. Åkte till akuten en kväll efter jobbet och det var en befrielse!!! Fattar inte att jag inte sökte hjälp tidigare, men men....
    Aj, aj ,aj! Låter ju inte roligt alls :( Förstår att det var befrielse. Ja, jag har haft min ett bra tag, om inte mer än ett år. men som sagt, ibland är det i princip inte där, bara som en liten rodnad som inte känns, sen spricker det upp >< Och nu är jag så förbaskat trött på det att jag nästan vill skära bort det själv (vilket jag iofs självklart inte kommer göra), mend dt blir ju en jäkla begränsning i längden.

Nu ska man t mallorca om 2 veckor också, så får väl hitta något slags plåster (om det inte har löst sig då) som man kan bada med. Vill inte åka t medelhavet utan att kunna doppa mig ;/
Svar på tråden Hårsäcksinflammation? Behöver råd/hjälp.