• Anonym (orolig barnvakt)

hjälp med förkylningsastma 3åring

Är barnvakt under helgen till en treåring, som fick diagnosen förkylningsastma.
    Problemet är att mamman glömt att lämna med medicinen! Då mamman är
    på weekendsemester en bra bit härifrån, så kan jag inte ta mig in till hennes hem.

Pojken har konstant rethosta, och stundvis lite rasslande andning (dock inte de senaste timmarna). Han ska sova mellan mig och maken inatt så att vi har det under bevakning. Har frågat mamman vad jag kan göra för att underlätta för honom, alt. ifall han skulel få ett anfall. Men hon vet inte eftersom hon bara brukar ta på honom masken (medicinen) när det är som jobbigast för honom. Så har ni några tipps? Har gett honom vatten i en flaska samt hostmedicin mot rethosta. Om han skulle få det väldigt köåmpigt åker vi såklart in till sjukhuset med honom, men det är en bilfärd på ca 10min. Så jag hade ändå velat vara lite förberedd ifall det värsta skulle inträffa.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden hjälp med förkylningsastma 3åring
  • Anonym (L)

Min yngste har också förkylningsastma. Om hostan håller i sig kan det vara bra att åka till jourläkarcentralen så att han kan få andas in kortison (tror jag min son fick när han var dålig...) eller någon annan astmamedicin. Det är ju jättejobbigt för honom om han har konstant hosta och ni inte har någon medicin till honom.

Hans hosta har vart konstant under dagen (hämta honom runt 16:00), han fick en dos i förmiddags enligt hans mamma. Nu har jag lagt honom, och hostan har minskat. Nu hostar han till ca tre ggr på raken med ca 7min mellanrum. Känns längre och längre mellan hostningarna.
    Finns det några huskurer eller något ni märkt av som underlättar? ex ska han sov ahägt eller lågt? ta hostmedicin? dricka något speciellt? varmt eller kallt i rummet?

• Anonym (L)

Det är ju bra att hostan avtar. Jag har inte kört med några huskurer, utan har gett honom astmamedicinen så fort han har behövt det. Det är det enda som har hjälpt.

Anonym (L) skrev 2011-04-15 21:42:14 följande:
    Det är ju bra att hostan avtar. Jag har inte kört med några huskurer, utan har gett honom astmamedicinen så fort han har behövt det. Det är det enda som har hjälpt.
    ja dt är vad mamman också sa, han har inte hostat ågot sedan jag skrev förra inlägget (ca 20min sedan). Så nu sover han iaf, men är iaf lite nojjig.
  • Anonym (L)
    Anonym (orolig barnvakt) skrev 2011-04-15 21:51:31 följande:
    ja dt är vad mamman också sa, han har inte hostat ågot sedan jag skrev förra inlägget (ca 20min sedan). Så nu sover han iaf, men är iaf lite nojjig.
    Då har det nog gett med sig nu, vad skönt! Ni kan inte komma åt att hämta medicinen imorgon ifall hostan återkommer?
    Anonym (L) skrev 2011-04-15 21:57:42 följande:
    Då har det nog gett med sig nu, vad skönt! Ni kan inte komma åt att hämta medicinen imorgon ifall hostan återkommer?
    Ja det känns skönt, fast jag går in med några minuters mellanrum för att höra hans andning. Det låter helt normalt nu. Vi kommer inte åt något förens på söndag, hon är på weekendresa och är tillbaka på söndag. Det är ca 4tim bilfärd bort. Och ingen har extra nyckel då hon flytta in i sitt nya boende för 1,5mån. Typiskt! Jag som hade extra nyckel till förra boendet.
  • Anonym (L)
    Anonym (orolig barnvakt) skrev 2011-04-15 22:24:58 följande:
    Ja det känns skönt, fast jag går in med några minuters mellanrum för att höra hans andning. Det låter helt normalt nu. Vi kommer inte åt något förens på söndag, hon är på weekendresa och är tillbaka på söndag. Det är ca 4tim bilfärd bort. Och ingen har extra nyckel då hon flytta in i sitt nya boende för 1,5mån. Typiskt! Jag som hade extra nyckel till förra boendet.
    Då hoppas jag att han inte får några mer besvär och annars finns ju alltid sjukhuset. Hoppas att det ordnar sig
Svar på tråden hjälp med förkylningsastma 3åring