• Lady32

    Vågar jag bli gravid igen...? Vill så gärna..

    Hej!
    Jag är en 32 årig kvinna, som är stolt och lycklig mamma till en 3 årig flicka, och en 5 årig pojke. Mina funderingar handlar om mina "instinkter" och önskemål, kontra mitt "förnuft" och rädslor.

    Jag tillhör den lyckliga skaran människor som blev gravid nästan omgående, när vi väl bestämt oss för att vi var redo för det. Graviditeterna var dock ganska jobbiga för mig, eftersom jag hade problem med rygg, axlar och nacke, vilket sedan utvecklades till fibromyalgi. Jag gick även upp ca 20 kg i vikt under graviditeterna, vilket resulterade i en övervikt jag fortfarande kämpar med. (Har idag ca 10 kg kvar tills jag är normalviktig). Den extra vikten resulterade i ökade smärtor och försämrat allmäntillstånd.

    Min första förlossning startade med vattenavgång, utan värkar. Sonen hade bajsat i fostervattnet, så jag blev igångsatt. Hade sedan värkar med 1 minuts mellanrum, i ca 14 timmar, innan han till slut kom ut "den naturliga vägen". Ett par gånger under förlossningsarbetets gång var det tal om akut kejsarsnitt, för att min pojke inte verkade må bra och för att jag var så trött, men det gick bra ändå, till slut.

    Min andra förlossning startade också med vattenavgång, som väldigt snart avlöstes av täta värkar. Det hela verkade fortlöpa normalt, tills det stod klart att mina krystvärkar startade långt innan jag var tillräckligt öppen för att få ut min lilla flicka. Jag kämpade långt och länge med att försöka hålla tillbaka krystvärkarna (ni som haft krystvärkar kan nog föreställa er hur ofattbart svårt det var att HÅLLA TILLBAKA dem, och INTE krysta..under ca 1½ timme! Dessa värkar är ju designade just för att man inte SKA kunna hålla tillbaka dem). Jag ansträngde mig så mycket att jag ärligt talat trodde jag skulle dö. Det var mycket jobbigare att göra så, än att faktiskt krysta ut bebisen, som jag gjorde förra gången.

    Till slut stod det klart att det inte skulle fungera, min dotter i magen började visa tecken på att inte alls må bra, och jag själv var fullständigt slutkörd och skakade i hela kroppen. Det blev därför ett akut kejsarsnitt. Jag kan ärligt säga att jag är enormt imponerad av hur skickliga de var! Från och med att beslutet var taget, tog det bara någon minut innan jag hamnat i en annan del av sjukhuset, på en ny brits, och fick en spruta i ryggen. Efter sprutan tog det kanske 30-60 sekunder, innan all känsel försvann. Sedan ytterligare någon minut innan min dotter var ute och de höll på att sy ihop mig! Otroligt!

    Nu till frågan: Vågar vi skaffa ett barn till..? Vi vill gärna, och har velat det ett tag nu, men jag har nästan förlikat mig med tanken på att jag inte får fler barn, eftersom jag är sååå rädd att det ska gå riktigt illa denna gången...? Jag verkar inte kunna genomföra en helt "normal" förlossning? Den första startade "konstgjort", men slutade naturligt. Den andra började naturligt, men slutade konstgjort. Och själva graviditeten var också väldigt krävande för mig, med tanke på att rygg och nacke fick ta mycket stryk. Vad ska jag göra?? Min sambo verkar vara villig att "chansa", medan jag är mer osäker. Kanske för att det är min kropp...?

    TÄNK om något går helt fel, med mig eller barnet? Hur skulle det påverka vår familj, och de två barn som redan finns däri? Tänker på missbildningar, missfall, och ...ja, allt möjligt hemskt som kan hända. Samtidigt vill jag ju inte stå där om några år, och konstatera att det nu är för sent att bli gravid igen, och ångra mig.

    Ni som gjort planerat kejsarsnitt - hur var det?
    Vad tycker ni andra där ute? Hjälp mig komma fram till nåt vettigt! Måste reda ut mina tankar och göra bra "risk-kalkyler"...

    Kram på er!  
     

  • Svar på tråden Vågar jag bli gravid igen...? Vill så gärna..
  • Goa frun

    Jag fick mitt 4e barn för 9 månader sen. Första förloss slutade med akut snitt, andra var helt ok, tredje var igångsättning som slutade med sugklocka och dålig bebis. Fjärde och sista blev planerat snitt, hur skönt som helst!!!  Så visst vågar man Lycka till!!


    mamma till 4
  • Lady32

    Jaazzy: WOW! Det var ju typ...alla varianterna av förlossningar! Jag beundrar ditt mod att fortsätta "avla".. Men ärligt talat; var du aldrig osäker och rädd? För att det skulle gå fel? Och om jag får ställa en personlig fråga: du skriver "dålig bebis", men vad innebär det? Sjuk? Skadad? Hur gick det med bebben?

  • Cam78

    Var också rädd för att skaffa ett barn till pga foglossning so Jag inte blir av med samt en 20h förlossning som slutade i akutsnitt. Nu är det dags för nr 2 i dagarna, foglossningen kom redan vid plusset och sjukgymnastik och sjukskrivning har varit del av gaviditeten. Har faktiskt gått bättre än vad jag trott, men nu sista veckorna har det strulat. Har haft blödningar, konstaterad gbs och en rörlig bebis i tvärläge som fått vändas. Ingen pratar om snitt utan normal förlossning verkar vara det som gäller. Själv känner jag att det blir det de blir av förlossningen. Som en bm sa: inget barn har blivit kvar i magen. Självklart är jag rädd för att det skall kunna gå fel och sluta med ett snitt denna gång med. Eftersom ingen graviditet eller förlossning är den andra lik så kan jag bara hoppas att det blir bättre. Om du längtar efter ett tredje barn så tror jag att din kropp klarar det. Hoppas du kan bestämma dig.

  • Goa frun
    Lady32 skrev 2011-04-15 22:11:57 följande:
    Jaazzy: WOW! Det var ju typ...alla varianterna av förlossningar! Jag beundrar ditt mod att fortsätta "avla".. Men ärligt talat; var du aldrig osäker och rädd? För att det skulle gå fel? Och om jag får ställa en personlig fråga: du skriver "dålig bebis", men vad innebär det? Sjuk? Skadad? Hur gick det med bebben?
    jo visst var jag rädd, speciellt efter barn nr 3. Han fick syrebrist under förlossningen, svullen hjärna, men mådde bra redan efter ett par dagar Idag mår han hur bra som helst, en helt normal 3 åring
     Jag var kanske mer orolig att barnen (de två sista) skulle födas skadade. Såmed  barn nr 4 blev det fostervattenprov,mest för min egen oro + ålder. MEN de flesta barn föds friska!!  Det får man inte glömma.
    mamma till 4
  • Lady32

    Cam78: Usch ja...foglossning hade jag lyckats förtränga..! Hade det också, i rikliga mängder. Inte kul. Men: det är som du säger. Man klarar det! Troligen mest för att man MÅSTE.

    Jaazzy: Usch, så jobbigt. Men det är precis sånt jag menar: det kunde väl gått rätt illa det där..? Det är sånt jag är så rädd för. Hur ska jag räcka till för mina barn, ifall olyckan är framme och något går fel med nr 3? Något som innebär att han/hon behöver mig så mycket att jag inte har mer kvar till de andra två? Åter igen; just nu har jag ju möjligheten att välja "väg", att ta det säkra för det osäkra, och satsa allt jag har och är på de två barn jag redan har satt till världen.

    Ibland kan jag känna att jag inte borde ge efter för rädslan. Men sen känner jag att jag är skyldig mina barn att verkligen tänka efter och fatta ett väl genomtänkt och medvetet beslut. Förvirrande..

  • Lady32

    Puffar... Kom igen nu..Någon måste väl ha NÅGOT att säga i ämnet? Det måste finnas fler därute med liknande funderingar? Eller känner ni andra inga tveksamheter alls inför att "chansa" på nr 3? Kör ni bara på och hoppas på det bästa - punkt slut? Är det så enkelt..?

Svar på tråden Vågar jag bli gravid igen...? Vill så gärna..