• Tess2

Gunghäst - vilken ska man köpa?

Vi ska köpa en gunghäst till sonen som fyller 1 år. Har varit runt och tittat och man har ju en klar uppfattning om vilka som är finast (typ de lite dyrare, runt tusenlappen, och som är i lite finare utförande, enkla i trä) men vilka tycker egentligen barnen bäst om - och vilka sitter de bäst i? Någon som kan tipsa? Ur säkerhetssynpunkt känns nästan de med "låg sittpunkt" och ryggstöd och som är helt i plast nästan bäst, men de är ju inte så vackra...

• Svar på tråden Gunghäst - vilken ska man köpa?
  • Lorina

Jag puffar lite men jag har äldre tjejer som blir 18 månader på julafton!! Funderar på sånna som ser ut som "vanliga" hästar, kanske lite tidigt men erfarenheter mottages gärna.

• Vilmagbg

Vi köpte en gungälg från IKEA- den är röd och heter Ekorre och kostar 299 kr.
    Sonen gillar den skarpt och den är fin tycker jag

• Tess2

Spanade in Ekorre på IKEAS:s hemsida, och hittar en gungälg. Någon som vet om den finns som annat djur än älg? (Superfin faktiskt och riktigt bra pris, men är inte riktigt sugen på en älg...).

• Helen72a

vi har en gunghäst till våran ena dotter som e köpt på barnens hus..... i trä med ryggstöd.... den e vi jätte nöjda med.... den va inte så farligt dyr heller va jag kan minnas

/Helen

• Teskedsmamman

Vi har den där IKEAS gungälg och den är jättesäker!!! Sonen har testat gränserna ordentligt med den och han fick den när han var 1 år, men han började inte uppskatta den förrän runt 18 mån ålder...

• Tess2

Helen - menar du den där ryggstödet ser ut som ryggstödet till en pinnstol? Så den är bra?

• Meta83

Vi har oxå IKEA`S gungälg och den är helt super!!
    Den är så låg att hon själv kan stiga upp i den, suuuuper bra!!!
    Den finns bara som älg, men det tycker Tilde är häftigt!!!

• Helen72a

ja, Tess2.. det e den jag menar... Nova använder den jätte mycke

• Tess2

Vi var och köpte IKEA:s gungälg idag! Den var finare i verkligheten än på bild. Hade väl helst haft en häst, men älgen är riktigt fin och framför allt så känns den så stadig och bra. Tack för alla tips!

• ellinorsmamma

Vi köpte en i plast från Little Tikes. Barnet sitter bra och har stöd runt hela sig . Pris ca 300-500 om jag inte har helt fel. Jättebra häst.

Den är från 1 år och det som är bra är att den inte kan tippa och att man inte sitter så högt upp, utan lågt -nära golvet. Fallet blir mindre om barnet nu ändå har oturen att ramla ner.

Svar på tråden Gunghäst - vilken ska man köpa?