hirschsprung hos 1åring?!
jag vet att ingen här kan ge mig svar, jag ska till doktorn med sonen på måndag,
men efter att återigen ha fått sitta gråtandes med sonen som försöker bajsa så
känner jag att jag snart inte orkar mer.
när sonen föddes (för ett år sen) så hade han bajsat i fostervattnet. han bajsade
lite till när vi var på BB och efter det har det bara varit problem med hans mage.
han vägrade ta bröstet och ville inte ta flaskan heller, dom gav honom tillägg på BB
eftersom han var "för tung för sin längd" men bröstet skulle han inte ha.
den första tiden hemma sov han bara, jag vet att barn sover mycket (det är inte första barnet)
men han sov igenom allt, han ville inte ha mat eller någonting.
han ammades (eller åt bröstmjölk iaf då jag oftast fick pumpa) men åt inte mycket alls
och ökade inte mängden som man egentligen ska göra.
han fick snabbt problem med förstoppning, något som man inte "kan få" när man ammas.
efter ett tag gick vi över till ersättning eftersom han bara ratade amningen och inte ville
ha min utpumpade mjölk längre.
han verkade få mer och mer ont och vi testade nutramigen (och sen ett antal till ersättningar
eftersom han inte gillade nutran och fick hemska diarréer av profylac, tokförstoppad av
neocate, tillslut började han äta althéra)
men det blev inte direkt bättre med bajsandet utan det var fortfarande hårt.
han har ätit lactulose sen han var 2månader och vi har ofta fått ge resulax också eftersom
han blir förstoppad trots lactulosen. läkarna bryr sig inte särskilt mycket om hans mage
utan säger bara att vi ska fortsätta med mjölkfri kost samt lactulose.
själv börjar jag känna att det blir för mycket snart. han är väldigt sen i sin utveckling
och fick börja hos sjukgymnast när han var 5månader, då kunde han inte hålla nacken.
fram tills han var 8-9månader hade han spaghettiben och kunde inte stödja alls.
(han lärde sig sitta vid 8½månad och har sen strax efter det också kunnat stå om man håller honom
i händerna eller om han håller i sig)
vi går hos neurolog som har tagit massa prover som alla är okej. alltså bland annat kromosomtester.
dom hittar inget fel men ska fortsätta att kolla det (tydligen kan det vara sånt man inte ser på
det testet dom gjorde först)
började läsa lite om förstoppning hos barn på nätet och kom in på hirschsprung. förstår att det är
en väldigt ovanlig sjukdom och jag vet inte alls om min son har den. han vill knappt äta, han åt sin
första riktiga grötportion när han var 8månader och sen har det gått lite bättre, nu har han varit sjuk
och helt plötsligt vill han inte äta igen. inte ens sin ersättning. han växer inte riktigt som han ska på
längden men har den senaste tiden gått upp fint i vikt (nu har han dock gått ner eftersom han matvägrat
när han varit sjuk). hans mage är ofta spänd och svullen och han blir sjuk typ hela tiden
(det kan ju bero på att hans storebror går på förskolan)
kan barn med hirschsprung vara sena i sin utveckling? kan han ens ha hirschsprung?
hans läkare jag ska träffa på måndag är inte sådär jättebra, hon vet antagligen inte ens vad
det är för sjukdom, jag blir bara så trött på att dom ska leta neurologiska fel hela tiden men inte
bryr sig om hans mage när det är magen som är det största problemet.
vad ska jag göra? jag bor i sthlm