• malmel

    whiplashskada och gravid?

    Någon som kan dela med sig om hur det är att ha en whiplash under graviditeten och efteråt

    ex.
    Hur orkar man stå ut i 9 månader med en mage som bara växer och växer trots all smärta

    Det finns ju personer som påpekar att "hur kan hon skaffa barn när hon inte ens kan jobba del, halv eller heltid..

  • Svar på tråden whiplashskada och gravid?
  • Golfbanetorpet

    Jag fick en son 2 år efter bilolyckan som gav mig rejäla nackskador. (Gillar inte ordet whiplash då jag vet vilka fel som finns i min nacke och anser att whiplash används som samlingsnamn för nacksmärtor som man inte hittar orsak till)
    Tydligen är det vanligt att man blir bättre under graviditeten. Så blev det för mig. Slutade med morfin som smärtlindring för fostrets skull - men klarade mig alldeles utmärkt utan! Smärtan var som bortblåst!!!
    Det har nu gått 7 år sedan olyckan. Bästa tiden under de åren var graviditeten då jag mådde som allra bäst! 
    10 dagar efter förlossningen (planerat kejsarsnitt om man är nackskadad. Vanlig förlossning kan vara farligt) började nacksmärtorna komma tillbaka. Efter ett par månader tvingades jag börja ta morfin igen.
    Allt hade gått bra om jag bara haft en närvarande pappa till barnet. Tyvärr blev jag tidigt ensam och att bära omkring på ett relativt stort barn tar hårt på nacken.
    Jag gick till soc och begärde en "hemmahosare" som kom hem och passade lille så jag kunde gå på läkarbesök, sjukgymnastik mm  under hans första 18 månader.
    Om jag skulle göra om det?!?  ABSOLUT!!
    Hoppas innerligt jag hinner få ett barn till innan jag blir för gammal!
    Räknar kallt med 6-7 smärtfria månader igen Ska bli rena SEMESTERN!!!
     

Svar på tråden whiplashskada och gravid?