• Lee78

Underbart tips till dig med bebis som har magknip/kolik/skriker mycket/sover dåligt!

Jag började med magdroppar....sen Minifom....det hjälpte lite men eftersom magknipen blir värre så var vi snart vid det hysteriska skriken igen och det är så hemskt att inte kunna hjälpa sin bebis. Dessutom sov han inte lugnt o skönt utan vaknade ofta och var ledsen osv.

Så jag gick till kiropraktor (med babykompetens) med min son som nu är 9 veckor. Vi började gå direkt när jag fick nys om att man kunde göra det och det var när han var 6 veckor. Redan efter 1a gången blev det MYCKET bättre - en klar skillnad på både magknipet (inte lika hysteriska skrik som innan) och han kunde sova lugnare o bättre utan att vakna av ont.

Veckan efter var vi på andra besöket. Efter det så försvann det helt.
    Hon ville att jag skulle gå en gång till (3 totalt) men när den dagen kom så avbokade jag - då han var som en helt annan bebis - otroligt glad, nöjd, och LUGN....nu utvecklas han i en rasande fart.

Jag vill rekomendera alla med nyfödingar att besöka kiropraktor med babykompetens. För mig kändes det självklart när jag läste om det - klart lillkottarna får spänningar o ont i nacke o rygg efter att ha legat ihoptryckta i magen och sedan ut genom förlossningskanalen, ursch...

Länken är till stället jag gick till - en fantastisk amerikansk kvinna i Täby (Stockholm.
    Hon engagerar sig verkligen och är jättegullig med barnet. Hon lär ut hur man själv ska göra för att motverka fler spänningar där hon har hittat problem osv.

www.kirotaby.se/ (kolla under spädbarn)
    (just nu har det fel på sin sida, men det bör ordnas snart, jag var inne på den för några dagar sedan - mycket bra info där!)

Andra länken är där jag läste om det innan jag bestämde mig:

www.rightinfonow.com/sv/kolik

Om någon har frågor om detta så kan jag svara...

Idag har vi det så bra hemma utan massa ont i magen...underbart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-05 20:54
    Nu fungerar sidan igen o här är en direktlänk till kiropraktik för spädbarn:
    www.kirotaby.se/

• Svar på tråden Underbart tips till dig med bebis som har magknip/kolik/skriker mycket/sover dåligt!
  • karet

Skulle lätt överväga detta om nästa unge också är kolikbarn.
    Akupunktur har jag hört ska funka också.

• Lee78
    karet skrev 2011-04-16 07:28:41 följande:
    Skulle lätt överväga detta om nästa unge också är kolikbarn.
    Akupunktur har jag hört ska funka också.
    Ja detta var faktiskt helt magiskt. Hon hittar spänningar i nacke o rygg och trycker lätt (samma kraft som det behövs för att sätta fast ett frimärke).....min lilla kille låg o njööööt, 6 veckor gammal!!
    Efteråt sov han 6 TIMMAR, jag fick VÄCKA honom!!!
  • MamaPapa

Oj vad bra det låter ! Har redan mailat en kiropraktor i närheten och frågat efter att ha läst din tråd. Hoppas det funkar för oss också !

• Lee78
    MamaPapa skrev 2011-05-03 21:37:07 följande:
    Oj vad bra det låter ! Har redan mailat en kiropraktor i närheten och frågat efter att ha läst din tråd. Hoppas det funkar för oss också !
    Härligt! Hoppas du hittar en med specialkompetens på bebisar.

Vi gick 2 gånger, med en veckas mellanrum, sedan dess (6 veckor) har det varit helt bra och nu är han 12 veckor.

Lycka till!
  • MamaPapa

Har hittat en nu med den kompetensen (på gångavstånd hemifrån dessutom!) och har en tid på tisdag nästa vecka. Håll tummarna!

• Lee78
    MamaPapa skrev 2011-05-06 03:02:08 följande:
    Har hittat en nu med den kompetensen (på gångavstånd hemifrån dessutom!) och har en tid på tisdag nästa vecka. Håll tummarna!
    Oj! Berätta vad du tyckte sen!
    Hoppas han/hon är mysig och bra med barn också som min var. En del stresssar ju bara igenom och avslutar tvärt när tiden är slut.
    Den kiropraktorn vi gick till tog den tid det tog....Vi stannade över en timme första gången fast vi bara hade 40 min egentligen....

Berätta sen! :)
  • drpepper

Låter intressant! Men vad gör en kiroprator åt magont? Vad består själva beh av? Är intresserad bara, har som tur är inget behov av detta till mitt barn.

• MamaPapa
    Lee78 skrev 2011-05-07 11:37:58 följande:
    Oj! Berätta vad du tyckte sen!
    Hoppas han/hon är mysig och bra med barn också som min var. En del stresssar ju bara igenom och avslutar tvärt när tiden är slut.
    Den kiropraktorn vi gick till tog den tid det tog....Vi stannade över en timme första gången fast vi bara hade 40 min egentligen....

Berätta sen! :)
    Det ska jag göra
  • Lee78
    drpepper skrev 2011-05-07 18:51:20 följande:
    Låter intressant! Men vad gör en kiroprator åt magont? Vad består själva beh av? Är intresserad bara, har som tur är inget behov av detta till mitt barn.

Hos bebisar tänker man sig att vistelsen i magen och den tuffa förlossningen skapar spänningar i nacke och längs bebisens ryggrad som trycker mot nerverna från hjärnan och ner mot t.ex. magen. Det är givetvis inte så att inga nervsignaler går fram men man kan tänka sig att "kranen" är olika mycket öppen. Om t.ex. 93 procent av nervsignalerna (taget ur luften) går fram vill kiropraktorn åstadkomma att "kranen" öppnas fullständigt så att 100 procent av signalerna tar sig fram till magen och alla andra delar av kroppen. Man menar nämligen att mag- och tarmarbetet är så komplicerat att om inte alla nervsignaler som styr den processen går fram så kan mag- och tarmarbetet fungera sämre/väldigt dåligt. Barnet kan då ackumulera gaser i mage och tarm, givetvis få ont och med kolik som följd.

En kiropraktorbehandling mot spädbarnskolik börjar med en noggrann undersökning av nacke och ryggrad där man letar efter spänningar. Om sådana hittas appliceras en lätt massage på spänningarna. Kraften är inte mycket mer än vad som krävs för att trycka på ett frimärke på ett kuvert, så det är inte frågan om något benknäckeri. Bebisar har ju inga som helst svåra låsningar och liknande som vuxna kan ha.

Svar på tråden Underbart tips till dig med bebis som har magknip/kolik/skriker mycket/sover dåligt!