• FruSen

Erfarenhet av Biltemas cykelsits/cykelstol? Eller annan i ungefär samma prisklass?

Någon som har erfarenhet av Biltemas cykelstol för barn?
    Vi är på jakt efter en billigare cykelstol., den ska användas i sommar för skjutsande till och från dagis som ligger 250 m hemifrån. Passageraren som ska åka är 2 år och kommer sitta ca 5 minuter åt gången så att hon somnar i den finner jag som osannolikt. Vägarna som passeras är villakvartersvägar så det är inte mycket trafik vi möter.
    Jag söker alltså en stol som ska användas korta stunder, den ska vara billig men ändå bra, den ska klara endel vikt (flickan väger redan va 14-15 kg) och kännas stabil.
    Har kollat blocket men det finns inte så mycket omkring oss, då blir det lika "dyrt"/billigt att köpa en ny.
    Erfarenheter? Förslag?

• Svar på tråden Erfarenhet av Biltemas cykelsits/cykelstol? Eller annan i ungefär samma prisklass?
  • älskarlivet81

Vad kostar biltemas?

Det jag hört om Biltemas är att den är godkänd, men inte riktigt lika säker som andra barnsitsar, dvs kanterna är lägre och risken för att få in fötterna i hjulet etc är större.

Jag har själv köpt den som fick bäst i test av råd och rön: www.garage24.se/web/Cykel/A-B/A_B/Barnsitsar/BARNSITS_OKBABY_BODY-GUARD/SVART_GRA__M_RAMBOX/BARNSITS_OKBABY_BODY-GUARD_(SVART_GRA__M_RAMBOX)-253224.aspx 

• älskarlivet81

Jo de är till för att spänna fast fötterna. 
    Jag pratade med cykelhandlaren när jag köpte min cykel och han sa att det händer en hel del olyckor med de sitsar man köper på biltema, ica maxi etc. Visst de är godkända, annars hade de inte fått säljas, men det finns sitsar som är betydligt säkrare också. 

• Buspojkarna

vi har en biltema stol och köpte den efter att ha läst testresultatet på råd och rön.
    det som den fick anmärkning på var att den inte var så bred vid fötterna, så om barnet har långa ben och man inte spänner fast de finns det risk för att fötterna åker in i hjulet. men jag spänner fast sonens fötter och sedan har jag kjolskydd på cykeln, så då är den helt säker
    jag är helnöjd med stolen. var lite jobbigt att få på fotbanden i början, men nu när den blivit använd lite mer så går det mkt lättare

• FruSen

Har också kjolskydd på min cykel, det tänkte jag aldrig på
    Måste ju skydda lite extra då.
    Lutar nog åt en sån, främst med tanke på priset och så ser jag vansinnigt många ha dessa. I alla fall häromkring. Om folk var missnöjda skulle de nog köpa annan variant tror jag...
    Vi kommer ju inte cykla så långa svängar med stolen, den ska användas för transport till och från dagis.
    Vi har en cykelvagn som vi anänder för längre sträckor men det går inte att varje morgon böka fram den för 5 minuter transport till och från dagis...

• LillaLoppanT

Jag har också kollat på cyckelsits till ev 2,5-åring. Tydligen så kostar den som fick bäst i test av råd & rön omkring 600:- Vilket ju är fullt överkomligt när man jämför med att många stolar kostar det dubbla. Hellre lägga lite mer och få en som är säkrare.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • älskarlivet81
    LillaLoppanT skrev 2011-04-16 08:16:16 följande:
     Jag har också kollat på cyckelsits till ev 2,5-åring. Tydligen så kostar den som fick bäst i test av råd & rön omkring 600:- Vilket ju är fullt överkomligt när man jämför med att många stolar kostar det dubbla. Hellre lägga lite mer och få en som är säkrare.
    Det var så vi resonerade också. Visst, alla stolar som säljs är säkra, men den som fick bäst i test är mer än "bara" säker. 
  • FruSen

Har en sånhär cykel.
    www.hagacykel.nu/se/articleimage.php&image=5667265&fullwidth=0&fullheight=0
    Solhaga classic
    Kan man fästa biltemas cykelsits  på ramen eller måste man fästa på pakethållaren?
    Kanske deras ramfäste bara passar deras egna cyklar?

• FruSen

Var köper man den där OK baby som fick bäst i test? Har inte sett den någonstans.

Har också sett att coop har cykelsitsar, är det kanske samma som ICA maxi har? (Ica maxi finns inte här)

• Buspojkarna

man kan välja vilket som. jag har den fast på ramen.
    typ alla här i uppsala använder biltemas och den enda anmärkningen den fick itestet åtgärdas med kjolskyddet på cykeln, så jag känner mig helt säker

• FruSen
    Buspojkarna skrev 2011-04-16 08:27:29 följande:
    man kan välja vilket som. jag har den fast på ramen.
    typ alla här i uppsala använder biltemas och den enda anmärkningen den fick itestet åtgärdas med kjolskyddet på cykeln, så jag känner mig helt säker
    Ja, jag ser också bara biltemas häromkring och jag tror ju faktiskt att om den var farlig och hemsk skulle folk byta till någon annan...
    Lutar starkt åt Biltemas, specieltl då vi inte komer använda stolen så mycket. För 5 minuters transport till dais vill jag int elägga ut så mkt pengar. Vi har ju redan en cykelvagn vi använder till allt annat så cykelsitsen ska ju inte användas SÅ mycket och ofta liksom...
  • älskarlivet81
    FruSen skrev 2011-04-16 08:26:46 följande:
    Var köper man den där OK baby som fick bäst i test? Har inte sett den någonstans.

Har också sett att coop har cykelsitsar, är det kanske samma som ICA maxi har? (Ica maxi finns inte här)
    Jag köpte den i butiken i Malmö. Men de har en webb-butik också www.beba.se/c/400/cykelsits-body-guard
  • älskarlivet81
    FruSen skrev 2011-04-16 08:34:55 följande:
    Ja, jag ser också bara biltemas häromkring och jag tror ju faktiskt att om den var farlig och hemsk skulle folk byta till någon annan...
    Lutar starkt åt Biltemas, specieltl då vi inte komer använda stolen så mycket. För 5 minuters transport till dais vill jag int elägga ut så mkt pengar. Vi har ju redan en cykelvagn vi använder till allt annat så cykelsitsen ska ju inte användas SÅ mycket och ofta liksom...
    Jag tror inte att den är så farlig och hemsk, men det är en stol jag inte skulle vilja ha, för jag tycker personligen inte den ser lika bra ut som andra stolar. Nu kommer jag nog använda min betydligt mer än vad du kommer använda din och det kan så kalrt spela in i ens val också.

• FruSen
    älskarlivet81 skrev 2011-04-16 10:26:08 följande:
    Jag tror inte att den är så farlig och hemsk, men det är en stol jag inte skulle vilja ha, för jag tycker personligen inte den ser lika bra ut som andra stolar. Nu kommer jag nog använda min betydligt mer än vad du kommer använda din och det kan så kalrt spela in i ens val också.

Ja, hade vi inte haft cykelvagnen så hade kraven på stolen varit betydligt högre och då hade jag nog säkert köpt den som fått bäst i test. Har kollat testet på råd&rön nu på morgonen och jag känner mig faktiskt mer positiv till biltemas stol efter jag läst testet också. Den enda "dåliga" med stolen var som sagt detta med fötterna men spänner man fast dessa samt har kjolskydd vilket jag har så känns det inte som någon risk direkt.
    Tror nog det blir en sådan, ska försöka övertala maken att åka och köpa en idag
  • Lantani

Vi har den och är jättenöjda för de lilla vi använder cykelsits!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • FruSen

Men skit också!
    De är slut! De får inte hem nya förräns tidigast v 19! Inte vill jag vänta så länge, hade ju helst velat börja anvada en nu på en gång!!

Svar på tråden Erfarenhet av Biltemas cykelsits/cykelstol? Eller annan i ungefär samma prisklass?