• Gaytjej

Gå ur facket (Lärarförbundet)? Lärarförsäkring?

Någon som vet ifall jag kan behålla min liv- och olycksfallsförsäkring hos Lärarförsäkringar om jag inte längre är medlem i facket?

Detta är det enda jag hittar som står om vem som kan teckna försäkring hos dem "Livförsäkringen kan tecknas t. o. m. 67 års ålder. Du kan även medförsäkra din livskamrat (make, registrerad partner eller sambo)i livförsäkringen. Livförsäkringen tecknas mot hälsodeklaration. En hälsodeklaration är ett antal frågor om din hälsa. "

Om ni har några bra anledningar till att stanna kvar i facket (eller för all del byta till Lärarnas Riksförbund, jag är lärare på en 7-9-skola) så får ni gärna försöka övertyga mig! 

• Svar på tråden Gå ur facket (Lärarförbundet)? Lärarförsäkring?
  • Livisu

Den är väl bara för medlemmar? Och huruvida du är med i LR eller LF spelar mindre roll vad gäller försäkringsbiten.

• Gaytjej

Vilket fack spelar ingen roll nej, men det jag helst vill är ju att gå ur helt och hållet. Men slipper ju gärna trassla med försäkringsbyte... Fast det kanske inte är så trassligt å andra sidan.

• Brittan

Har du någon sjukdom som kommit efter det att du tecknat försäkringarna bör du kolla hur det påverkas om du flyttar över försäkringen. Det finns risk att du får en klausul i försäkringen som kan påverka ev. ersättningar för sjukdom. Jag fick det rådet från en fackrepresetant när jag funderade på att byta fackförening.

• mg79

Tycker att du genast skall byta till LR, tydligen håller LF på med en massa skit under löneförhandlingar etc. (Fick detta berättat häromdagen av vice ordf. i LR...) 

Sen i LR har du bara behöriga LÄRARE och SYV:are som medlemmar. I LF får vem som helst som jobbar med något som har med pedagogik att göra (allt från kyrkomusiker till rektorer) vara med. Inget fel i dessa andra yrken, men vad gäller lärarfrågor föredrar jag ett fackförbund som jobbar för lärare och inte massa andra yrkesgrupper..  

• Gaytjej

Ja, att jag ska lämna LF är det ingen tvekan om. Borde gjort det för länge sedan. Det jag är mest ledsen över är att LF och LR har olika lönepotter i vår kommun (eftersom LF:are har lägre genomsnittslön). Har gjort att det knappt inte finns några pengar att fördela mellan oss vid "löneförhöjning".

Är fullt frisk och det borde inte innebära några problem att byta försäkringar, men naturligast hade varit att byta till Länsförsäkringar där vi har övriga försäkringar och bank.. och så händer det här i samma veva jag börjar fundera på att byta till dem: http://www.nyhetskanalen.se/1.2078326/2011/03/31/misshandlad_lesbisk_fick_inte_ersattning

Suck.

Får börjar reka övriga försäkringsbolag

• mg79

Men bara för att du lämnar LF betyder inte att du måste sluta ha lärarförsäkringar. De är oberoede av vilket fack du har så att säga, jag som LR:are har också lärarförsäkrningar..  

• Gaytjej
    mg79 skrev 2011-04-17 09:58:35 följande:
    Men bara för att du lämnar LF betyder inte att du måste sluta ha lärarförsäkringar. De är oberoede av vilket fack du har så att säga, jag som LR:are har också lärarförsäkrningar..  
    Fast jag vill i första hand *gå ur facket* helt och hållet, och antar då att jag inte kan behålla min medlemsförsäkring?
  • mg79
    Gaytjej skrev 2011-04-17 10:14:04 följande:
    Fast jag vill i första hand *gå ur facket* helt och hållet, och antar då att jag inte kan behålla min medlemsförsäkring?
    Då vet jag inte... men att vara "helt utan fack" är inte jättebra.. så överväg LR iaf =) 
Svar på tråden Gå ur facket (Lärarförbundet)? Lärarförsäkring?