• mantaray

    Atopiska eksem - vilket tvättmedel och hudcreme?

    Hej,

    Min dotter har väldigt torr hud och kliar sig mycket, atopiska eksem säger BVC.

    Vad brukar ni smörja huden med för salva?

    VAd använder ni för tvättmedel?

  • Svar på tråden Atopiska eksem - vilket tvättmedel och hudcreme?
  • Fru Franzén

    Parfymfritt tvättmedel

    Locobase eller Miniderm att smöja med. I värsta fall Mildison 


    ♥♥Alexander 061016 ♥♥ Theodor 101114♥♥
  • CoolJen

    Vi smorde med miniderm, essex, mildison, hydrokortison, becur i flera år tills vi tillslut fick nog(då det aldrig blev riktigt bra) och gick till en hudläkare och fick stark kortisonkräm utskrivet.

  • JazzKermit

    Håller med Fru Franzen, själv har jag börjat prova mig fram med naturliga oljor också som ett komplement till Apotekets krämer. Sen är ju bästa medicinen sol och salta bad, hoppas att det blir väder för det snart! :)

  • ajnas

    Jag själv har atopiskt eksem och har haft sen jag var barn. Jag är uppväxt på Via Sensitive tvättmedel och Neutral sköljmedel. Har inte reagerat på nåt av dem.

    När det gäller salvor och cremer har jag provat massvis, men när det gäller mjukgörande har jag fastnat för Canoderm. Dessutom, hur konstigt det än låter, så funkar Nivea jättejättebra på min hud. Kanske inte är något man vill smörja ett litet barn med dock.

    Om inte torrheten ger sig av t ex Canoderm, ska ni prova med kortison. Mildison är en svag receptfri kortisonsalva, den kan vara bra! Jag vet att jag varit jättejättetorr och smörjt och smörjt med mjukgörande utan resultat, och då sa min läkare att det egentligen inte var att huden var torr utan att det var en effekt av mitt eksem. Och eksemet ska behandlas med kortison. Så när jag upplever mig som väldigt torr, utan resultat från mjukgörande, smörjer jag med kortison istället. Funkar väldigt snabbt och effektivt.

    Sen vet jag inte om din dotter har några riktiga utslag? Atopiskt eksem ger ju gärna utslag i armveck, knäveck, nacke och handleder. På utslagen är det definitivt kortison som gäller. Det lindrar klådan också.

    Om ni inte får bättring på problemen tycker jag ni ska söka läkare! BVC i all ära, men jag tycker ofta inte de vet vad de pratar om när det gäller sånt här.

    /29 års erfarenhet av atopiskt eksem...

  • ajnas

    Just det, var noga med att smörja in efter dusch eller bad. Finns dusch- och badolja på apoteket som är superbra! Ibland tar jag långa bad med massvis med olja i, det gör min hud jätteglad.

  • Snabeldrake

    Tvättmedel Neutral, hudsalva Locobase. Det fungerar fint här hemma då vi är två i hushållet som har eksem.

  • mialee1

    Min systerson har också atopiska eksem. Förutom de tips du fått om salvor redan innan så hjälper det honom att bada badkar varje (!) dag. Jag var rätt förvånad eftersom jag trodde bad var uttorkande och därför inte bra mot eksem, men inte i systersonens fall (och min systers som också lider av atopiska eksem.).
    Lycka till i kampen mot denna besvärliga hudåkomma.

  • LNE

    Vi hade ett rent helvete första 7 månaderna med tösens hud men nu har vu äntligen fått det under kontroll genom att:

    V vi kör skona parfymfritt och inget sköljmedel.
    Har en i familjen som till och med är allergisk mot neutral tvättmedel så skona funkar bäst.
    Bada var 3-4:e dag. Använder miniderm även som tvål i badet!
    Smörjer med minderm och även mildison ibland
     

Svar på tråden Atopiska eksem - vilket tvättmedel och hudcreme?