• Lovasraramamma

hur länge håller en dator innan den ger upp?

just det....hur många år brukar de hålla?
    läste att det kan vara c.a 3 år. stämmer det?
    å hur är det med en laptop? när ger de upp?

• Svar på tråden hur länge håller en dator innan den ger upp?
  • Jenny054

Allt handlar om hur du tar hand om datan!!
    En kompis fick sin dator nån gång på 90 talet.
    Det enda han bytte ut i datan var till en större hårddisk.
    Däremot grafikkortet, nätverkskortet och sånt hade han i bra många år...

• Lovasraramamma

ok...vet du om en laptop är lika tapper? kan man byta ut saker i den med?

• Miss Upsey Daisey

det beror ju lite på vad man räknar med att den "håller"....
    vad använder man den till? Spelar man mycket eller använder andra
    program som kräver mycket av datorn..? Då kan det ju vara bra o uppdatera
    sig relativt ofta... då kan det behövas både mer minne o hårddisk osv osv...

laptop är väl största problemet att batterierna ger upp.. beror ju även det på hur
    ofta man använder o laddar osv...

• fisbubbla

Jag har haft den här i 3 år ungefär och har fått byta ut grafikkortet en gång, annars har den funkat bra Och den verkar inte vilja dö nu heller.

Så dom kan nog hålla länge om man (som Jenny sa) sköter om dom.

• Miss Upsey Daisey

byta ut saker i en laptop brukar inte vara såååå lönsamt... det är oftast rätt dyrt... minnen brukar vara lätta att byta och batteriet såklart..

du kan gå in på exempelvis datorbutiken.com så får du ett hum om vad saker o ting kostar...

• Lovasraramamma

men finns det inte nya batterier då? de borde de ju finnas?

• FixarFrasse

Beror på vad du använder datorn till, surfar du och ordbehandlar är 5 år lugnt GIVETVIS beroende på framförallt minne. Om du inte laddar/sparar massa musik/film /bilder klarar du dig också utan en dunder hårddisk.

• Jenny054

sen är delarna dyrare till en laptop..
    Du kan få en hårddisk på 80 GB för 500 spänn till en stationär dator, men till en laptop får du räkna med det dubbla om inte mer..

• Emma C

Allt beror på hur mycket de används och vad man lägger på datorn. Men en laptop har normalt sett kortare livslängd än en stationär. Min förra laptop höll i tre år. Men då var den också helt utsliten, flera knappar fungerade dåligt och musplattan var fullkomligt värdelös. På slutet fick jag använda löst tangentbord och mus.

• Lovasraramamma

jag frågar mest på skoj. min laptop är köpt i mars å jag köpte den eftersom jag inte orkade vänta i veckor på en vanlig.
    men jag hoppas den håller några år iallafall...

jag surfar mest på den. å har den igång ganska mycket....minst 10 timmar-eller mer... för jag brukar ej stänga av den hela tiden... är det dåligt? (annat än över natte)

• Lovasraramamma

har lös mus i den å tangentbord eftersom de blev så obekvämt

• LadyMarmalade

3år

ööö min första burk tuggar och går åt ungarna...den är från 93 eller nåt...
    visserligen har jag uppgraderat moderkort, processor, osv

var windows 3,1 med typ 64 i ram

funkade iaf jättebra med de spel jag hade då

den andra struntburken är från90 talet den med...men helt utbytt invändigt...den använder vi som spelburk...väldigt bra grejor i...

compaqen är från2000 tror jag inget bytt utom os och mera ram

nu har vi en dell från i år

pappa slår rekorden iaf...

han har en burk från 80-talet eller nåt som inte en enda grej är utbytt på...så där finns bara dos

• LadyMarmalade

glämde...bandstation har den ingen diskettdrive...och printern ser ut som om den är från 1800 frusit fast

• Lovasraramamma

tror jag skall spara tillen stationär. en sån vill jag ha oxå vid sidan av...hmm...kan ju va bra. för jag får släpp om denna skulle paja. vaddå nät beroende

• Pappa DeNiro

Hårdisken ka ge upp efter några år, man vet alldrig när det är dags så det är viktigt att ha bakup på det viktigaste typ dokument, mail och foton samt älsklingens Sims saveningar. Min 250 gig hd som var typ 2 år dog nyligen... mycket skoj försvann där men inget man inte kan få tag igen.

Nätverksaggregat (strömkällan) brukar kunna ge up och damma igen när gjorde du ren din dator senast...

Sen att dator rent prestandamässigt för klen att köra de nyaste programen och så men det är en annna femma.

På bärbara brukar batterierna bli slut ganska snabbt tyvärr men de går att köpa nya, men de brukar vara ganska dyra...

Fläktar får man nog räkna med att byta effter ett tag, när de börjar låta om de inte blir bättre med lite rengörning.

Kör så det ryker du märker när det blir svart och då är det bra att ha en bakup på dvdskiva

• Lovasraramamma

en backup på dvd skiva? ska man bränna över allt å ha i reserv för den nya datan eller vad menar du? hmmm?!

har bara laptop ännu...köpte den helt ny så. jag hoppas att den inte dör ännu. nästans 9000 kr va rätt dyrt så kontant.

• Pappa DeNiro

jupp att ha göra en backup på en DVD/CD skiva med jämna mellan rum är klokt. För hur roligt är det att förlora 3 års digitalfoton exempelvis. Har man flera datorer hemma kan man lägga bakupen på den. Fast vill man vara riktigt säker så bör man lägga skivan hos sina föräldrar eller kompis, för om huser brinner ner eller om du får inbrott så kan du förlora alla data iaf...

• Lovasraramamma

nu blir jag rädd....hehe....jag får börja bränna över en massa nu idagarna...å så får jag nog skaffa en vanlig data oxå annars lär det inte bli nån husfrid...
    hmm....

• Emma C

Har du löst tangentbord och mus lär din laptop hålla längre än min. Men för min del använder jag laptopen i soffan och då är liksom vitsen att just slippa lösa grejer.

Håller med om att det är bra att bränna sådant man vill behålla ibland. Skaffa en skiva som går att bränna om och om igen, så kan du bara fylla på istället för att göra en ny skiva hela tiden.

Det är bra att ha lite saker lagrade även i de fall man behöver lämna datorn ifrån sig för någon typ av reparation. Ofta installerar de om hela datorn och då försvinner ALLT. Fick lämna ifrån mig min förra dator två-tre gånger (om inte mer) under tre år. Våra stationära datorer har däremot klarat sig utan service och tuggar fortfarande på. Visserligen hos andra människor (var har sålt eller gett bort vartefter vi själv skaffat oss nya), men dock. En stationär håller helt klart mycket längre än en laptop. Det är liksom så mycket saker i en laptop. Allt är ju där. Skärm, tangentbord, mus. Mer som kan gå sönder.

Svar på tråden hur länge håller en dator innan den ger upp?