• Anonym

Fråga om barnbidrag och delad vårdnad.

Delad vårdnad om vår 2-åriga son.
    Jag studerar och har alltså (med lån) drygt 8.000:- i månaden, + barnbidraget.
    Sonens pappa har ut ca 22-25.000:- efter skatt.

Jag ringde honom idag för att fråga om vi skulle dela på ett par vårskor, men han menade att det skulle jag stå för, för det är ju trots jag som har barnbidraget. Jag menade att han har ju en viss försörjningsplikt ändå och att för mig går det ju inte ens runt som det är med allt som behövs till ett litet barn.

Vad är rätt? Måste jag stå för alla inköp bara för att jag har barnbidraget?

• Svar på tråden Fråga om barnbidrag och delad vårdnad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-04-16 14:40:40 följande:

Delad vårdnad om vår 2-åriga son.
    Jag studerar och har alltså (med lån) drygt 8.000:- i månaden, + barnbidraget.
    Sonens pappa har ut ca 22-25.000:- efter skatt.

Jag ringde honom idag för att fråga om vi skulle dela på ett par vårskor, men han menade att det skulle jag stå för, för det är ju trots jag som har barnbidraget. Jag menade att han har ju en viss försörjningsplikt ändå och att för mig går det ju inte ens runt som det är med allt som behövs till ett litet barn.

Vad är rätt? Måste jag stå för alla inköp bara för att jag har barnbidraget?

du får väl underhåll om sonen bor mest hos dig?
  • Anonym

Han bor inte mest hos mig, utan vi har exakt lika mycket tid även om vi inte har varannan vecka...

• Bottis

Vet inte vad som gäller men jag kan ju tycka att han som tjänar pengar kunde köpa skor åt grabben. Skor till en på två är inte särskilt dyrt. Här delas barnbidraget mellan pappa och mamma, varannan vecka står på papper men barnen bor mest här (3st), hon är arbetslös så vi köper jackor, skor, betalar avgifter etc. då vi har två inkomster.

• Anonym (Mamma)

Vi har också sonen ungefär lite mycket. (fast jag ca 60%) jag får barnbidraget och enligt pappan ska det täck dagisavgift och alla kläder, fritidsaktiviteter osv. Jag tycker det är helt fel. jag tycker att han skulle betala mer.

• Bottis

Barnbidraget täcker knappast alla utgifter som ett barn har... Tyvärr vet jag inte vad som gäller men ring FK, de borde ju ha koll? Lycka till.

• Anonym (Dela bidraget)

Men om du har barnbidraget skall väl du stå för skorna eller börja redovisa ordentligt vad du använder det till varje månad.

Jag har mina två halva tiden, min sambo har sina halva tiden. Det är oväsentligt vad man har för lön, yrke eller liknande. Man har inte försörjningsplikt för sina ex. Dela barnbidraget lika istället, sådana blanketter finns på fösäkringskassan och dela på sonens inköp. Kläder som man bara har hos sig får man ju stå för själv, men kläder som används hos båda, ytterkläder och ex. idrottsaktiviteter delar man på. Barnbidraget kan aldrig täcka alla utgifter för ett barn. Alternativt ha ett gemensamt konto och var överens över vad som skall köpas och plocka ut pengarna utifrån kvitton som finns därifrån.

Dagisavgiften kan man också dela på, du betalar för dina dagar, han för sina, kontakta kommunen för att få det ordnat.

• nuharjagbytt

Det kanske är bättre att låta pappan ha halva barnbidraget. Isåfall borde ni ju dela kontnaderna på hälften var, allt enligt hans egen logik. Det känns som om du borde vinna på det även om det rent konkret blir mindre in varje månad. Man kan be försäkringskassan skicka halva bidraget till pappan.

• Anonym

han ska hjälpa till att försöja barnet.
    barnbidraget har inte med det att göra.

köp du ett par vårskor men skicka inte med dem.. han kan få köpa egna själv.

Mitt ex sa han ville ha halva barnbidraget och var jättesur att jag hade det trots vv boende.
    Jag sa att han får det om han delar alla inköp med mig efter procentuell inkomstförmåga.

då garvade han.. jag sa då. du ser..  du får inte barnbidraget för du kan inte försörja barnen efter lagen efter förmåga.

barnbidraget är ditt.
    Låt han få köpa allt sitt själv härdanefter.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-16 16:46:23 följande:

han ska hjälpa till att försöja barnet.
    barnbidraget har inte med det att göra.

köp du ett par vårskor men skicka inte med dem.. han kan få köpa egna själv.

Mitt ex sa han ville ha halva barnbidraget och var jättesur att jag hade det trots vv boende.
    Jag sa att han får det om han delar alla inköp med mig efter procentuell inkomstförmåga.

då garvade han.. jag sa då. du ser..  du får inte barnbidraget för du kan inte försörja barnen efter lagen efter förmåga.

barnbidraget är ditt.
    Låt han få köpa allt sitt själv härdanefter.

Håller helt med!!

Men om man ska gå efter "lagen", hur är det då?
    Har för mig att jag läst att det finns en lag som säger att man ska försörja barnet efter inkomst, oavsett om man har delad vårdnad eller ej.
Svar på tråden Fråga om barnbidrag och delad vårdnad.