• Anonym

Fråga om barnbidrag och delad vårdnad.

Delad vårdnad om vår 2-åriga son.
    Jag studerar och har alltså (med lån) drygt 8.000:- i månaden, + barnbidraget.
    Sonens pappa har ut ca 22-25.000:- efter skatt.

Jag ringde honom idag för att fråga om vi skulle dela på ett par vårskor, men han menade att det skulle jag stå för, för det är ju trots jag som har barnbidraget. Jag menade att han har ju en viss försörjningsplikt ändå och att för mig går det ju inte ens runt som det är med allt som behövs till ett litet barn.

Vad är rätt? Måste jag stå för alla inköp bara för att jag har barnbidraget?

• Svar på tråden Fråga om barnbidrag och delad vårdnad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-04-16 14:40:40 följande:

Delad vårdnad om vår 2-åriga son.
    Jag studerar och har alltså (med lån) drygt 8.000:- i månaden, + barnbidraget.
    Sonens pappa har ut ca 22-25.000:- efter skatt.

Jag ringde honom idag för att fråga om vi skulle dela på ett par vårskor, men han menade att det skulle jag stå för, för det är ju trots jag som har barnbidraget. Jag menade att han har ju en viss försörjningsplikt ändå och att för mig går det ju inte ens runt som det är med allt som behövs till ett litet barn.

Vad är rätt? Måste jag stå för alla inköp bara för att jag har barnbidraget?

du får väl underhåll om sonen bor mest hos dig?
  • Anonym

Han bor inte mest hos mig, utan vi har exakt lika mycket tid även om vi inte har varannan vecka...

• Bottis

Vet inte vad som gäller men jag kan ju tycka att han som tjänar pengar kunde köpa skor åt grabben. Skor till en på två är inte särskilt dyrt. Här delas barnbidraget mellan pappa och mamma, varannan vecka står på papper men barnen bor mest här (3st), hon är arbetslös så vi köper jackor, skor, betalar avgifter etc. då vi har två inkomster.

• Anonym (Mamma)