• Mimmi86

För och nackdelar med barnvagnen Crescent??

Hejsan... är bra sugen på en crescent vagn till vår lilla som kommer komma i september månad. Vi vill ha en vagn med fyra hjul som är ganska lätt att köra under vintern.

Men har kollat på dom, och liggdelen eller vad den nu kallas verkar så himla smal alltså bredden, kommer bebis få plats där från sep och frammåt?

Och hur bäddar man i en sån liggdel (som man kan lätt kan ta i och ur, som man lägger på sittdelen)

Är första barnet och det är en hel djungel det här med barnvagnar :)

Eller skulle ni hellre rekomendera en Emmaljunga?

_-*-_BF 110911
  • Svar på tråden För och nackdelar med barnvagnen Crescent??
  • Mimmi86

puffar....

_-*-_BF 110911<3
  • Tattyn

Jag har en Crescent Calssic och jag gillar den, har haft den i just över 1 år nu och således kört den både i sommarväder och vinterväder ( i norrland med mycket snö) och man tar sig fram oavsett väder och underlag vilket är toppen.
    Det enda negativa är att den ibland känns lite tungkörd, men det är något som jag känns mer nu i vinter än tidigare så jag gissar på att det beror mer på att dottern blivit tyngre än nåt annat, men visst måste man ta i lite ibland när man ska svänga, men det kan amn ju se som lit extra träning

Liggdelen använde vi tills dottern var 2½ månad, sen bytte vi till sittdelen, inte för att liggdelen bllivit för liten, utan för att dottern hatade att ligga i den, så hur länge man kan använda den vet jag faktiskt inte, men jag skulle tippa på 5-6 månader i varje fall.
    Vi bäddade inte på nåt speciellt sätt, när det var som kallast la vi en fårskinnsfäll i botten, dottern uppe på den och sen "locket" på, möjligen en filt om det var riktigt kallt, hon var alltid var och go däri, det blir ju aldrig kallt på samma sätt i en liggdel som utanför och massa täcken osv känndes bara klumpig.

Sittdelen funkar jättebra att bädda i sen om man som vi flyttar över en liten minis dit, ryggstödet går ju att fälla till fult liggläge, fotstödet går att ställa rätt ut så det blir en helt plan yta att ligga på för bebisen, när dottern var vaken så "halvsatt" hon i näst nedersta läget och var jättenöjd sådet följer med en tunnare åkpåse, en "madrass" del som sitter på sittdelen och sen fäster man dit locket från liggdelen och vips så är det en åkpåse.

Nåt som jag verkligen gillar är att handtaget går att byta sida på så att man kan ha barnet både mot sig och från sig, det har varit till stor nytta för oss då dottern blivit less på att bara se oss så har vi snabbt vänt henne så att hon får kika på lite nytt folk en stund, och nu i vinter har hon hellre suttit mot oss för att det blåst så mycket på henne om hon suttit framåt.

• Mimmi86
    Tattyn skrev 2011-04-17 22:06:24 följande:
    Jag har en Crescent Calssic och jag gillar den, har haft den i just över 1 år nu och således kört den både i sommarväder och vinterväder ( i norrland med mycket snö) och man tar sig fram oavsett väder och underlag vilket är toppen.
    Det enda negativa är att den ibland känns lite tungkörd, men det är något som jag känns mer nu i vinter än tidigare så jag gissar på att det beror mer på att dottern blivit tyngre än nåt annat, men visst måste man ta i lite ibland när man ska svänga, men det kan amn ju se som lit extra träning

Liggdelen använde vi tills dottern var 2½ månad, sen bytte vi till sittdelen, inte för att liggdelen bllivit för liten, utan för att dottern hatade att ligga i den, så hur länge man kan använda den vet jag faktiskt inte, men jag skulle tippa på 5-6 månader i varje fall.
    Vi bäddade inte på nåt speciellt sätt, när det var som kallast la vi en fårskinnsfäll i botten, dottern uppe på den och sen "locket" på, möjligen en filt om det var riktigt kallt, hon var alltid var och go däri, det blir ju aldrig kallt på samma sätt i en liggdel som utanför och massa täcken osv känndes bara klumpig.

Sittdelen funkar jättebra att bädda i sen om man som vi flyttar över en liten minis dit, ryggstödet går ju att fälla till fult liggläge, fotstödet går att ställa rätt ut så det blir en helt plan yta att ligga på för bebisen, när dottern var vaken så "halvsatt" hon i näst nedersta läget och var jättenöjd sådet följer med en tunnare åkpåse, en "madrass" del som sitter på sittdelen och sen fäster man dit locket från liggdelen och vips så är det en åkpåse.

Nåt som jag verkligen gillar är att handtaget går att byta sida på så att man kan ha barnet både mot sig och från sig, det har varit till stor nytta för oss då dottern blivit less på att bara se oss så har vi snabbt vänt henne så att hon får kika på lite nytt folk en stund, och nu i vinter har hon hellre suttit mot oss för att det blåst så mycket på henne om hon suttit framåt.
    Tack för att du ville dela med dig! :)

Verkar ju vara en super vagn!! Träffade en tjej idag som köpt den vagnen till sitt barn som också ska ha i september och hon var också nöjd, tyckte den var lite tung körd (när man ska vända tex)
    Ska fråga lite när jag är i butiken igen om vagnen, smart lösning det där med fårskinsfällen, men du hade ingen åkpåse i då? hon blev inte kall? hur gammal var hon när ni inte använda insatsen eller vad den nu kallas :)
    _-*-_BF 110911<3
  • Tattyn

Vi hade dynan till den åkpåse som fäljer med i botten av liggdelen och sen fårskinnsfällen uppepå det, sen klädde jag dottern i en tjockare fleeceoverall, med "vanliga" kläder under och så eventuelt en filt uppepå, men oftast bara locket till liggdelen. Hon frös aldrig utan var snarare snudd på för varm. Nu låg hon iofs aldrig i liggdelen när det var som kallast eftersom hon är född i mars, men vi hade rätt kallt just där i början med neråt 10 minus. Skulle det ha varit ännu kallare hade jag bara lagt på en fleecefilt så hade det inte varit nåt problem.
    Det strösta "felet" man oftast gör är att amn bylsar på bebisarna alldels för mycket så de blir för varma, men de ligger så skyddat inne i liggdelen så man behöver inte klä på dom så mycket som man tror
    Hon var ca 2½ månad när vi tog bort liggdelen och la henne direkt i sittdelen, då i den åkpåse som följer med vagnen ( dynan + locket), då var det ju vår så vi behövde inte så mycket filtar och grejjer, men jag ahr altid emd en extrafilt under vagnen utifall att det blir kallt.

Den är lite tungkörd just när amn ska vända, menman lär sig snabbt hur amn ska göra för att det inte ska vara så tungt eller jobbigt

• ida22

Vi är också lite inne på Crescent Classic och vill ha ännu fler synpunkter. :)

Har läst en del om att den varit lite svår att fälla ihop, men undrar om det kanske främst gäller gamla modeller?

Ös på med åsikter om vagnen, säger jag. :)

• Tattyn

Den är inte det minsta svår att varken fälla ihop eller fälla upp igen, så det är nog äldre modeller i så fall.

Ställ gärna frågor, det är lättare när man har något konktret att vara på

• Mille11

Vi har en crescent comfort duo! Älskar den! :)
    Jag upplever den som lite nättare än classicen. Vi beställde med lufthjul från kopbarnvagn.se så det blir lite mjukare än med de andra. Vi har separat liggdel och än så länge får han plats! :) Man kan inte vända handtaget men däremot kan du vända ligg/sittdelen om! Vi fick i början på februari och den har vart toppen o köra i all snö! Bäddade med lammskinn och sen tjock overall och filt! Nu har vi bara lammskinnet och vanliga kläder.
    Rekommenderar starkt vagnen iaf! Den är ganska smidig i affärer o så också och lätt att fälla upp o ihop! KÖP! :D

Svar på tråden För och nackdelar med barnvagnen Crescent??