• Trasselnöt

gymnasielinje

Vilken av dessa gymnasielinjer är det enklast att få ett jobb senare i livet genom om man är tjej?
    Det är ett år kvar tills jag ska välja men vill vara förberedd

Sen om någon vet en annan linje eller inriktning för vidare yrke med:
    Bygg, Språk, Resor, Turism, Barn/Ungdomar, Fritid, Lärare, Kriminalitet, m.m

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden gymnasielinje
  • Mornie Alantie

Vill du ha jobb med en gång efter gymnasiet eller vill du plugga vidare? Om du inte vill plugga vidare ska du inte sista alternativet. Vill du plugga vidare ska du inte välja något av de andra.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mommy89

Omvårdnadsprogrammet - med största sannolikhet blir du erbjuden arbete redan innan du är klar med utbildningen.
    Faller väl typ under din kategori Barn/Ungdom, men det finns ju hur många möjligheter som helst utöver det!

• svt

Om man är tjej? Ursäkta, men vad i hela fridens?

• Mommy89
    svt skrev 2011-04-16 19:38:53 följande:
    Om man är tjej? Ursäkta, men vad i hela fridens?
    Förmodligen är TS tjej, och är väl "bara" 14-15 ännu. Don't be too hard.
  • Jan Holmström 69

Sverige är det land med bäst jämställdhet i världen, så du ska inte ställa så pass ignoranta frågor avslutandes i "om man är tjej". En man och en kvinna har dessvärre lika lätt att få jobb oberoende på vilket jobb det är.

Jan

• JPT
    Jan Holmström 69 skrev 2011-04-16 19:43:48 följande:
    Sverige är det land med bäst jämställdhet i världen, så du ska inte ställa så pass ignoranta frågor avslutandes i "om man är tjej". En man och en kvinna har dessvärre lika lätt att få jobb oberoende på vilket jobb det är.

Jan
    Inte för att vara sån, men kvinnor och män har inte alltid samma goda chanser till samma jobb. Vi må bo i ett av världens mest jämställda länder, men det betyder inte att vi är jämställda till fullo än.  
  • Jan Holmström 69
    JPT skrev 2011-04-16 19:46:35 följande:
    Inte för att vara sån, men kvinnor och män har inte alltid samma goda chanser till samma jobb. Vi må bo i ett av världens mest jämställda länder, men det betyder inte att vi är jämställda till fullo än.  
    Näst intill dock.

Jan
  • svt
    Jan Holmström 69 skrev 2011-04-16 19:43:48 följande:

Jan
    Dessvärre?? Jag vet att mitt övre medelklass-perspektiv ibland kan tyckas världsfrånvänt, men vad har jag snubblat in i för Twilight Zone här?
  • wiickan

Om du vill utbilda dig efter gymnasiet så är ju natur eller samhäll de bredaste linjerna där du har möjlighet att inrikta dig på lite vad du vill efter. Vill du å andra sidan ha jobb direkt skulle jag nog säga som Mommy89 att omvårdnad är bra och där finns det ju också en viss bredd gällande var man kan jobba sedan.

• Jan Holmström 69
    svt skrev 2011-04-16 19:51:10 följande:
    Dessvärre?? Jag vet att mitt övre medelklass-perspektiv ibland kan tyckas världsfrånvänt, men vad har jag snubblat in i för Twilight Zone här?
    Jag känner innerligt att det inte är rätt att vissa kvinnor ska få en mans jobb. Precis på samma sätt som en annan användare här på forumet inte höll med om att tjejer ska kunna heta Johannes. Jämställdhet innebär också att alla namn ska vara unisex, och så länge alla namn inte är unisex kommer jag stå fast vid att det inte är rätt att kvinnor ska ta mäns jobb.

Jan
Svar på tråden gymnasielinje