• Lilja07

Skillnad på Inbeordrad eller kvalificerad övertid??

Ngn som vet? Pengamässigt också

• Svar på tråden Skillnad på Inbeordrad eller kvalificerad övertid??
  • Karisma

Är det inte samma sak..Även om du blir inbeordrad så ska du ju ändå ha övertidspengen...Så har jag fattat det....kval.övertid är väl på helger och röda dagar eller har jag fel...

Är ju inte riktigt säker, men pengar ska du ju ha vilket som...Anledningen att man blir inbeordrad är ju för att man inte hittar ngn personal som kan arbeta, då kan arbetsgivaren beordra in..Men pengar ska du ha iaf...

Kram K....

• Lilja07

ok... jag vet inte.. snurrigt det där! Men är det mycket extra?
    Tack

• FixarFrasse

Hej Filippa; det är lite olika beroende på vilket avtal man jobbar på.

Du kan ha ett enda ÖT tillägg oavsett när du jobbar, men jobbar du kväll/helg skall du OCKSÅ ha gängse OB-tillägg.
    Sedan har en del avtal också en "inställningsavgift" på kanske ca 200:- som ren inställelseavgift om din ÖT inte är i anslutning till din normala arbetstid, i en del LO-avtal är det så.

Tjänsteman har andra beräkningsgrunder, vilket avtal jobbar du inom?

Generellt betraktas ÖT alltid som beordrad om det framförs av arbetsgivaren, oavsett hur det sägs.

• Lilja07

jag blev inb. över natten... svårt allt detta med OB osv, passet var 16.00- 00.00-12.00 dagen efter...

• Vårsolen

På mitt jobb(vården) får vi ca 120kr/tim i fyllnadslön, dvs när vi hoppar in xtra, däremot om man blir inbeordrad (tvingad...)så är det minst det dubbla....
    varför inte ringa tex lönekontoret?
    du ska ju iaf ha rätt betalt!

• Karisma

kvalövertid för mig var 180% av lönen...(måste ju räknas på dagslönen) +att jag fick OB åxå..

Men prata m din chef så hjälper hon/han dig med att fylla i rätt. Vet hos oss kunde inte de timanställda få kval.övertid utan det blev bara vanliga timmar.

för oss så fanns det speciella blanketter man fyllde i då man jobbade övertid...Om man arbetat heltid..Annars blev det inte kval.övertid, utan fyllnadstid tror jag det hette. Det är så tjorvigt det där.

Men fråga din chef, då kan det ju inte bli fel iaf...

Kram K...

• Lilja07

mmm, det får jag Bara undrade & nu är jag nyfiken på hur mycket pengar det är Det svarade du på Tack alla!

• Lilja07

Jag jobbar 95 %, jag får jobba upp till heltid - det är fyllnad, nu ligger jag ca 19 timmar ÖVER heltid Så då blev jag inb. Jag har 71 timmar denna veckan-idag fick jag reda på att jag ska jobba 26 timmar till i helgen! TUR att man har sovande jour mellan 00-06

• Lilja07

självklart plockar jag bort 26 timmar nästa vecka OM jag vill.

• FixarFrasse

Tyvärr finns det en och annan chef/ägare som inte är så sugen att betala mer än han/hon behöver; därför är det tyvärr inte alltid bästa lösningen att fråga chefen (eftersom han vill spara pengarna)
    Jag är själv chef och beordrar in o s v, men har valt att aldrig diskutera, utan att alltid betrakta all ÖT som beordrad (undantag ifall någon absolut vill jobba extra själv när vi inte alls ligger back)

• Lilja07

Ok... denna veckan har jag varit inne på inb. 39 timmar! Sammanlagt jobbar jag 85 timmar denna veckan- var sjukskriven i måndags-annars hade det varit 94 timmar.... Go lön i slutet på januari!! Där är ju också OB för jul & nyar

Är det skillnad på inb, pengamässigt vardag lr helg? Ngn som vet? Tack för hjälpen

• Vårsolen

Undrar om man överhuvudtaget FÅR jobba så många timmar?? iaf undrar man ju hur många timmar som en chef får beordra in nån under en vecka....??

• FixarFrasse

Skillnader i avtal förekommer, men generellt (enligt arbetstidslagen):
    11 timmar dygnsvila (smmanhängande) är ett minimum, likaså 36 timmars helgvila. (Alltså du måste ha minst 36 h sammanhängande ledighet över helgen)
    Du får jobba max 50h i ÖT per MÅNAD mellan 150-200 h/år beroende på avtal, sedan kan man förhandla om max 250 h ifall facket ger dispens.
    Men Filippa kan vara lugn - det är bara arbetsgivaren som åker dit ifall tiderna överträds. Dessutom vill jag reservera mig lite, det var några år sedan jag lärde mig ovanstående, kan ha ändrats lite grann, men troligen inte särskilt mycket.

Ha kul för pengarna Filippa!

• Lilja07

Men sammanlagt på en 8 veckors period så är det inte så farligt, bara att det kom i samma vecka. Har ledigt jätte mycket sen :) Jag tror inte att jag hade fått jobba om hon bara hade kollat schemat Alltså jag bryr mig inte, jag kunde sagt nej, för hon har ju säkert skäl att säga att jag inte får jobba mer MEN säger inte nej till en bra lön sen
    kram på er!

Svar på tråden Skillnad på Inbeordrad eller kvalificerad övertid??