• Tiindra

Knäck recept någon??

Jag har fått ett sug av julkola/julknäck, men har aldrig lyckats få dem så där sega och goda. Någon som har ett recept kanske??

• Svar på tråden Knäck recept någon??
  • Annis76

knäckrecept:

3 dl sirap
    3 dl socker
    3 dl grädde

mandel

Koka ihop under omrörning. Testa en liten klick smet i ett glas kallt vatten. Håller smeten ihop och blir fast är smeten klar att hälla i formar.
    Ta i den hackade mandeln precis innan du häller knäcken i formar.
    Lycka till!

• Tiindra

Tack för tipset!
    Jag är veeeerkligen sugen på det..fast det har jag ju i och för sig varit hela det här året..men extra nu..hehe..
    Ska göra det nu direkt..*nattuggla som man är* wish me luck!

• lata kocken Johanna

kolla under mat och bak i allmänna kategorin
    där finns määääängder med julgodisrecept

• suede

Gör knäcken i micron...de blir perfekta och så går det fort!!!

• VivviM

Fick ett superrecept av en tjej på jobbet:

2 dl sirap
    2 dl socker
    2 dl grädde
    + en klick smör (ej margarin)

Koka 45 minuter i en kastrull....

Blev supergoda, fastnade inte i papperet och lagom hårda....

• Fröken Stålhand

Mormors special:

3 dl socker
    3 dl grädde
    3 dl sirap

Ljus blockchoklad

Koka ihop knäcken och hacka upp chokladen. Fyll knäckformarna med lite choklad och häll i knäcksmeten. *mums*

• melker3

Jag har ett snabbt och gott recept på knäck i micron. 1/2 dl grädde, 1 dl strösocker, 1 dl ljus sirap, 1 msk flytande margarin, 1 påse hackad mandel. Häll i en rymlig glasskål. Sätt micron på full effekt och kör i 3 min. Rör om och fortssätt på full effekt i ca 3 min till. Hur lång tid beror på hur mycket watt din micro är på. Min är på 800 W och då kör jag 2,40 min. Då blir de perfekta!! LYCKA TILL!!

• idefix

Fick ett tips av en kompis....
    har inte provat själv dock.

Lägg i krossad Turkisk Peppar i stället för mandel.....

Kanske kan vara nåt?

• lata kocken Johanna

krossade polkagrisar ska visst vara gott oxå
    och rostade sesamfrön
    och krossade salta jordnötter

• estrell

Se till att koka knäcken i en vid och låg kastrull, då går det snabbare och enklare att få den hård.

2 dl Vispgrädde
    2 dl sirap
    2 dl socker
    ev lite kakao

Ngn dl finhackade mandlar.

Skriver ner ett recept på Hemlagade chokladtryfflar oxå eftersom du va julgodissugen:

1/2 dl Vispgrädde
    1 msk margarin Låt dessa två ingr smälta samman i en kastrull, ej koka

Blanda ner 100 gram Mörk eller ljus blockchoklad, i bitar o rör tills det smält.

Ta av kastrullen från värmen och blanda ner 1 äggula.

Smaksätt med Wisky, likör, eller Vaniljsocker ca 2 tsk av det du väljer- och vispa ner.

Vispa då och då tills det stelnat/kallnat.

Forma sen till runda små bollar som du sedan rullar i kakao på ett fat.

Supergott!!

• Mli79

Estrell: Det där ska jag testa!! Jag ska ha julgodisbakarkväll hemma snart och det där lät ju riktigt gott!

• Sano

Ja, gör knäcken i micron, jag kommer aldrig koka knäck igen.
    Det var superbra, gick på 8 minuter och blev perfekta.
    Här kommer receptet, och OBS dubbla det inte, utan gör i sådana fall två satser:

½ dl vispgrädde
    1 dl strösocker
    1 dl ljus sirap

hackade mandlar

Rör ihop i rymlig skål som tål micron och kör på 600 w i 8 minuter
    Polksgrisar är väldigt gott i.

• estrell

MLI 79 : Det blir supergott och är riktigt enkelt och snabblagat, tar typ 15 minuter!!! MUMS

• MissMijah

bästa e o göra den i micron..o göra en liten sats åt gången..annars finns risken attd en hinner stelna! o istället för att hålla på o pilla me små skedar o kladda..häll i knäcken i en bra..helst liten tillbringare som tål högvärme..me liten smal pip..o häll o formarna! går snabbt o du slippr mkt spill o kladd...

1 dl socker
    1 dl grädde
    1 dl sirap
    50 g margarin

ev hackad mandel i EFTER KOKNING I MICRO!!!

ha i allt i en microsäker bunke..värm på högsta effekt i ca 4 min.. rör om...(rör inte om innan du ställer in i micron) o så kan du sänka effekten något o köra några minuter i sänder..röra om..göra test i vatten..

när jag gör d går d hur smidigt som helst..hör bara om alla andra som kletar o pillar o håller på..varför göra d svårt för sig?

• Cilla71a

Jag har ett recept på knäck där man använder riktigt smör.. jättesmarrigt!

100 g smör
    1 1/2 dl strösocker
    1 dl sirap
    1/2 dl vispgrädde

1/2 dl hackad mandel

Blanda allt utom mandel i ett mikrotåligt kärl. Kör på full effekt 8-10 min. Gör kultestet. Ibland kan det behövas ett par minuter till. Blanda i mandel & häll upp i formar. Ställ dem kallt. Blir ca 60 st.
    Enjoy!

• Maerion

Testa att rosta mandlarna i ugnen innan de hackas och stoppas i. det gjorde vi förra året och det var supergott!

Svar på tråden Knäck recept någon??