• Amathea

Te när man är gravid?

Har en liten funderare....
    Vet att man ska va försiktig med te när man är gravid.
    Går in i v 6 idag, dricker mycke kaffe vanligtvis så jag har näst intill tagit bort det...
    men te kan jag bara inte låta bli.
    Fick smaka ett grönt te igår som va jättegott, och har ett rött favoritte.
    Är grönt och rött te oxå farligt när man är gravid?

• Svar på tråden Te när man är gravid?
  • Senap

Kaffe har rekommendationen max 3 koppar om dagen.
    Te innehåller tein men mindre än kaffe. (Däremot kan både kaffe och te hämma järnupptaget.)
    Grönt te innehåller vanligtvis mindre tein än svart och dessutom antioxidanter.
    Rött te görs inte på teblad och innehåller inte tein alls så det kan du dricka så mycket du vill.

Te är gott! Grattis till pluset och lycka till!

• Senap

som inbiten tedrickare har man ju "stenkoll"

• Amathea

Låter toppen!
    Men grönt te är alltså helt okej, fast är det ett visst antal koppar där med, eller får man dricka på hur som hellst?
    I dessa tider är man ju inbiten tedrickare

• bringiton

Jag har hittat ett rött te som heter Rooibos eller nåt liknande, det kommer visst från nån afrikansk buske. Det jag valde har en fin körsbärssmak, men det fanns flera olika.

Grejen med vanligt kaffe och te är att det hämmar ditt järnupptag och att det också kan ge sura uppstötningar längre in i graviditeten. Sen innehåller det ju starka ämnen även för mamma-magen, och ännu starkare för en liten nybildad mage. Dessutom vill du kanske inte ha något extra urindrivande om ett tag... Grattis till graviditeten!

// frutti i v.29

• Senap

Tar på mig experthatten igen
    All rött te kallas roibus. Rött te är mycket riktigt hela busken man "flisar" till ett te (alltså inte vanliga teblad)
    Tror inte det finns några rekommendationer särskilt för grönt te. Grönt te innehåller ändå som sagt tein och är urindrivande. Däremot är det mindre "sura ämnen" än i svart te. Hmmm. Hade nån länk som beskrev mera. Återkommer om jag hittar den....

• Realmilla

te är mkt bättre än kaffe....du kan dricka 5 koppar per dag...medans kaffe bara dricka 3

• Amathea

Frutti:
    har inte smakat körsbär.. men det finns ett som heter limegrass och det är RIKTIGT gott!

• karon

Vad är det för märke ni hittat detta röda te i? Låter intressant. Jag har påsar hemma som feter African Rooibos, det smakar lite juligt, kanske lite kanel i.

• JennL

På te och kaffe butiker finns maaaassor med roiboos teer, jag har 4-5 sorter hemma. Det är det enda te jag kan dricka och det är mycket godare än vanligt te!!!

JennL v.7

• Amathea

Karon:
    Allt rött te tror jag är rooibos precis som shoegirl skrev ovan.
    Läst gärna hennes inlägg.

• karon

Amathea:
    Jag har läst hela tråden, det jag undrade över är var du köper det röda det med smak av limegrass.

• Amathea

Karon:
    I en inredningsaffär här istan...
    det heter rooibush limegrass

Svar på tråden Te när man är gravid?