• kenttjej

Gott fika som inte är fikabröd?

Jag behöver lite tips på vad man kan ha till när man fikar som inte är bullar, kakor o dyl onyttigt?  Frukt är inte gott till te o kaffe, så det går lixom bort. Ibland unnar jag mig några skorpor men de är rätt så onyttiga de med...

Jag dricker endast te (ej kaffe), men det känns så futtigt att bara sitta o hälla i sig varmvatten speciellt om man bjuder andra. Men jag o flera i min vänskapskrets försöker hålla oss undan onyttigheterna så det hade varit trevligt med nåt alternativ till fikabröd när man bjuder på te.

Några förslag någon?

• Svar på tråden Gott fika som inte är fikabröd?
  • Guldlockis

Digestivekex brukar jag äta. Sen har ju viktväktarna kakor att köpa i affären. De är goda, jag har smakat choklad.

• Fru Kwasthilda

Torkad frukt och nötter? Kaloririkt men känns nyttigt. Fettfria smörgåsrån/kex/wafers med mjukost? Något måste man ju ha

• Fru Kwasthilda

Mosad banan är gott som pålägg!

• Millans hustru

vårt fredagsfika är oftast en ananas, lite vindruvor, bananskivor och när det finns, jordgubbar. ellt i stora skålar eller på ett gemensamt fat med tre gafflar. mycket fruktsocker men så lyxigt o gott. vet inte men jag tycker det funkar med både te o kaffe, i allafall för oss.

• Greger

Jag brukar äta mandlar/nötter och russin. Annars morotsslantar eller hemgjort knäckebröd.

• PAOW

turkisk yoghurt me en skvätt honung på och sen lite rostade madlar på toppen

• Annanym

Den som väntar på något gott väntar inte förgäves, Paow. Energikokosbollarna i länken ser finfina ut.

• Millans hustru

men du vi brukar ofta bjkuda på smörgåsfika när vi har besök, så trött på allt sliskigt fikabröd flera gånger i veckan i perioder. kan du inte baka dinkelbröd? småbröd som är nyttiga, finns massor av recpt att googla fram. o sen gått pålägg!

• kenttjej

Vad kul med alla påhittiga förslag! Får ta o prova några av de spännande recepten, och ev ge frukt+te en andra chans... Och bjuda hem någon som testkanin snart!

Tack Solig 

• Millans hustru

Absolut. o man kan hitta nyttiga sconesrecept på nätet. jag tycker våra kompisar brukar uppskatta hembakt bröd som fika. eller så kanske de helt enkelt vant sig vid att den där familjen aldrig har nåt smarrigt fika *skratt*

Svar på tråden Gott fika som inte är fikabröd?