-
-
Svar på tråden Hej Skulle vilja veta er åsikt om barn som inte använder bilbälte!
-
Varför vill du det?
-
Har gjort enkäten nu...
Lycka till med utbildningen!
-
Lite konstigt formulerade frågor. Min åsikt är att det inte är speciellt farligt att smygköra hem några hindra meter utan bälte MEN jag vill inte för mitt liv att barnen ska lära sig att det är ok att bryta mot lagar. Och jag vill absolut inte att se ska lära dig att det är ok att inte ha bälte ibland, hur kul är det när de är 18 och åker med någon jämnårig? Bältesanvändning ska sitta i ryggmärgen!
-
Om du smygkör och det kommer en i hundra, vad händer då ?
-
Jag kan inte svara på enkäten. På fråga 10 saknas alternativet "Jag skulle aldrig låta mitt barn åka bil utan bilbälte/bilbarnstol". Fråga 9 gick ju inte heller att besvara om man hade svarat nej på fråga 8. Så tyvärr, enkäten är inte tillräckligt väl utformad för att kunna besvaras.
-
Det var det tramsigaste - hur kan du vara säker på att det inte händer något när du "smygkör" ? (Hur gör man när man smygkör, sänker man bilen så att den inte syns över häcken?) Min kompis skulle visa sin son vad som händer om man inte är fastspänd. På deras lilla grusväg utanför huset körde hon i ca 10 km och bromsade in lite häftigt. Grabben flög fram, slog huvudet i rutan, spräckte rutanoch fick en bula. De använder numera ALLTID bälte. Man vet aldrig när det smäller - oavsett hur bra man "smygkör"....
-
Säger som dom andra, en del konstiga frågor men svarade så gott jag kunde...
En kommentar:
Jag tycker det spelar stor roll var den korta sträckan man kör utan bilbälte är. Te.x växte jag upp på landet och de sista 300 meterna på väg hem är det en lång raksträcka, bara åkrar runt och man ser bilar i god tid före. Vi fick ibland knäppa upp bältet där om vi ville, dock bara om våra föräldrar såg att det inte kom någon bil och dessutom så saktade dom ner och körde kanske 40 istället för 60-70 som annars var det normala. Väldigt lite trafik på vägen,, bara grannarna som passerade i princip. Det är ju lite skillnad mot att köra 300 meter utan bälte i ett villakvarter med korsande vägar, skymd sikt, mkt trafik osv.
Vi barn har aldrig åkt bil utan bälte annars och har alltid bälte på oss nu i vuxen ålder så vi har inte påverkats negativt utav detta :) -
Jag "smygkör" inte men jag tänker på de föräldrar vid vårt dagis som kör hem i gångfart på små villagator. Jag tycker det är idiotiskt men jag tror inte det är livsfarligt. Ingen kör i 100 där, och att gå eller cykla samma sträcka skulle vara lika farligt minst i så fall.
-
Vilken idiotisk kommentar? !?
Ingen kör i hundra, jag TROR inte det är livsfarligt....
nä och anledningen att köra utan bälte måste vara att ?
Jag blir förundrad??!!!!... -
frågan borde väl vara vad man tycker om ansvarig vuxen?