• Äldre 17 Apr 19:06
    25593 visningar
    17 svar
    17
    25593

    Flygrädd pg.a öron! =(

    Hej! Jag har aldrig suttit på ett plan. Alltid varit, bil, tåg, båt semster för min del.
    Men i år tänkte vi evetuellt boka en resa till Grekland. Och då får det bli flyg.
    Jag är dock livrädd! Jag är/varit ett "öronbarn". Jag inprincip föddes med öroninflammtion & har haft så många öroninflammationer, sprukna trummhinnor, operationer, så det inte ens går att räkna.
    Mina trummhinnor är idag, pg.a alla sviter från min barndom, slappa & svängda på "fel" håll.
    Det vill säga, inåt istället för utåt. 

    Hur i hela friden ska det gå att flyga med mina öron?
    Jag har tänkt prova "airplanes" på apoteket, tugga tuggummi samt näspray.

    Någon annan som har haft/har problem med öronen som flygit?
    Tips på smärtlindrande?

    Tacksam:)

     

  • Svar på tråden Flygrädd pg.a öron! =(
  • Äldre 17 Apr 19:52
    #1

    Jag har aldrig haft öroninlammation iofs, men fick förr alltid hemsk smärta i öronen när jag flög som kunde sitta i veckor efteråt. Använder öronpropparna när jag flyger nu och det fungerar toppen. Även nässpray och tuggummi används. Slår lock i öronen ändå, men slipper iaf smärtan.. :)

    Lycka till!

  • Äldre 17 Apr 22:42
    #2
    emzic skrev 2011-04-17 19:52:38 följande:
    Jag har aldrig haft öroninlammation iofs, men fick förr alltid hemsk smärta i öronen när jag flög som kunde sitta i veckor efteråt. Använder öronpropparna när jag flyger nu och det fungerar toppen. Även nässpray och tuggummi används. Slår lock i öronen ändå, men slipper iaf smärtan.. :)

    Lycka till!
    Det var ju skönt att höra att dem verkar hjälpa iallafall:)
     
  • Äldre 17 Apr 22:42
    #3
    Mandyyy skrev 2011-04-17 22:42:20 följande:
    Det var ju skönt att höra att dem verkar hjälpa iallafall:)
    och tack för svar!:)
  • Popov
    Äldre 18 Apr 10:59
    #4

    Du kan rådfråga med en läkare om det är värt att flyga


    I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Lindre­as
    Äldre 18 Apr 11:02
    #5

    Om man flyger med små barn så kan man lägga en bomullstuss eller -rondell i en mugg, hälla på lite kokhett vatten så bomullen suger upp det, och hålla den över örat på barnet. Det hjälper till att tryckutjämna. Varmt vatten och en mugg kan du nog få av flygvärdinnan, men prata med din läkare först!

  • Äldre 18 Apr 11:07
    #6

    Jag är precis som du ett öronbarn och har haft det jättejobbigt när jag har flygit,
    att det slår lock och blir sådant tryck så jag blir svimfärdig, men tro det eller ej men earplanes öronproppar funkar hur bra som helst!  Det enda man kan känna av är att de kan skava lite när dom håller på att tryckutjämna, men det är ingenting mot att ha ont av själva öronen!
    Så testa det, det funkar!

  • Kinya
    Äldre 18 Apr 11:10
    #7

    Jag har flugit en gång med öroninflammation (enda gången jag haft öroninflammation). Det gjorde lite ont i start och landning men inte så farligt men jag hade lock för öronen i 2 dagar efteråt. Locket var lite jobbigt.

    Men prata med en öronläkare så kan nog h*n ge dig råd om hur du ska göra.  

  • Äldre 21 Apr 13:24
    #8

    Tack för era svar!
     

  • MrsB20­11
    Äldre 21 Apr 13:33
    #9

    Jag kan ge dig lite tips:

    Jag har alltid haft ont i öronen av flygning, nästan bara vid landning dock. Har varit hemskt att stå ut med och allt var bara en plåga!
    MEN, när vi flög till grekland i somras så beställde vi flygplatser allra längst fram i planet, och jag kände inte av någonting alls i öronen! har ingen aning om det kan vara så här, men det kanske är bättre att sitta så långt fram som möjligt!?
    För mig var det så! En enorm skillnad! Så jag tycker du ska gå in och boka platser längre fram, kostar ca 90 kr per person om det är vanliga platser, och det är det värt!

    Hörde av en annan att man kunde gå och få speciella öronproppar för sina öron, sådana som musiker har som spelar mycket på scen. Tror man får dom exakt så dom passar öronformen och det ska tydligen hjälpa!

    Ett sista tips är att klunka jättemycket vatten, i små små klunkar, under hela start och landningen. Visst, man blir jättekissenödig sen, men det finns ju toalett..

    Lycka till!

  • Äldre 27 Apr 21:31
    #10

    Jag har svår tinnitus och har inte heller vågat flyga. Men samtidigt vill jag inte gå misste om att få åka utomlands någon gång i mitt liv. =/

  • Äldre 30 May 10:02
    #11

    Jag är precis som du ett öronbarn, men jag vill inte låta det hindra mig från att resa.
    När flygplanet stiger är det inga problem, det är vid landningen som det tar mest ont. Jag har provat det mesta, men inget är smärtfritt. På resan till Gran Canaria hade jag bomullstussar i öronen som var doppade i t3 droppar, ovanpå det hade jag hörselskydd. En liten flicka tittade storögot på mig, men jag grät, det tog så sjukt.

    Till Thailand använde jag mig av earplanes. De fungerar rätt bra men inte perfekt. Öronen var igen ca en timme efter landning och det värkte. Trots att jag även tuggat tuggummi under landningen, det gör jag alltid.

    Vid senaste resan till Rhodos använde jag mig också av earplanes. då hade jag tydligen fått in dem ordentligt i ena örat eftersom bara det ena örat var sjuk efter landning.

    Så inget fungerar perfekt, men låt inte en timmes smärta hindra dig från att se världen! du klarar det nog!
    o mycket beror även på hur lång/kort landningsbanan är.

    Lycka till!

  • Äldre 30 May 10:26
    #12
    Lindreas skrev 2011-04-18 11:02:20 följande:
    Om man flyger med små barn så kan man lägga en bomullstuss eller -rondell i en mugg, hälla på lite kokhett vatten så bomullen suger upp det, och hålla den över örat på barnet. Det hjälper till att tryckutjämna. Varmt vatten och en mugg kan du nog få av flygvärdinnan, men prata med din läkare först!
    Bomullstuss/rondell i mugg med hetvatten är ett grymt bra tips! Jag får alltid fruktansvärt ont i öronen när jag flyger, nästan så att jag vill gråta. En gång såg en snäll flygvärdinna det och fixade detta till mig och det hjälpte verkligen!
  • Äldre 30 May 10:27
    #13

    Det negativa är ju att man ser ut helt störd ut när man sitter med en mugg mot varje öra, men det bjuder jag gärna på :)

  • Melene
    Äldre 23 Apr 18:56
    #14
    Mandyyy skrev 2011-04-17 19:06:01 följande:
    Hej! Jag har aldrig suttit på ett plan. Alltid varit, bil, tåg, båt semster för min del.
    Men i år tänkte vi evetuellt boka en resa till Grekland. Och då får det bli flyg.
    Jag är dock livrädd! Jag är/varit ett "öronbarn". Jag inprincip föddes med öroninflammtion & har haft så många öroninflammationer, sprukna trummhinnor, operationer, så det inte ens går att räkna.
    Mina trummhinnor är idag, pg.a alla sviter från min barndom, slappa & svängda på "fel" håll.
    Det vill säga, inåt istället för utåt. 

    Hur i hela friden ska det gå att flyga med mina öron?
    Jag har tänkt prova "airplanes" på apoteket, tugga tuggummi samt näspray.

    Någon annan som har haft/har problem med öronen som flygit?
    Tips på smärtlindrande?

    Tacksam:)

     
    Hej.
  • Melene
    Äldre 23 Apr 19:12
    #15

    Hej.

    Jag är också ett f d öronbarn med mycket oelastiska och ärrade trumhinnor, mina trumhinnor har som vuxen sprängts två gånger vid landning.
    Idag går det skapligt att flyga trots detta , jag använder earplanes tryckutjämnare som finns att köpa receptfritt på apoteket, dessutom använder jag nässpray  både vid lyftning och landning.
    Förutom dessa hjälpmedel får jag per recept utskrivet tabletten Rinexin (har avsvällande effekt på luftvägarna) att tas morgon och kväll i tre dagar före flygning. Alla dessa hjälpmedel gemensamt har gjort att jag idag kan resa med betydligt mindre obehag och smärta än tidigare.
    Sist vi var i Egypten köpte jag en dundertablett i apoteket där, att tas minst en timme före flygresan. Tabletten som inhandlades i Egypten heter  Deconess SR, och är den som haft allra störst verkan för mig när det gäller att förebygga öronsmärtorna vid flygresor.

    Jag hoppas du fått hjälp av det jag skrivit och därmed kan vända dig till din husläkare så du får samma hjälp som jag fått. Lycka till 


    flyghjälp vid öronsmärtor....via vårdcentralen
  • Äldre 5 Jul 10:22
    #16

    Jag har alltid haft jätteont i öronen särskilt vid landning, sedan första gången
    jag flög som barn. För mig hjälper det enormt att ta 2 st RINEXIN en timme innan
    start, vid start och en timme innan landning. OBS! Så här mycket Rinexin rekom-
    menderar inte läkare att ta så hör med dem först eller var medveten om det när
    du gör ditt val. På apoteket säger de att man blir väldigt koffeinkänslig av för mycket
    Rinexin något jag inte märkt av trots att jag i normala fall är extremt koffeinkänslig men
    alltid dricker kaffe till kakan under flygning. 
    Sprid detta till alla som har öronvärk vid flygning, så onödigt när det finns något som
    hjälper! Flyger man inte så ofta tror jag inte det är skadligt.   
    Det verkar även som att desto oftare jag flyger desto mindre smärta
    har jag i öronen. Tuggummi och Nezeril är ett måste vid start/landning och även
    att trycka fingrarna hårt mot öronen. Earplanes öronproppar fungerade inte på mig.
    Att sitta långt fram i planet har endast fungerat en gång, jag tror det har med pilotens
    teknik för nedstigningen att göra.    

  • Sat 7 May 2022 21:03
    #17

    Får jag bara fråga er en sak..
    Kan ni tryckutjämna men det inte hjälper eller kan ni inte tryckutjämna av annan anledning?

Svar på tråden Flygrädd pg.a öron! =(