• jennie88

När fick era barn mobiltelefoner och varför?

Som frågan lyder. Är lite nyfiken på när man tycker att barn är redo för det och varför man tycker att det är nödvändigt? Vad använder era barn mobilen till? 

OBS! Detta är inget kritiskt inlägg, jag är bara nyfiken. Jag har själv en 1,5 åring och en bonusdotter som är 7 år som precis fått en mobiltelefon i födelsedagspresent. För mig låter det tidigt men antagligen har det hänt en del sen jag var liten (Fick min första som tolvåring). 

• Svar på tråden När fick era barn mobiltelefoner och varför?
  • mumama

min 5 åring har en för att hans pappa gav honom den till honom. Han har den till att prata med pappa 

• Tant Green

Vi har inte köpt någon än, men skulle tro att dottern kommer få ärva en gammal i höst när hon fyllt 6 år för då tror jag att hon kan vara ensam hemma några minuter (om vi springer till affären eller så) och då vill jag att hon ska kunna ringa om det är något (vi har ingen hemtelefon).

• Alisa

Sonen var kring sju när han fick sin första, för att han skulle våga vara ute på gården. Han var en försiktig kille, men efter att ha lånat min några gånger och kunnat vara ute själv med kompisar kändes det som en bra idé.
    Nu ringer han fortfarande och berättar om han ska någonstans, han fyller 11 i år 

• vetvadjagvill

sonen var 8 närhan fick den.

dottern 6 år. Hon har den bara hemma för att ringa/ta emot samtal av sin pappa när hon är med mig.

• Tuffen

Min 8-åring har ingen mobiltelefon, och vi ser inget behov ännu heller.

• JWM

2 barn hemma snart 9 år och 7 år ingen har mobil och ingen frågar efter det
    mycket få barn i skolan som har kanske någon 5:a eller 6:a så dom är ju större...

• Nettan77

Vår son (snart 9 år) tjatar om  en mobiltelefon, alla andra har ju en som han säger. Men vi har bestämt att han får en mobil när han inte får har fritids länge, dvs han måste gå hem och vara själv hemma. Då kan det vara bra att vi kan nå honom samt att han kan ringa och meddela ifall han går hem till någon kompis. Glad

• Milkina cerka

Den äldsta här(hon är vuxen numera) fick mobil när hon var 11år o. vi flyttade hit medan hon gick kvar i sin skola m. sina kompisar där vi bodde förut. Innebar att hon fick åka buss(vanl. allm. kommunikation inte skolbuss) själv o. passa tider - missade hon bussen eller ville följa med någon av sina kompisar(som vi kände väl) hem efter skolan så ringde hon hem med sin telefon.
    De två yngre är 7 o. 9, de kommer få telefoner när de behöver, inte efter ålder.

* Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka och mor*
  • Miss Lau

Min son fick en när han började 4:an. Då hade han inte fritids längre utan tog sig hem själv efter skolan. Inte för att mobilen blev livsnödvändig men ett litet behov uppstod iaf.

• La Lola

Alma fyller 11 år den 2 maj.
    Då ska hon få sin första.

Det har inte funnits något behov av en förrän nu.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • veritas

När jag var 7-8 år fick jag min första.
    Jag fick den för att jag var mycket i stallet och cycklade varje dag till skolan (det var inte alls långt, kanske tog 10min max).. Men mina föräldrar ville jag skulle ha en fall om något skulle hända :)

• Lidor

Funderar på att skaffa en mobil till mitt barn , så vi kan ha kontakt då på helgerna (pappans helger). Eller då de ses på loven som innebär fler dagar. Men är rädd att pappan tar ifrån honom mobilen, "tappar den". För allt försvinner för mitt barn då de träffas. För jag känner att pappan helst inte vill att vi har kontakt genom hans mobil. Jag har hört mig för och har inte hört någon ha sådan hära svårigheter med kontakt med sina barn som jag har med mitt.

• vetvadjagvill
    Lidor skrev 2011-04-18 22:19:44 följande:
    Funderar på att skaffa en mobil till mitt barn , så vi kan ha kontakt då på helgerna (pappans helger). Eller då de ses på loven som innebär fler dagar. Men är rädd att pappan tar ifrån honom mobilen, "tappar den". För allt försvinner för mitt barn då de träffas. För jag känner att pappan helst inte vill att vi har kontakt genom hans mobil. Jag har hört mig för och har inte hört någon ha sådan hära svårigheter med kontakt med sina barn som jag har med mitt.
    jodå du är inte ensam.
    jag får inte heller ha kontaktmed barnen hos pappan, han svarar inte närjag ringer, igronerar sms om de kan ringa.
    Jag köpte mobil till dottern som vi kan ringa varandra på, hon vet precis hur den funkar, men det stängde han av trots att avsikten inte var att ha med den ute utan endast ha den för att han inte svarar i sin mobil.

han svarar dock på smsm riktigade till  han men inte på sms om barnen kan ringa en gång i veckan.

förlåt OT ts
  • jennie88

Intressant att det kan vara så olika. Men självklart beror det ju på barnet och inte åldern. Hon verkar ju inte vara den yngsta direkt. Enligt henne så är det hon och en till som har mobiltelefon i sin förskoleklass. Jag tycker det är bra med mobiltelefon till barn för att de ska kunna nå sina föräldrar när de inte har tillgång till fast telefon eller någon vuxen men det är så tråkigt att det på många håll verkar vara en status-symbol.

• ImseVimsig

Nio-åringen har inte en egen, men vi har en gammal mobil med kontantkort som han brukar ha ibland. Första gången han anävnde den var nog 1-2 år sedan.

Han använder den sällan, bara om det är något speciellt. Tex om vi åker slalom och han åker själv med en kompis, på helgen om han är ute och "rör sig" mellan kompisar. Men till vardags använder han den inte eftersom vi fortfarande har ganska bra koll på var han är/Vad han gör. Det är nog olika på barn hur mycket de vill "dra iväg". En del av hans kompisar vill ju ned till fotbollsplanen tex, då är det bra med mobil. Våra barn leker oftast här på gatan, då ser vi ju var de är :)

I hans klass har de flesta egna mobiler.

Imse

• Firre

MIn 7-årige son fick sin första för några veckor sen. Lagom ålder tycker jag. Nu när barnen är ute mycket är det perfekt att kunna kolla läget, eller säga till att det är dags att komma hem.

• morochmer

När de börjat gå hemifrån själv. runt ca 8 år.

• morochmer
    morochmer skrev 2011-04-22 23:10:24 följande:
    När de börjat gå hemifrån själv. runt ca 8 år.
    Och just för att kunna ringa om det är något. de använder den bara vid sånna tillfällen.
  • CallGirl
    Miss Lau skrev 2011-04-18 11:46:15 följande:
    Min son fick en när han började 4:an. Då hade han inte fritids längre utan tog sig hem själv efter skolan. Inte för att mobilen blev livsnödvändig men ett litet behov uppstod iaf.
    Och vi planerar att göra likadant.
  • Norrskenet

Vi har precis bestämt oss för att barnen ska få en egen mobil, men de ska inte ha den med sig i skolan, utan t.ex. när de sover över hos nån kompis, cyklar till nån kompis, är på läger eller dylik. Barnen är 8 och 10 år. De ska inte få en varsin telefon, utan de får använda en av våra gamla telefoner vid behov. Hos oss har barnen egna mobiler redan  i åk1, min son har tjatat om telefon sen dess. Vi har dock inte sett något behov av det förrän nu, när de börjar röra sig mer på egen hand.

Svar på tråden När fick era barn mobiltelefoner och varför?