• Isalel

Varför får mammor putta barn?

Läser ibland trådar där mammor som puttat, nypt, tagit i armen lite väl hårt på sina barn när deras barn gjort dom irriterade. Då är majoriteten av svaren av den naturen att " det händer den bästa", "ibland är det bara såååå jobbigt", "du är ändå världens bästa mamma"

Men skulle jag gå in i känsliga rummet och läsa en tråd om en tjej vars kille under ett intensivt gräl puttat henne, tagit henne hårt i armen eller på annat sätt tillfört liknande obehag så ska tjejen omedelbart lämna sin karl för det kan ju aldrig gå vägen?

Så varför är det mer OK att göra så på barn är vad det är på vuxna?

• Svar på tråden Varför får mammor putta barn?
  • Babyystar

Det är inte okej på varken barn eller vuxna.

• principessan

Fast det kan man ju inte jämföra!!! Om ens partner puttar undan en av ilska eller föser undan en när den blir arg för att inte samma sak!! Är någon jäklig och gör något om och om igen har man då inte rätt att värja sig?

• Tokern
    principessan skrev 2011-04-17 21:29:44 följande:
    Fast det kan man ju inte jämföra!!! Om ens partner puttar undan en av ilska eller föser undan en när den blir arg för att inte samma sak!! Är någon jäklig och gör något om och om igen har man då inte rätt att värja sig?
    Är barn "jäkliga"? Förtjänar de att puttas eller nypas för att de pga sin ålder inte hunnit utveckla impulskontroll? Jag tycker nog att det är värre att putta ett barn som befinner sig i beroendeställning och kanske inte har språk nog att berätta och få stöd och hjälp.
  • Isalel
    Varför är det inte samma sak?
    Vuxen människa blir arg - agerar fysiskt?
    Två identiska handlingar, en mot ett barn som inte kan försvara sig , en mot vuxen som oftast har förmågan att  försvara sig?
  • principessan

Missförstå mig rätt... Att putta/ slå någon av ilska är inte samma sak som att fösa undan någon för att gå där ifrån! Att slå någon, bar som vuxen är jäkligt illa! Det tycker jag absolut inte att man ska/ borde göra! Men om någon ex står och puttar en stol på ditt ben flera gånger låt oss säga 50 gånger och du säger gång på gång till personen att sluta när du ex. står och bakar. Och är jätte kladdig om händerna. Du tvättar händerna och personen fortsätter att skjuta stolen mot dig så att det gör ont då tycker inte JAG det är fel att,( när man har tvättat klart händerna) ta tag i armen på personen för att få kontakt och säga sluta!

• Isalel
    principessan skrev 2011-04-17 22:35:07 följande:
    Missförstå mig rätt... Att putta/ slå någon av ilska är inte samma sak som att fösa undan någon för att gå där ifrån! Att slå någon, bar som vuxen är jäkligt illa! Det tycker jag absolut inte att man ska/ borde göra! Men om någon ex står och puttar en stol på ditt ben flera gånger låt oss säga 50 gånger och du säger gång på gång till personen att sluta när du ex. står och bakar. Och är jätte kladdig om händerna. Du tvättar händerna och personen fortsätter att skjuta stolen mot dig så att det gör ont då tycker inte JAG det är fel att,( när man har tvättat klart händerna) ta tag i armen på personen för att få kontakt och säga sluta!
    Absolut inte fel att ta tag i armen för att få kontakt, men absolut fel att göra det så hårt att det orsakar smärta.

Men jag tycker generellt på FL att just mammor har fördelen att få "tappa kontrollen" och bete sig illa mot sina barn och att detta accepteras. Det tycker jag är konstigt. Det är kanske förståeligt att man kan tappa kontrollen, men det är ju aldrig OK att göra någon illa.
    Men jag kan snudd på lova, att om en pappa skulle bete sig på samma sätt och söka stöd på FL skulle det hagla negativa kommentarer...
  • Ruggugglan
    Inte? Jag anser att det är värre att putta ett litet barn som inte kan försvara sig.
  • Ruggugglan

Att orsaka fysisk eller psykisk smärta är fel vare sig personen är liten eller stor. Min åsikt.

• infragilis

Alla mammor är bra mammor enligt många på FL. Man blir automatiskt den bästa för sitt barn enbart genom att ha lyckats bli gravid, tycks det. Jag vet inte varför, tycker att det är mycket underligt, och ibland skadligt för barnen.

• Dominant

Antagligen för att det nästan bara är kvinnor här, och de flesta av dem försöker få det till att allt kvinnor gör är bra, eller åtminstone inte fel. Men det män gör är alltid extremt fel, även om det är minsta lilla.

Exempelvis såg jag en tråd där någon i 36-veckan funderade på om att sluta röka (men tyckte det var för jobbigt i slutändan), och då tyckte någon att hon var en fantastisk mamma för att hon ens funderade på det. Mitt mer kritiska men fullt sakliga inlägg blev givetvis borttaget. Finns det ens någon manlig moderator här?

• woopie
    principessan skrev 2011-04-17 22:35:07 följande:
    Att handgripligen hindra sitt barn från att göra fel eller tillrättavisa dem och sen följa upp med kommunikation är INTE aga i mina ögon. Mer skadligt då att inte säga ifrån alls. Barn vet inte vad som är rätt och fel och lär sig det inte om inte vuxenvärlden (mamma,pappa,mor/far-föräldrar,övriga vuxna familje- medlemmar.lärare och pedagoger.) runt barnet visar...

Det kan mycket väl kännas kränkande och göra ont både fysiskt & psykiskt om man blir tillrättavisad när man inte får göra som man vill.

Barn ska testa gränser! Det är deras uppgift! :)
    Gör ett barn fel eller tar fel beslut så måste de vuxna reagera och ta sitt ansvar och visa och förklara vad som är rätt... hur ska de annars lära sig... DU som är förälder måste hjälpa ditt barn genom livets hårda skola!

VÅLD är AGA!
    Det är aga att utsätta sitt barn för misshandel! Både fysisk och Psykisk. Att slå in uppfostran & kunskap fungerar INTE!
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
Svar på tråden Varför får mammor putta barn?