principessan skrev 2011-04-17 22:35:07 följande:
Missförstå mig rätt... Att putta/ slå någon av ilska är inte samma sak som att fösa undan någon för att gå där ifrån! Att slå någon, bar som vuxen är jäkligt illa! Det tycker jag absolut inte att man ska/ borde göra! Men om någon ex står och puttar en stol på ditt ben flera gånger låt oss säga 50 gånger och du säger gång på gång till personen att sluta när du ex. står och bakar. Och är jätte kladdig om händerna. Du tvättar händerna och personen fortsätter att skjuta stolen mot dig så att det gör ont då tycker inte JAG det är fel att,( när man har tvättat klart händerna) ta tag i armen på personen för att få kontakt och säga sluta!
Att handgripligen hindra sitt barn från att göra fel eller tillrättavisa dem och sen följa upp med kommunikation är INTE aga i mina ögon. Mer skadligt då att inte säga ifrån alls. Barn vet inte vad som är rätt och fel och lär sig det inte om inte vuxenvärlden (mamma,pappa,mor/far-föräldrar,övriga vuxna familje- medlemmar.lärare och pedagoger.) runt barnet visar...
Det kan mycket väl kännas kränkande och göra ont både fysiskt & psykiskt om man blir tillrättavisad när man inte får göra som man vill.
Barn ska testa gränser! Det är deras uppgift! :)
Gör ett barn fel eller tar fel beslut så måste de vuxna reagera och ta sitt ansvar och visa och förklara vad som är rätt... hur ska de annars lära sig... DU som är förälder måste hjälpa ditt barn genom livets hårda skola!
VÅLD är AGA!
Det är aga att utsätta sitt barn för misshandel! Både fysisk och Psykisk. Att slå in uppfostran & kunskap fungerar INTE!