• Anonym (?)

Sjukskrivning vid förlorat barn i magen?

Hej!

Jag förlorade min lilla kille i magen, han föddes i början av v 36. En liten tid har gått och jag ska snart på återbesök hos läkaren för att bla prata om sjukskrivning/jobb. Bara tanken på att börja jobba får mig att bli jättestressad... Hur har ni andra i min situation löst detta, hur länge har ni varit sjukskrivna? Har försäkringskassan godkänt sjukskrivningen eller har ni fått "strida" för att bearbeta förlusten och sorgen?

/Mamma i sorg...

• Svar på tråden Sjukskrivning vid förlorat barn i magen?
  • Anonym (')

I början kommer du kanske bli sjukskriven för kris/stressreaktion, denna kan läka ut eller övergå i t ex en depression har jag fått höra. Då är det oftast inga problem att vara sjukskriven upp till 3 månader. Det viktiga är ju hur du mår och att det är väl beskrivet hur du mår i läkarintyget. Att bli sjukskriven för just förlusten av ett barn handlar det ju inte om (det reagerar vi ju olika på) utan för vilket tillstånd detta försätter dig i. Tycker du skall avvakta kontakten med läkaren som du kan resonera med och betänka att det bara är 1-2 % av alla som får avslag på sjukpenning och att det viktigaste är att din läkare tar sitt uppdrag på allvar och ordentligt beskriver dina besvär i läkarintyget.

Beklagar djupt din förlust.

• Anonym (änglamamma)

Hej!
    först vill jag beklaga sorgen av din lilla kille.
    Jag förlorade min son för ett år sen i magen,först tog jag ut mina 29 dagar sen var jag sjukskriven i ca 2 mån,jag hade inga problem att få sjukskrivingen igenom.
    Men vid återbesöket orkade jag inte tjata till mig mer sjukskrivning så jag började jobba.
    Jag hade som du säger värsta paniken över att börja jobba igen men det gick faktiskt jättebra,var riktigt skönt att få komma ut bland folk igen,men det är från person till person hur man känner.

Hoppas allt löser sig..skickar en massa styrke kramar

• Påli

När vi förlorade vår dotter i v 39 fick jag 4 veckors sjukskrivning, sen fick jag jobba heltid igen ... Inget kul heller då tjejen jag jobbade med var höggravid..

040312 050708 061102 100601
  • Bardha

Hej! Jag beklagar att det hänt dig också. Jag förlorade min pojke i v.38+5 (4feb 2011) och de hittade inga fel. Den första månaden tog jag ut föräldraledigt. Läkaren skrev ett läkarintyg men Försäkringskassan har inte godkänt det än. De vil veta exakt vilka arbetsuppgifter jag inte kan göra pga min "sjukdom". Jag är så trött på det! Nu har jag börjat jobba igen och mina arbetsgivare är jättesnälla och förstående men sjukpenning för 1,5 månad har jag inte fått. En annan läkare fick skriva ett nytt intyg och skicka in det. Nu väntar jag på besked om det hjälpte. Inte nog med att man har sin tunga sorg att bära på , så ska man behöva försvara sig också. Jag blir så arg!

Kram!

• Kraxa

Vi förlorade första barnet i v 26 och jag va sjukskriven två veckor och tog sen semester fyra för att sen börja jobba igen. Tyckte det va ganska skönt att komma tillbaka till verkligheten. Lite OT men ni som tagit ut föräldraledighet - hur funkade det? Trodde inte man fick det när barnet dött?

• Bardha

Kuratorn på Kvinnokliniken tog kontakt med försäkringkassan åt mig och de sa att man var tvungen att ta ut en månads föräldraledighet (ej sjukskrivning direkt). Nu har de dock äntligen godkänt läkarintyget så jag äntligen fick min sjukpenning.  Men guuud vad jag saknar min bebis. Vissa säger att man ska försöka glömma och gå vidare men jag vill inte glömma! Det gör så ont.

• Anonym (Samma sits)

Jag förlorade min son under förlossningen i April 2005, (i v.41+). Tog ut 1 månad m föräldradagar och blev sen sjukskriven 3 månader på en gång. Fick sedan förlängt eftersom 100% till April 2006. Sen på 50% tfram till min dotter föddes i Juli -06.( Blev uppsagd från jobbet pga konkurs under tiden jag var sjukskriven så jag var arbetslös 50% också. Skrev in mig på Arbetsförmedlingen, men ingen ville ha en höggravid person!)

• Anonym

Beklagar!!!!
    Förlorade vår kille tidigare än du men jag gick in i en depression och blev sjukskriven och har varit i 1 år.... Godkänt från f-kassan. Men då stod det inget om krisreaktion etc utan depression som jag haft tidigare i livet också. Kram på dig!

• Anonym

Jag är jätteledsen för att er ängel inte fick stanna!

Jag förlorade mycket tidigare (vecka 17), och då tyckte läkaren att det var bra för mig "att komma ut och träffa folk" efter två veckor ungefär. Det kanske det hade varit (även om jag betvivlar det), men jag träffar inga på mitt jobb, så jag satt bara ensam på mitt rum och grät mellan nio och fem. Om jag inte var alltför rödgråten kunde jag äta lunch med de andra, men det var ganska sällan.

Det var inte bra för mig att börja jobba så snart, och jag kom inte över det, så flera månader efter blev jag sjukskriven på halvtid en period av vår företagsläkare, som förstod problemet med sorg och mitt jobb. Försäkringskassan ifrågasatte det först, men företagsläkaren hjälpte till jättemycket då, så det ordnade sig. Nu mår jag ängligen rätt bra igen, över ett år efteråt.  Så det beror på vilket jobb man har och vilken läkare man träffar, men håll inte igen. Jag försökte bita ihop och vara "professionell patient", men det är urdåligt. Gråt och förklara hur svårt det är att komma upp på morgonen, hur omöjliga alla vardagssysslor är etc. Kanske ta med dig ngn som kan prata för dig, det är ju hopplöst att orka kämpa med läkare och F-kassa när man drabbats av det hemskaste.

• Försäkringskassan

Hej! From idag finns Försäkringskassan på Familjeliv.se för att hjälpa till med era frågor och funderingar om föräldraförsäkringen.

Vill börja med att beklaga sorgen till alla er föräldrar som förlorat ett barn.

Försäkringskassan betalar ut ersättning till er föräldrar som behöver vara hemma en tid efter att barnet avlidit.

För mamman;

Mamman har rätt att vara hemma med vanlig föräldrapenning i 29 dagar i direkt anslutning till att barnet avled, dock under förutsättning att graviditeten pågått i minst 22 veckor.

Till den andre föräldern;

Den andre föräldern har rätt att ta ut 10 dagar i samband med att ett barn avlider och 10 dagar i samband med barns födelse. Dessa dagar är tillfällig föräldrapenning. Dagarna är per arbetstillfälle alltså 10+10 dagar, dock under förutsättning att graviditeten pågått i minst 22 veckor. Får man tvillingar räknas dagarna som 20+20 arbetstillfällen.

Vill ni läsa mer om tillfällig föräldrapenning kan ni göra det i vägledningen som finns på vår hemsida på sidan 57 och 73, se länken nedan;

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Regler/vagledningar/vagledning_2001_06.pdf

I det fall ett barn avlider får ni föräldrar dessutom en personlig handläggare på försäkringskassan som ni kan vända er till direkt om ni har frågor kring ert ärende.

Jag hoppas att denna information kan underlätta lite för er i denna svåra situation.

Hälsningar Isa Handläggare

• världens lyckligaste

Förlorade vår son Viktor i psd i magen i v29. Fick mina mamma dagar och sambon sina 10. Efter det blev jag sjukskriven 100% men försäkringskassan godkännde inte den. Jobbar med försäljning och har alltså mycket kundkontakt, men fk tyckte inte att min arbetsförmåga borde påverkas något av detta för kris och sorg är ju faktiskt ingen sjukdom!!!! Sen skrev dom att de ifrågasätter inte mitt mående och förstår att jag mår dåligt men jag har ingen nedsatt arbetsförmåga. Jag ringde och pratade med min handläggare men det hjälpte inget, min läkare ringde och pratade med henne men det hjälpte inte, hon skrev ett brev till min handläggare på 3 a4 sidor där hon förklarade mitt mående men inte heller det hjälpte. Enligt fk skulle jag alltså ha klarat av att gå tillbaka och jobba heltid 2 dagar efter Viktors begravning! Vi hade råd med att jag var hemma i ca 2 mån, min sambo fick gå tillbaka direkt efter sina 10 dagar...
    Skamligt tycker jag, att man inte kan få lite stöd i sin sorg istället för att börja kämpa för sin rätt att få sörja sitt barn!

Håller tummarna för dig! Styrkekramar!!

• bumsis mamma
    Försäkringskassan skrev 2011-05-23 11:40:39 följande:

Hej! From idag finns Försäkringskassan på Familjeliv.se för att hjälpa till med era frågor och funderingar om föräldraförsäkringen.

Vill börja med att beklaga sorgen till alla er föräldrar som förlorat ett barn.

Försäkringskassan betalar ut ersättning till er föräldrar som behöver vara hemma en tid efter att barnet avlidit.

För mamman;

Mamman har rätt att vara hemma med vanlig föräldrapenning i 29 dagar i direkt anslutning till att barnet avled, dock under förutsättning att graviditeten pågått i minst 22 veckor.

Till den andre föräldern;

Den andre föräldern har rätt att ta ut 10 dagar i samband med att ett barn avlider och 10 dagar i samband med barns födelse. Dessa dagar är tillfällig föräldrapenning. Dagarna är per arbetstillfälle alltså 10+10 dagar, dock under förutsättning att graviditeten pågått i minst 22 veckor. Får man tvillingar räknas dagarna som 20+20 arbetstillfällen.

Vill ni läsa mer om tillfällig föräldrapenning kan ni göra det i vägledningen som finns på vår hemsida på sidan 57 och 73, se länken nedan;

www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...

I det fall ett barn avlider får ni föräldrar dessutom en personlig handläggare på försäkringskassan som ni kan vända er till direkt om ni har frågor kring ert ärende.

Jag hoppas att denna information kan underlätta lite för er i denna svåra situation.

Hälsningar Isa Handläggare

Konstiga regler!Man har väl lika stor sorg om det är ett eller två barn man förlorar!!Tänker bara på 10+10/20+20 dagarna till pappan....
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-19 11:14:48 följande:
    Jag är jätteledsen för att er ängel inte fick stanna!

Jag förlorade mycket tidigare (vecka 17), och då tyckte läkaren att det var bra för mig "att komma ut och träffa folk" efter två veckor ungefär. Det kanske det hade varit (även om jag betvivlar det), men jag träffar inga på mitt jobb, så jag satt bara ensam på mitt rum och grät mellan nio och fem. Om jag inte var alltför rödgråten kunde jag äta lunch med de andra, men det var ganska sällan.

Det var inte bra för mig att börja jobba så snart, och jag kom inte över det, så flera månader efter blev jag sjukskriven på halvtid en period av vår företagsläkare, som förstod problemet med sorg och mitt jobb. Försäkringskassan ifrågasatte det först, men företagsläkaren hjälpte till jättemycket då, så det ordnade sig. Nu mår jag ängligen rätt bra igen, över ett år efteråt.  Så det beror på vilket jobb man har och vilken läkare man träffar, men håll inte igen. Jag försökte bita ihop och vara "professionell patient", men det är urdåligt. Gråt och förklara hur svårt det är att komma upp på morgonen, hur omöjliga alla vardagssysslor är etc. Kanske ta med dig ngn som kan prata för dig, det är ju hopplöst att orka kämpa med läkare och F-kassa när man drabbats av det hemskaste.
    De borde skämmas!
  • Anonym

När vi förlorade vår son i höstas fick jag ut mina 29 dagar fp och blev sen sjukskriven och var tillbaka på jobbet på heltid efter ca 4 mån, jag hade inga problem med min sjukskrivning. Min man däremot hade massor med strul med FK och inte förrän efter överklagan ville de godkänna hans (totalt) 3 månaders sjukskrivning, enl. min mans handläggare på FK är att förlora ett barn efter ett urakutkejsarsnitt en normal livshändelse och man bör klara av att vara åter i arbete efter 14 dagar. Skönt att den som handlade överklagan inte ansåg samma sak. Några pappadagar hörde vi aldrig något om.

• Anonym (ARG)

Jag reagerar på det Försäkringskassan svarar 23/5. Det låter ju fint det ni skriver, men det är inte alltid det fungerar. Jag förlorade mitt barn i v.32 och fick ut mina 29 tf föräldradagar. Tyvärr hade FK slarvat och inte "noterat" att  jag fött barn (men ändå betalat ut tf fp????) utan fortsatt att betala ut min havandeskapspenning samtidigt, vilket resulterade i att jag fick betala tillbaka 12000kr några månader senare. Efter överklagan fick jag svaret att jag "borde förstått att jag fick för mycket ersättning"
    Ja, det hade jag förstått i vanliga fall, men inte i det tillstånd jag befann mig i efter att mitt barn dött! Jag hade inte minsta koll på NÅGOT och eftersom 2 andra personer, bl.a en kurator, talat med FK om vad som hänt så trodde jag inte att DET skulle vara nåt problem. Problemet är inte pengarna, utan hur illa jag har blivit behandlad under mitt livs värsta period. Och någon "personlig handläggare" hörde jag aldrig av.
    FK måste inse att det är LEVANDE MÄNNISKOR de har att göra med! Efter att ha förlorat ett barn är man i chock och förtvivlan under lång tid framöver och nej, då "inser" man inte saker och man har inte nån koll på det man brukar klara av annars. Jag, och många med mig, har träffat på många korkade handläggare på FK och en sån här händelse gör inte att förtroendet ökar.

• Anonym

Först vill jag skriva att jag beklagar att ni förlorat era barn och sedan vill jag skriva att de är ju fruktansvärt HUR försäkrinskassan bär sig åt, det jag läser här, om era erfarenheter gör mig SÅ arg!!!! FY!!! Skam alltså!

Detta borde tas upp i uppdrag granskning eller kalla fakta!!!!!!!!!!!!!

Beklagar hur ni blivit behandlade

Svar på tråden Sjukskrivning vid förlorat barn i magen?