Ja, om det bara är för en månad tror jag inte det är något problem , det är förstås krångligare om det skulle vara så varje månad.
Börja med att gå igenom vad ni faktiskt har hemma och utgå från det i matplaneringen. Desto mindre ni behöver köpa desto bättre.
Billiga maträtter annars:
Potatisbaserad mat: Rösti med en klick gräddfil/turkisk yoghurt till och morotstavar, raggmunkar, potatisgratäng (utan ost som ju är dyrt), rotfruktsgratäng, potatissoppa, potatisbullar, klyftpotatis är både billigt och festligt.
Ris/bukgurbaserat (beroende på vad ni har hemma): pytt med rivna morötter, cgampinjoner och bönor/köttfärs, sallad på gurka (är billiga på vissa affärer nu), äpple, bönor/tonfisk, dill, wok på billiga grönskaer tex haricorts verts, vitkål och morötter, med kokosmjölk (vill man abslout ha kött kanske det finns bilig kyckling),
Soppor, är billigt och mättande med hembakt bröd till
Kött är jag dålig på men det brukar ju finnas billig köttfärs, till chili, köttfärssås, köttbullar mm. Grytbitar kanske också kan vara något att koka en mustig gryta på (så räcker köttet längre också), kolla vad det finns för erbjudanden på kött i olika affärer. Strömming säljs ju riktigt billigt ibland.
Bönor och linser (om man köper torra) Är dryga, nyttiga och billiga och kan användas till mycket - varför inte en indisk linssoppa med hembakt naanbröd och gurkraita till - kanske barnen tycker är festligt om man säger att man äter mat från Indien.
Jag gör mycket grönsaksbiffar. Gjorde en sats på en påse rödbetor igår räcker till ca 6 portioner. Rödbetorna kostade en tia och så ett ägg några potatisar och lite mjöl. Blir billig mat.Är man inte van med sådant är det kanske bättre att äta grönsakerna som de är, men vi tycker det är jättegott.Spenattimbaler (på billig fryst hackad spenat) är också gott och litet festligt för barnen då det blir små "torn" att äta.
Eftersom det är påsktider borde det komma erbjudanden på ägg. Så om ni inte är som jag som bara äter kravägg borde ni kunna äta biliig äggbaserad mat - varför inte en potatissuffle till helgen - billigt men lyxigt. Sill kanske också kommer erbjudanden på om ni äter det.
TYvärr är ju detta den dyraste matperioden på året - i alla fall för oss som äter mycket grönsaker och frukt. Sensommaren och tidig höst går mina matkostnader ned massor!