• Popov

Tarotkortens betydelse

Jag undrar lite om vilken kortlek som är bra och hur man tyder korten. Jag har den svenska som jag hittat på internet. En del har 78 kort och andra färre.

Idag förknippas tarotkort framförallt med spådom. Men troligtvis vart en del tarotkortlek och en blev den kortlek som används för kortspel idag ( fransk-engelska kortleken)
    Därav kan man väll strunta i tex. Joker eftersom den bara är till för pokerspel?

Jag spår med en kortlek jag själv gjort och som består av icke spelbara kort

I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Svar på tråden Tarotkortens betydelse
  • R Franklin
    Popov skrev 2011-04-18 10:51:27 följande:
    Jag undrar lite om vilken kortlek som är bra och hur man tyder korten. 
    Verkar inte vara någon större skillnad på dem, ingen har hittills visat något resultat.
  • Popov
    R Franklin skrev 2011-04-18 19:55:19 följande:
    Verkar inte vara någon större skillnad på dem, ingen har hittills visat något resultat.
    Det är tvärtom en otrolig mängd tarotkort och stor skillnad på varje kortlek
  • Filemon Syklon
    Popov skrev 2011-04-19 10:41:23 följande:
    Det är tvärtom en otrolig mängd tarotkort och stor skillnad på varje kortlek
    Fungerar någon bättre än andra, är det någon skillnad i resultaten?
    Det var knappast kortlekarnas utformning som R Franklin avsåg.
    God's away on business
  • Popov
    Filemon Syklon skrev 2011-04-19 10:44:49 följande:
    Fungerar någon bättre än andra, är det någon skillnad i resultaten?
    Det var knappast kortlekarnas utformning som R Franklin avsåg.
    Men det är just det, utformningen som avgör hur resultatet blir. Tarotkorten finns i över 300 lekar, de flesta påminner om varandra, men få har tydliga grundsymboler. Fördelen med att korten har symboler är att bättre få upp bilder inom sig och på så vis få guidning från korten. 

• R Franklin
    Popov skrev 2011-04-19 11:28:15 följande:
    Men det är just det, utformningen som avgör hur resultatet blir. Tarotkorten finns i över 300 lekar, de flesta påminner om varandra, men få har tydliga grundsymboler. Fördelen med att korten har symboler är att bättre få upp bilder inom sig och på så vis få guidning från korten. 
    Har du några testresultat du kan hänvisa till där man kan läsa om skillnaden i resultat mellan olika tarotlekar?
  • Popov
    R Franklin skrev 2011-04-19 11:30:53 följande:
    Har du några testresultat du kan hänvisa till där man kan läsa om skillnaden i resultat mellan olika tarotlekar?
    Det skulle vara bra om det fanns. Nu får man istället gå på tycke o smak för kortleken. Vissa tarotkort är populära (Rider-Waite, Hanson Roberts etc.). Däremot finns kortlekar som inte går efter original idén utan byter ut namn på kort. 8 kanske har bytt plats med 11 och det kan då ställa till fel, om man inte vet om detta.
  • R Franklin
    Popov skrev 2011-04-19 11:57:56 följande:
    Det skulle vara bra om det fanns. Nu får man istället gå på tycke o smak för kortleken.
    Och då är vi alltså tillbaka till det faktumet att inga tarotlekar lyckats visa på något som helst resultat. Därmed skiljer de sig inte heller åt mellan de olika modellerna, naturligtvis kan man tycka en speciellt kortlek är finare än en annan men resultatet är detsamma.
  • Popov
    R Franklin skrev 2011-04-19 12:33:05 följande:
    Och då är vi alltså tillbaka till det faktumet att inga tarotlekar lyckats visa på något som helst resultat. Därmed skiljer de sig inte heller åt mellan de olika modellerna, naturligtvis kan man tycka en speciellt kortlek är finare än en annan men resultatet är detsamma.
    Jag förklarade ju varför olika modellerna skiljer sig åt. Visst är kort finare en andra, men också har korten byt betydelse och plats. Om tex. 8 och 11 byt plats så utläser man fel resultat

Jag tycker du ska läsa på om kortens historia och se olika tarotkortlekar innan du svarar  
  • R Franklin
    Popov skrev 2011-04-19 12:42:29 följande:
    Jag förklarade ju varför olika modellerna skiljer sig åt. Visst är kort finare en andra, men också har korten byt betydelse och plats. Om tex. 8 och 11 byt plats så utläser man fel resultat

Jag tycker du ska läsa på om kortens historia och se olika tarotkortlekar innan du svarar  
    Och jag säger att det inte spelar någon roll om alla korten byter plats med varandra, det fungerar inte endå. Så exakt vad är det jag skall läsa på tycker du? Vilka kontrollerade tester är det jag har missat som visar på ett faktiskt resultat med tarotkort?

Under tiden underhåller jag med ett klassikt tv klipp

• Popov
    R Franklin skrev 2011-04-19 12:46:51 följande:
    Och jag säger att det inte spelar någon roll om alla korten byter plats med varandra, det fungerar inte endå. Så exakt vad är det jag skall läsa på tycker du? Vilka kontrollerade tester är det jag har missat som visar på ett faktiskt resultat med tarotkort?

Under tiden underhåller jag med ett klassikt tv klipp
    " target="_blank">

Hur vet du att korten inte fungerar? Och hur kan du hävda att det inte spelar någon roll att korten har bytt plats?

Svar på tråden Tarotkortens betydelse