• Catox9

Hur sterilisera nappar?

Jag har köpt nya nappar till min dotter på snart 9 mån, hur ska jag göra om jag vill koka dem för att sterilisera dem??!

Kan man ha napparna i kastrullen när vattnet kokar upp eller lägger man i dem när det kokar som pasta Flört Ska de ligga i vattnet och koka i fem minuter eller ska man bara koka upp vattnet och sen ta av det från värmen och pluppa ner napparna?!

Hjälp!

• Svar på tråden Hur sterilisera nappar?
  • äsch

Nu kan man säkert göra olika, men jag skulle ha lagt ner dem när vattnet kokat upp, låtit det koka i 5 min och tagit bort kastrullen.

White Trash Deluxe
  • Pickeli

Napparna ska koka i 5 minuter. Tror det tom står på förpackningen att de ska koka så länge..

Sen hur du gör det är väl skit samma, sålänge de kokar i 5 min.

• Samuel o Fabians mamma

Jag lägger ner dem i vattnet när det kokar och kokar dem sen i 5 minuter  Glad

• Catox9

Ingen som vet ingen som vet Solig

Man får så många olika svar, tänkte att det fanns en typ guide någonstans som någon hade läst...

Vilket krångel det ska vara med lite nya nappar Glad

Tack för era svar!

• La Lola

Alltså...en niomånaders kan slicka på toaborsten....då är sterilisering av nappar överkurs om du frågar mig.

Här sköljs nya nappar bara av ordentligt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pickeli

Krångel? Vad är det som är så svårt egentligen?

Napparna ska befinna sig i KOKANDE vatten i 5 minuter. Om du sedan sätter i napparna när vattnet är kallt eller varmt är skit samma. Koka dem i 5 minuter bara, herregud.

Det står väl på förpackningen, gör det inte det?

• La Lola
    Pickeli skrev 2011-04-18 22:11:15 följande:
    Krångel? Vad är det som är så svårt egentligen?

Napparna ska befinna sig i KOKANDE vatten i 5 minuter. Om du sedan sätter i napparna när vattnet är kallt eller varmt är skit samma. Koka dem i 5 minuter bara, herregud.

Det står väl på förpackningen, gör det inte det?
    Exakt.
  • Nyfiken gul

9 månaders.. då kokar inte jag mina nappar.

Koka nappar gör man väl med jämna mellanrum för att få bort bakterier när dom är använda.

En 9-månaders får nog i sig mer skit av att ligga på vardagsrumsgolvet... koka nappar känns way överkurs om du frågar mig.

skölj av nya nappar och så är det klart sen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Catox9

Min dotter har precis varit inlagd på sjukhus och är extra känslig just nu därav steriliseringen av napparna, men sen rekommenderar tillverkarna att de ska steriliseras innan användning oxå. Det känns som att det kan finnas rester från tillverkningen kvar och jag steriliserar hellre än struntar i det i allafall om de är nya.
    För övrigt så låter jag inte henne leka med toalettborsten! Eller för den delen ligga på toalettgolvet.. 

Jag menade att det var krångligt eftersom informationen inte framgick på baksidan av nappförpackningen att jag var tvungen att leta efter den, bl a genom att fråga på det här forumet men det gick ju sådär.

• La Lola
    Catox9 skrev 2011-04-19 12:36:15 följande:
    Min dotter har precis varit inlagd på sjukhus och är extra känslig just nu därav steriliseringen av napparna, men sen rekommenderar tillverkarna att de ska steriliseras innan användning oxå. Det känns som att det kan finnas rester från tillverkningen kvar och jag steriliserar hellre än struntar i det i allafall om de är nya.
    För övrigt så låter jag inte henne leka med toalettborsten! Eller för den delen ligga på toalettgolvet.. 

Jag menade att det var krångligt eftersom informationen inte framgick på baksidan av nappförpackningen att jag var tvungen att leta efter den, bl a genom att fråga på det här forumet men det gick ju sådär.
    Poängen var att hon kan stoppa i sig vad som helst i den åldern....toaborsten var ett exempel.

Från inlägg 8:
    "Napparna ska befinna sig i KOKANDE vatten i 5 minuter. Om du sedan sätter i napparna när vattnet är kallt eller varmt är skit samma. Koka dem i 5 minuter bara,"

Så enkelt är det att sterilisera en napp.
  • Millans hustru

ett tips bara, ställ alltid äggklockan då ni kokar nappar så ni inte glömmer dem på spisen o de kokar torrt. lätt gjort, kan jag säga av egen erfarenhet.

Svar på tråden Hur sterilisera nappar?