• Annaliz

Föräldrapenning till egen företagare

Hej. Jag är delägare i ett aktiebolag och hoppas någon där ute har erfarenhet eller vetskap om hur min föräldrapenning kan komma att se ut?

Jag har pratat med försäkringskassan och de ska skicka en separat blankett som gäller för egna företagare. Sedan ville hon att jag skulle be revisorn om årets resultat och skicka in det tillsammans med blanketten och moderskapsintyg.

Jag har endast drivit detta företag i 18 månader och när jag läser om föräldrapenning och eget företag, så ska man som ägare av ett aktiebolag räknas som en anställd. Och har man drivit företaget mindre än 24 månader räknas man också som en vanlig anställd. Endast om man driver enskild firma och handelsbolag har jag hört att verksamhetens lönsamhet har med ens föräldrapenning att göra. Sedan när jag läser står det att man ska beräkna på vad man har haft i årsinkomst de senaste 12 månaderna, medan hon på försäkringskassan menade att jag skulle beräkna vad den skulle ha varit nu och för ett år framåt.

Jag är ganska förvirrad?!

• Svar på tråden Föräldrapenning till egen företagare
  • Asko

Ja, det är jätteförvirrande! Jag har enskild firma och där går dom på inkomst senaste året, om man inte haft för lite inkomst vill säga. Jag väntar mitt tredje nu och jag är lika förvirrad nu som med första hur dom räknar ut det där med fp. Och så ändras det ju hela tiden också Skrikandes

Jag har suttit i telefon med fk otaliga timmar för att försöka få klarhet, men jag tycker jag får olika besked varje gång...

Hoppas du har bättre lycka i att förstå deras system! 

• Annaliz

Ja, jag hoppas de beräknar min föräldrapenning utifrån min sjukdomsgrundande inkomst. Dock vore det ju lättast att gå efter den årsinkomst man haft de senaste 12 månaderna. Jag vet ju inte om jag ska skriva den årsinkomst jag har haft under de senaste året och typ gå i tron om att jag kommer ha samma året framöver. Förhoppningsvis skulle den ha varit lite högre dessutom, men det är ju helt omöjligt att veta. Det beror ju helt på hur företaget utvecklas. Dock borde jag kunna få ut minst samma som jag har fått föregående år... så jag får väl gå efter det??

Hur skrev du?

• Asko

Jag fick skicka in föregående års deklaration.
    Men min man, som också har enskild firma, fick både skicka in deklaration och en uppskattning av kommande års inkomst, och det är ju jätteenkelt att uppskatta Flört speciellt som tanken då är att man ska vara föräldraledig en del av det året Obestämd

Om det ändras kan man justera det under eller i slutet av året.

• Annaliz

Hur menar du om det ändras under året? Kommer företaget betala försäkringskassan eller skatteverket något för mig då jag går på föräldraledighet? Jag har verkligen ingen erfarenhet av detta.

• Asko

Vet faktiskt inte hur det är med aktiebolag, men som enskild firma så blir jag skyldig att betala tillbaka pengar om det visar sig att min uppskattning om inkomst under året varit för låg. Och för att då slippa få betala tillbaka en massa i slutet av året så kan man anmäla in på en gång om man märker att inkomsten kommer bli lägre än du uppskattade från början.

Men som sagt jag kan inte reglerna för aktiebolag, bäst du pratar med fk om det. 

• Annaliz

Ja det förstår jag. Men jag tänkte om företaget på något sätt fortsätter betala för mig då jag går på föräldraledighet? För varför är en uppskattning av framtida lön väsentlig annars?

Om jag säger såhär, då du gick av på föräldraledighet. Sparade ert företag in på en lön då så att säga? (om man bortser från att anställa någon utöver dig.)

• Eleator

Jag har själv fått två helt olika besked från försäkringskassan. Startade aktiebolag i slutet av förra året.

Första gången jag pratade med dem sa att det räcker med att jag haft sgi-inkomst i 8 månader, så räknar de ett snitt på de senasta 6. Jättebra tyckte jag, mitt aktiebolag är nytt så jag har inte plockat ut lön än. Nu kanske jag kan ta ut en ok lön i 6 månader och få föräldrapenning.

Så ringde jag dem nyss. Då sa de att de tar allt jag tagit ut under det här kalenderåret(?) och tar ett snitt på så många månader det har gått. Det här betyder att jag kommer få jättelåg föräldrapenning, kan inte ta ut lön för att tänka upp årets första månader också nu. Jag har inte löneplanerat, jag har helt enkelt inte haft pengar i företaget förrän nu.

Nu vet jag inte alls vad som gäller längre, men det vore käckt att veta. Vet de automatiskt att jag har aktiebolag, eller kan jag anmäla mig som vilken anställd som helst och gå på samma regler? 

• Annaliz

Ja, jag förstår egentligen inte varför dom gör skillnad i beräkning av en anställd eller egen företagare. Dock när man har aktiebolag och är anställd i sitt egna bolag räknas man som anställd och inte som egen företagare har jag läst. Och man ska inte heller behöva ange några övriga uppgifter om företaget. Det ska man dock om man har enskild firma eller handelsbolag och då har verksamhetens lönsamhet med föräldrapenningen att göra.

Jag undrar varför försäkringskassan så känt ger olika besked.. jag menar, till en och samma person.. det gör ju att man aldrig kommer att förstå vad som gäller.

• annkar78

Hej! Jag är egen företagare, delägare i AB. Jag har räknats som anställd i bolaget och fått min föräldrapenning utbetald utifrån Sgi. Tror den beräknades på lönen 8 mån tillbaka. Kom upp i maxbelopp så brydde mig inte att kolla hur de räknade, men tror 8 mån tillbaka. Lycka till!

• annkar78

För att förtydliga så stämmer det att företagets lönsamhet inte påverkar din Fp. Har du Ab baseras allt på din lön. Alltså som en vanlig anställd!

• annkar78

Tips! Finns info häften att ladda ner på deras hemsida. Tyckte de tydliggjorde på ett bra sätt som jag sedan kunde fråga och få bekräftat på telefon.

• Annaliz

Tack, annkar78 för att du delade med dig av din erfarenhet! Då är det precis som jag har läst mig till och misstänkte alltså. Det är bara skönt att få det bekräftat av en som varit med om det Glad Behöver man ändå fylla i en separat blankett för egna företagare och skicka in tillsammans med moderskapsintyg?

• annkar78

Nej jag minns inte att jag behövde göra det. Lycka till och grattis!!

• Eleator

Den broschyren skulle jag jättegärna vilja ha en länk till! Har letat igenom hela deras hemsida och infon  är väldigt vag och utgår från att man varit anställd i en halv evighet (oavsett om det är i sitt eget företag eller annanstans). Men det låter betryggande om det funkar så i alla fall.

Jag antar att jag i vilket fall inte kan göra så mycket mer än att bara ta ut lön från och med nu och vänta och se.

Problemet är att OM han jag pratade med idag (som jag blev slussad till för att han ska ha koll på just såna här frågor) skulle ha rätt så lönar det sig för mig att maxa lönen mer än SGI-taket och börja ta ut föräldraledighet tidigare än barnet föds, medan om 6/8 månader gäller måste jag vänta tills någon månad efter barnet är fött med att ta ut ledighet för att komma över gränsen. Gör jag fel sabbar jag min föräldrapeng. Men jag får utgå från att vanliga sgi-regler gäller helt enkelt.

• annkar78

Skriver från mobilen och kan ej länka. Ska se om jag hittar den imorgon!
    Begär att få info skriftligt från Fk om de ger olika svar! Det hade jag krävt!

• Annaliz
    annkar78 skrev 2011-04-19 17:30:16 följande:
    Nej jag minns inte att jag behövde göra det. Lycka till och grattis!!
    Okej tack så mycket. Ska fara och hämta moderskapsintyget idag eftersom jag inte fick vid mitt senaste bm besök. Var det länge sedan du gick igenom det här? För systemet kan ju ha förändrats..
  • annkar78

Nej jag är hemma nu, min dotter är 6 månader

• Annaliz

Jag e-postade försäkringskassan så att jag skulle få svar skriftligt och den handläggaren skrev att jag inte behövde skicka in annat än moderskapsintyg och så skulle vi beräkna min föräldrapenning efter min SGI. Så nu kan jag pusta ut :)

Kvinnan jag pratade med i telefonen från försäkringskassan förvirrade mig genom att säga att jag ska fylla i massa annat och be om årsresultat osv av revisorn.

Men nu vet jag äntligen vad som gäller.

• annkar78

Men vad skönt att det ordnade sig! Nu kan du bara se fram emot fld ledigheten!

Svar på tråden Föräldrapenning till egen företagare