• t0va

Varför tycker man att det är ok att slå ihjäl någon för att den gjort något fel?

Har sett massa kommentarer nu på FB, bla. denna
    "Du ser någon slå en liten valp med ett basebollträ.
    97% Skriker "SLUTA!!"
    2% Skriker "FORTSÄTT!"
    1% tar baseboll-trädet och Smäller till idioten o sen tar valpen till vetrerinären!
    Sätt det här på din status om du är den där 1%!"

Men andra där man skriver att den där pedofilen, våldtäcktsmannen osv. inte kan få ett lämpligt straff så person X med sina kompisar vill gärna ha en stund själva med personen så ska de lösa situationen. Sen hakar många på "jag håller med, han förtjänar inte att leva" osv. 

Visst man kan bli förbannad, arg, ledsen osv. över att det finns folk som begår fruktansvärda brott som skadar eller dödar andra. Men är man inte en lika dålig människa ifall man tar dennes liv? De som skriver sådana kommentarer är många av mina vänner som jag trodde visste bättre. 

Ang. hunden här över så skrev jag som kommentar att hunden kanske precis bitit ihjäl mannens bebis, men fick som svar att valpar kan inte göra så. Skit samma, personen som är denna 1%kanske precis har slagit ihjäl mannen och gjort bebisen faderlös och valpen överlever. Istället för att ha stannat vid att ta basebollträt ifrån mannen och räddat valpen. 

Jag är jävligt tacksam över att det enligt den statusen bara är 1% som väljer att slå ihjäl folk med basebollträn. 

Gör FB och liknande sidor att man hetsar varandra till saker man inte skulle gjort innan eller är det bara grupptrycket som gör att man skriver sånt man egentligen aldrig skulle slutföra? 

• Svar på tråden Varför tycker man att det är ok att slå ihjäl någon för att den gjort något fel?
  • Pentagram

Man skall kanske tillägga att bara för att en person säger "Jag skulle slå ihjäl en X om jag såg en sådan" eller "X förtjänar inte att leva" så är det inte därmed givet att personen faktiskt skulle gå så långt som till mord. Jag tror det mer handlar om ett sätt att uttrycka sin frustration, ilska, förakt e d.

Dessutom, statusen säger bara "Smäller till idioten" inte "Slår ihjäl idioten" och skall väl egentligen utläsas som "Jag ingriper!".

• Astarte

Jag tillhör nog helt ärligt den där procenten, men det är inte för att det är rätt, utan för att jag skulle bli så arg att jag bara såg rött.

• Freijah

Men om valpen nu bitit ihjäl bäbisen så är det ingen som blir faderlös...

♥ Mihai 2010-11-23 ♥
  • t0va
    Pentagram skrev 2011-04-18 13:05:24 följande:
    Man skall kanske tillägga att bara för att en person säger "Jag skulle slå ihjäl en X om jag såg en sådan" eller "X förtjänar inte att leva" så är det inte därmed givet att personen faktiskt skulle gå så långt som till mord. Jag tror det mer handlar om ett sätt att uttrycka sin frustration, ilska, förakt e d.

Dessutom, statusen säger bara "Smäller till idioten" inte "Slår ihjäl idioten" och skall väl egentligen utläsas som "Jag ingriper!".
    Ja det hoppas jag verkligen att man inte tänker men varför används så starka ord ifall man inte menar det. Vad får det för konsekvenser ifall barnet läser på FB att pappa tänker slå ihjäl pedofil X. Visst ibland så säger man saker man inte menar men nu har det varit många av dessa kommentarer, på ett forum fick de stänga ner en del av forumet för folk skrev sådana saker. 

Jag kan också tycka att man har missbrukat sina rättigheter ifall man våldför sig på ett barn, men att gå så långt som att varje gång det står något skrika att den ska dö och jag gärna fixar det, går jag inte. Är rädd att vi hamnar i en situation där det blir mer accepterat att ta lagen i egna händer, hur ska man veta när dessa människor som hetsar varandra menar vad de skriver och när det är "bara" frustration. Varför kan man inte skriva "jag ingrioer och ser till att idioten inte har sitt basebollträ och kan skada valpen".  
  • t0va
    Freijah skrev 2011-04-18 13:11:01 följande:
    Men om valpen nu bitit ihjäl bäbisen så är det ingen som blir faderlös...
    Aha, då är det ok... ;) 
    Det kanske finns fler barn.
    Astarte skrev 2011-04-18 13:07:50 följande:
    Jag tillhör nog helt ärligt den där procenten, men det är inte för att det är rätt, utan för att jag skulle bli så arg att jag bara såg rött.
     Tror du att du skulle kunna slå ihjäl någon på det sättet på riktigt? Jag har aldig varit i situationen så jag vet inte men jag har väldigt svårt att ta till våld men svartnar det så vet man ju inte vad man är kapabel till. Jag hoppas att jag avbryter i rätt tid och bara avväpnar. 

Kan steget att faktiskt göra det bli kortare ifall man kan tänka sig att man kan göra det och uttrycker det på tex. FB. eller spelar tanken ingen roll?  
  • Astarte
    t0va skrev 2011-04-18 13:18:07 följande:
    Astarte skrev 2011-04-18 13:07:50 följande:
     Tror du att du skulle kunna slå ihjäl någon på det sättet på riktigt? Jag har aldig varit i situationen så jag vet inte men jag har väldigt svårt att ta till våld men svartnar det så vet man ju inte vad man är kapabel till. Jag hoppas att jag avbryter i rätt tid och bara avväpnar. 

Kan steget att faktiskt göra det bli kortare ifall man kan tänka sig att man kan göra det och uttrycker det på tex. FB. eller spelar tanken ingen roll?  
    Det är en jättesvår fråga. Jag tror faktiskt att jag skulle kunna bli så arg, men så är jag ju en sådan person som har väldigt många och starka känslor.
     Steget akn nog bli något kortare, på samma sätt som det kan bli det för en soldat, till exempel. I första hand tror jag att det har med känslor att göra.
  • t0va
    Astarte skrev 2011-04-18 13:23:15 följande:
    Det är en jättesvår fråga. Jag tror faktiskt att jag skulle kunna bli så arg, men så är jag ju en sådan person som har väldigt många och starka känslor.
     Steget akn nog bli något kortare, på samma sätt som det kan bli det för en soldat, till exempel. I första hand tror jag att det har med känslor att göra.
    Jag har en sambo som jag tror skulle kunna göra en sån sak också ifall någon skadar någon han känner få.  

Funderar på ifall endel av min uppväxt har "hjärntvättat" mig åt andra hållet. Jag har haft en kristen uppväxt med ledorden "det du vill att andra ska göra mot dig ska du göra mot dem" osv. att våld är fel och man ska förlåta alla vad de än gjort för misstag. Sen är det inte sånt jag tror benhårt på idag, jag har själv en nära släkting som gjort enhel del saker som jag inte förlåtit och då är det inte att ha dödat någon annan eller liknande.

Känns ibland som om jag är extrem på det där åt andra hållet när jag pratat med vänner. Fast när man väl står där så kan nog vad som helst hända.

De av mina vänner som skrivit statusen om hunden är sådana som ser sig som stora djurvänner, så fort någon postar en sån sak så sprids den som en löpeld och de kommenterar varandras. Jag har bara så svårt att se att man kan känna så mycket kärlek för en part och så mycket hat för en annan utan att reflektera över vad som hänt i situationen innan.

För när jag som jag skrivit ovan frågar vad de tycker ifall hunden nu bitit ihjäl mannens barn så blir de bara förbannade, kan bara se saker i svart eller vitt.  
Svar på tråden Varför tycker man att det är ok att slå ihjäl någon för att den gjort något fel?