Varför tycker man att det är ok att slå ihjäl någon för att den gjort något fel?
Har sett massa kommentarer nu på FB, bla. denna
"Du ser någon slå en liten valp med ett basebollträ.
97% Skriker "SLUTA!!"
2% Skriker "FORTSÄTT!"
1% tar baseboll-trädet och Smäller till idioten o sen tar valpen till vetrerinären!
Sätt det här på din status om du är den där 1%!"
Men andra där man skriver att den där pedofilen, våldtäcktsmannen osv. inte kan få ett lämpligt straff så person X med sina kompisar vill gärna ha en stund själva med personen så ska de lösa situationen. Sen hakar många på "jag håller med, han förtjänar inte att leva" osv.
Visst man kan bli förbannad, arg, ledsen osv. över att det finns folk som begår fruktansvärda brott som skadar eller dödar andra. Men är man inte en lika dålig människa ifall man tar dennes liv? De som skriver sådana kommentarer är många av mina vänner som jag trodde visste bättre.
Ang. hunden här över så skrev jag som kommentar att hunden kanske precis bitit ihjäl mannens bebis, men fick som svar att valpar kan inte göra så. Skit samma, personen som är denna 1%kanske precis har slagit ihjäl mannen och gjort bebisen faderlös och valpen överlever. Istället för att ha stannat vid att ta basebollträt ifrån mannen och räddat valpen.
Jag är jävligt tacksam över att det enligt den statusen bara är 1% som väljer att slå ihjäl folk med basebollträn.
Gör FB och liknande sidor att man hetsar varandra till saker man inte skulle gjort innan eller är det bara grupptrycket som gör att man skriver sånt man egentligen aldrig skulle slutföra?