• Bottis

Använder du fästingmedel till dina husdjur (hund/katt)?

Nu har fästingsäsongen börjat. Senast i går plockades fyra fästingar på ena katten, två på hunden och en kröp från den andra katten över till mig.

Jag undrar. Använder ni fästingmedel till era djur? Ni får väldigt gärna utveckla era svar och berätta vilket ni använder och varför eller varför ni inget använder.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du fästingmedel till dina husdjur (hund/katt)?
  • RebornEve

eftersom det är giftigt så vill jag inte använda på varken hund eller katt eftersom mina barn umgås med djuren varje dag.

jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • Bottis

Jag är själv kluven. Vi hade halsband på vår hund förra året, hon var den sommaren sex månader. Hon reagerade på halsbandet och blev väldigt dålig, diarré. Vi köpte droppar att ha i nacken istället men det funkade inte så vi hade till sist inget. Nu har vi katter också, tre stycken. Vi har funderat på att testa igen med halsband på hunden och droppar på katterna men, katterna ligger ju gärna och tvättar varandra och slickar och tvättar även hunden och då känns det inte rätt. Då får de ju i sig skiten.

Så jag vet inte vad vi ska hitta på för att slippa ohyran. En av katterna är extrem, varje dag har han nu kommit in med tre till fem stycken sittandes på sig, alltid i nacken. Nummer två har någon enstaka medan den tredje katten inte har haft ngn på sig. Någon som har tips som inte innebär "gift". 

• Bottis

Och jag har gjort en liten miss Det ska bara vara två alternativ, nu är det ett ja och två nej. Tryckte in tråden lite för snabbt...

• Cornellia

Nja. Brukar spruta hunden med avkok på citron och timjan, det fungerar ganska bra. Jag plockar hellre några fästingar än har på massa kemikalier på henne.

Dock är inte fästingar något jätteproblem här, brukar ta 10-20 stycken per sommar, innan jag började spruta var det kanske det dubbla.

BF 1/9 2011
  • Majken

När vi hade hund så körde vi med Scalibor efter att hon hade ett akut insjuknande av en fästing och höll på att inte klara sig...

Nu har vi "bara" katter (2 st) i huset varav den ena är ute i dagsläget och förra vecka så plockade min man bort 19 st fästingar på henne (?!) så då åkte jag och köpte Frontline på momangen!  

Love my M-girls
  • LabLover

Ja, Frontline på katten och Scalibor på ena hunden. Den andra hunden har hudproblem men eftersom de sover ihop för det mesta brukar inte hon heller få några fästingar. Dags att köpa nu!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Boothwalker

Nej. Men de har typ aldrig fästingar...

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • ThaGirl

Jag använder Frontline. Det som funkat allra bäst.

Skulle aldrig använda det här halsbandet då det är så många som blir sjuka.

Min lilla hund verkar inte känna av det iallafall. Hon är lika frisk som annars. =) 

• Annis89

Vi har kört med Frontline på våra två hundar i flera år, har alltid funkat jättebra. Det samma gäller för alla katter vi haft Glad

• Birgitta2

Frontline på hunden, inget på innekatterna.

Svar på tråden Använder du fästingmedel till dina husdjur (hund/katt)?