• Anonym (?)

Kreditupplysningar - nackdel?

Jag vet att ha flera kreditupplysningar på sig anses vara en nackdel då man t ex ska ansöka om lån. Men vad är "många" kreditupplysningar? Om man gör två-fyra per år, är det mycket? Ligger kreditupplysningarna kvar i åratal så att banker kan se det eller rensas de bort efter ett tag? när rensas de bort i så fall?

Tycker att det är viktigt att fler människor får veta att detta anses vara en nackdel så att man t ex inte får kreditupplysningar gjorda på sig om man letar efter ett lån som passar på flera olika banker...

Kom på detta då jag inte hade mitt kontokort med mig då jag gjorde en beställning på nätet. Valde alltså faktura varpå kreditupplysning gjordes... Blir lite nervös nu. Vill nog låna ett större belopp inom ett år eller så...

• Svar på tråden Kreditupplysningar - nackdel?
  • morningsun

Jag har haft en de senaste fem åren, inför att vi skulle köpa ett nytt kök (köksleverantören ville vara säker på att vi kunde betala, antar jag; det var inte ett kreditköp). Min fru har inte haft någon alls de senaste fem åren. Så några om året skulle jag kalla mycket.

• Anonym (?)

Jepp, har en känsla av det själv. Men frågan är om nån vet när banker börjar bli kinkiga? Och som sagt hur länge information om kreditupplysning ligger kvar?

• Anonym (:-))

När jag arbetade på en av de sv största mobiloperatörer satt jag bland annat i kreditgruppen.
    När man tar en kredit så tittar man på många olika saker som hur många gånger man gjort en kreditkontroll, inkomst, civilstånd, betalningsanmärkelser, kön, hur många gånger man bytt adress.

Stoppade kreditkontrollen för förmånga kreditupplysningar kontrollerade vi alltid det manuellt. Ofta var det inga problem.
    3-4 st per år är inga större problem, inte hos en operatör iallafall. 

• Anonym (?)

Tack för svar! Låter hoppfullt!! vad gäller inkomst så har vi bra medelinkomster båda två och är gifta så det känns ju lite stabilt. Inga betalningsanmärkningar heller.

Nån som jobbar på bank som kan dela med sig? :)

• Tant Green

När jag blev av med min plånbok och spärrade alla kort så tog de nya kreditupplysningar för att jag skulle få nya kort igen... så det är ju lätt hänt att det rinner iväg. Men jag har aldrig hört att det skulle vara ett problem med 3-4-5 per år eller så.

• Anonym (-0-)

Dom ser väl vad du gjort kreditupplysningar också? Är det på många småkrediter så höjer nog banken på ögonbrynen. Men gäller det bolån och liknande så tror jag inte det spelar så stor roll.

Dock görs det inte kreditupplysning vid betalning av faktura. Det är bara en liten koll som görs, och inget som registreras. Dvs den görs inte ifrån UC. Det är först när du skaffar konto på t ex klarna eller dyl (vet inte vad du shoppat ifrån dock).

• Anonym (?)

Tack för svar alliphopa! Jag tror jag kan andas ut för hittills i år har jag gjort två kreditupplysningar och har inte planer på nåt mer på länge... :)

Svar på tråden Kreditupplysningar - nackdel?