• Anonym (Förvirrad)

När och varför ska man ta antidepressiv medicin/citalopram?

Har precis börjat ta Citolopram(tog första igår kväll)och jag undrar vilken tid på dygnet det är bäst att ta tabletten? Läkaren sa eftermiddag men jag upplevde igår att jag hade svårare att somna? kanske är det bättre att ta den på morronen? Hur gör ni?

Känner inte av några biverkningar än mer än att jag är yr i bollen.

Fick börja med en tablett direkt. Varför inte en halv som jag hört att så många andra gör?

Känns så överdrivet med tabletter och det är inte min grej alls, jag är väldigt sjåpig vad gäller tabletter överlag och vill helst inte. Men nu fick jag det utskrivet iallafall och får väl prova och se om de hjälper. Men vad är det som säger att man måste äta tabletter och hur kan en läkare se det på ett enda besök och tänk om jag egentligen inte är i behov av dom men fick dom ändå, kan det då vara farligt?

Ska ev ut till helgen är det farligt? kan jag festa till en gång? vad kan hända?

Många frågor vart det och jag hoppas någon vill hjälpa mig

kramisar

• Svar på tråden När och varför ska man ta antidepressiv medicin/citalopram?
  • Anonym (Förvirrad)

20mg

• Anonym

Jag tog alltid mina på morgonen, eftersom jag även lider av sömnproblem. Man kan ju få svårt att sova av tabletterna.

Mitt tips är att ta det lite försiktigt med festandet och vara extra vaksam. Det kan fungera som vanligt, men kan också bli så att man reagerar kraftigare på alkohol (det är min erfarenhet).

• Sanchia

Det är en vanlig dos att börja med står det på fass, det står inget om hur den är tillsammans med alkohol. Max dosen är 60 mg om dagen. Din doktor bedömer din deppression utifrån det du berättar. Jag fick zoloft utskrivet av en läkare efter första gången jag träffa honom, sen har jag gått hos en kurator med jämna mellanrum för att följa upp och prata.

• Anonym

hej!!

Jag äter citalopram! dom har hjälpt mig jätte mycket!!
    Har ätit dom ca en mån nu...
    Jag började med en hel första dagen och mådde JÄTTE DÅLIGT, hjärt klappning, snurrig kunde inte sova osv... så jag ändrade och tog en halv första v och sedan ökade jag till en hel andra v, de gick jätte bra!! så jag rekomenderar att du tar en halv varje morgon/förmiddag första v och sedan ökar du till en hel! så ska du se att det går bra!
    Äter oxå 20mg.

Lycka till

• Pirran

20 mg är en vanlig ingångsdos...man kan sedan öka den lite i taget tills man får effekt, om det inte räcker med 20 mg.

Svårt att veta varför du fått det..är du deprimerad, har ångest på ett eller annat sätt? Äter själv Citalopram 40 mg mot paniksyndrom och det fungerar bra.

Viktigt att veta är att det kan ta några veckor att få full effekt av medicinen, oftast blir man faktiskt sämre de två första veckorna och kan uppleva en del biverkningar...de går över!

Citalopram är en bra medicin(har provat en del) för mig...det är ju individuellt vad som passar...

Jag kan festa trots att jag äter Citalopram, inga problem...

Min läkare sa att jag skulle ta min medicin på morgonen för att få bästa effekt..det är ju under dagen jag bäst behöver den.....

Fråga gärna mer om du undrar något..skriv till mig privat om du inte vill ta upp det här i tråden..hoppas att det går bra för dig

• DrakUlla

Jag äter oxå citalopram men jag fick äta 10 mg i 2 veckor samt ha kontakt med en sköterska en gång i veckan. Sen gick jag upp till 20mg och nu efter ca 3 veckor så ska jag öka upp till 30 mg om dagen. Jag tar min till natten och ca 2 timmar efter jag svalt tabletten så är jag dödstrött!!! Ibörjan var jag yr på morgonen när jag vaknade men det har gått över nu. Jag har ätit citalopram förrut och jag har festat under tiden och det har inte varit nåt besvär med det så stt säga. Varför äter du tabletterna om man får fråga? Jag äter dom som hjälp för att ta bort "övergångsbesvär" som jag får av andra mediciner pga min cancer.

• Anonym (Förvirrad)

Tack för era svar

Men ska jag kanske ta en nu direkt då eller? Blir det för kort tid imellan kanske eftersom jag tog en igår kväll? Hur fort verkar de?

jag går hos kurator har gjort sen jag drabbades av ett sent missfall. jag är helt slut i kroppen. trött hela dagarna, skulle kunna sova dygnet runt, problem med styvbarnets mamma,plus en massa annat, Min kurator räknade upp minst 8 punkter som gör att jag mår dåligt. Men jag är så glad i mellanåt men ibland så bara orkar jag inte. Och jag orkar inte vara ensam med mina barn överhuvudtaget, blir så irriterad och trött med en gång får dåligt samvete för ALLT!

Där är några orsaker till varför han valde att skriva ut medicinen

• sassa85

hej hej ....biverkningar är vanligt den första veckan......om du får mer ångst i början (biverkning) så är det ett tecken på att medecinen kommer hjälpa dig bra. yrsel är en vanlig biverkning med det ska avta den närmsta veckan.Det är bäst att ta tabletten på morgonen.
    kram sandra!!!!

Svar på tråden När och varför ska man ta antidepressiv medicin/citalopram?