• Anonym (Aaatchoo!)

Vilka antihistamintabletter är ok vid graviditet?

Hejsan!

Nu är ju våren, och med den pollensäsongen, här och jag undrar vilka antihistamin tabletter som är ok att äta när man försöker att bli, och har blivit gravid? Jag har tidigare ätit Kestine och undrar om jag även kan göra det denna säsong? När jag frågade på apoteket så kunde de svara tyvärr och nu börjar "mitt" problemträd att blomma snart så snabbt svar uppskattas!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 17:40
    "..kunde de INTE svara" skall det såklart stå

• Svar på tråden Vilka antihistamintabletter är ok vid graviditet?
  • Aleksandra Barnmorska
    hej!

Det är svårt att svara på då detta är en läkarfråga. Jag tycker att du ska be och få en läkartid hos din mvc så du får rätt råd. Av vad jag kan utläsa borde Kestine gå bra att ta. Kunskapen om kestine under graviditet är begränsad men inget talar för fosterskadande effekt. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten. Översikt Antihistaminanvändning i tidig graviditet synes inte vara förenat med en ökad missbildningsrisk. För ebastin finns dock inga epidemiologiska data publicerade över användning under graviditet. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 734 barn, vars mödrar angivit användning av ebastin i tidig graviditet. Nio av barnen hade en missbildningsdiagnos mot 15 förväntade. Ingen missbildning föreföll vara överrepresenterad
    Jag tycker ändå att man ska rådgöra med läkare.

lycka till
Svar på tråden Vilka antihistamintabletter är ok vid graviditet?