• trivsamma forandringar

Vad är skillnaden på trisomi 21 och trisomi 13,18 vid KUB

Hej hopp!

Efter ett uruselt resultat på KUB har jag nu gått och väntat i 2 veckor. På onsdag (20/4) ska vi in och göra FVP. Som tur har vi haft fullt upp med flytt och massor av annat så jag har inte kunnat ligga inne och bara oroa mig. Men visst har tankarna snurrat massor de här veckorna!

Resultatet  vi fick var:
    1:3 för trisomi 13 och 18.
    1:11 för trisomi 21 (ds)

Hade svårt att formulera en bra rubrik. Jag vet vad som är skillnaden på de olika kromosom-avvikelserna. Men jag undrar vad det är man mäter vid KUB som skiljer sig på de olika?
    Vi har ju fått bättre resultat på trisomi 21, varför?
    Hur skiljer man dem åt? Är det något mått på fostret, eller är det blodprovets värden som är olika för de olika, eller är det nackspalten som är olika viktig...?

Hoppas ni förstår mig och någon kanske haft en diskussion med en läkare/bm som kunnat svara, eller kanske kunnat läsa sig till det själva?

Tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Vad är skillnaden på trisomi 21 och trisomi 13,18 vid KUB
  • LiJo10

Vad jag har hört så ska just nackspaltens mått vara indikativt för DS. Vad gäller de andra kromosomanomalierna har jag ingen aning.

Jag ska också göra mitt FVP imorgon onsdag. Ska hålla tummarna för oss båda!  

• LiJo10

Enligt Barnmorskegruppen.se, så säger man att vid DS finns det en tendens att nivån av beta hCG ökar och att PAPP-A minskar.  Detta ses alltså på blodprovet.

• trivsamma forandringar
    LiJo10 skrev 2011-04-19 08:39:24 följande:
    Enligt Barnmorskegruppen.se, så säger man att vid DS finns det en tendens att nivån av beta hCG ökar och att PAPP-A minskar.  Detta ses alltså på blodprovet.

Okej. Tack för dina svar!

Jag fick ju 1:11 på DS, och det känns väl rimligt eftersom nackspalten inte var så överdrivet stor.
    Jag undrar bara vad det var som var så dåligt att att vi fick 1:3 på de andra.

Vilken tid ska du göra FVP imorgon? Jag ska göra det direkt på morgonen vid 8.
  • Frida g

om både hcg och papp-a är låga är nog risken för 13 o 18 större. Om det ena är lågt och det andra högt (vet inte vilket som är vilket) ökar risken för 21. Troro det är något sådant!

• LiJo10

Jag har tid kl. 11:00 imorgon. Så nervös inför både provtagningen och svaret! 

• trivsamma forandringar
    Frida g skrev 2011-04-19 13:01:19 följande:
    om både hcg och papp-a är låga är nog risken för 13 o 18 större. Om det ena är lågt och det andra högt (vet inte vilket som är vilket) ökar risken för 21. Troro det är något sådant!
    Tusen tack för ditt svar!

Frågade läkaren som kom in och pratade med oss efter att vi fick vårt resultat vid KUB, men de pratade mest runt det. Frågade vad det var som drog ner vårt resultat till 1:3, men de sa att det bara var nackspalten och att blodprovet såg bra ut. Men det tror jag faktiskt inte på! Något mer måste ha dragit ner resultatet mer än nackspalten då den var "bara" var 3,7 vilket är ganska långt ifrån 6-8 mm som faktiskt vissa foster har. Jag är överviktig, vilket jag också vet drar ner resultatet, men det känns inte som att det skulle ha sådan stor betydelse så det kan dra ner resultatet på det viset... Men vad vet jag!?

Imorgon är det dags, kanske får jag en pratstund med läkaren imorgon som kan förklara för mig...
  • trivsamma forandringar
    LiJo10 skrev 2011-04-19 13:08:05 följande:
    Jag har tid kl. 11:00 imorgon. Så nervös inför både provtagningen och svaret! 
    Det kommer gå bra ska du se! Har inte hört nästan någon som har skrivit här på FL att det har gjort ont, mer att det är obehagligt... Men det är klart man är fundersam på hur man själv kommer att tycka att det är.
    Och man hoppas ju på att det är en läkare som kan sin sak, och gör allt för att minska risken för missfall mm.

Jag har laddat upp här hemma med mat, godis och film och sambon har tagit ledigt hela dagen och kan serva mig! Så jag bara kan ta det så lugnt det bara går! Sen kan man ju inte göra så mycket mer.
  • Zanah

Lycka till båda två! Jag vill gärna veta hur ni upplevde själva provtagningen efteråt! Jag ska göra fvp den 2 maj och är sjukt sprut- och nålrädd! Min svärmor har gjort det och hon skrev som någon av er att det ska vara mer obehagligt än göra ont. Jag var hos BM idag och tog ett blodprov för att fastställa min blodgrupp. Naturligtvis två försök innan hon hittade rätt, jag är lite svårstucken...

Borde inte blodgruppen stå i ens journal? Jag tänker om man råkar ut för en akut olycka och behöver en blodtransfusion, måste de då kolla först vilken blodgrupp man har? Jag trodde som sagt att det fanns noterat sen barnsben! Men tydligen inte...

Jag håller tummarna för er båda! 
     {#emotions_dlg.flower}  Lyckokramar!  {#emotions_dlg.flower}

• trivsamma forandringar
    Zanah skrev 2011-04-19 21:28:07 följande:
    Lycka till båda två! Jag vill gärna veta hur ni upplevde själva provtagningen efteråt! Jag ska göra fvp den 2 maj och är sjukt sprut- och nålrädd! Min svärmor har gjort det och hon skrev som någon av er att det ska vara mer obehagligt än göra ont. Jag var hos BM idag och tog ett blodprov för att fastställa min blodgrupp. Naturligtvis två försök innan hon hittade rätt, jag är lite svårstucken...

Borde inte blodgruppen stå i ens journal? Jag tänker om man råkar ut för en akut olycka och behöver en blodtransfusion, måste de då kolla först vilken blodgrupp man har? Jag trodde som sagt att det fanns noterat sen barnsben! Men tydligen inte...

Jag håller tummarna för er båda! 
     {#emotions_dlg.flower}  Lyckokramar!  {#emotions_dlg.flower}
    Tack, det känns riktigt bra med all stöttning man kan få här!

Jag är inte alls spruträdd, och jag kan förstå att det måste vara hemskt att gå igenom det här om man är rädd för själva ingreppet också. De flesta har även skrivit att allt är över på ca 30 sekunder så man behöver ju inte lida allt för länge. Min sambo är riktigt spruträdd och har svimmat flera gånger när han ska få sprutor, så han får nog titta bort imorgon.

Blev lite nyfiken på varför du ska göra FVP? Har du också gjort KUB?
    De fyllde ca 5 olika rör inför KUB på mig. Dels så tog de ett prov för att kolla upp min blodgrupp.
    Jag har inte tagit många blodprov i mitt liv, och tror inte att det har stått i min journal sedan tidigare. Men jag håller med om att det borde stå, det borde dem ju kunna ta på alla direkt de föds inför olyckor mm.

Kram
Svar på tråden Vad är skillnaden på trisomi 21 och trisomi 13,18 vid KUB