• alvin casper

kan man ha lök och vitlök i maten till 6 månaders bebis?

som frågan lyder och ska man i så fall lägga ner en hel vitlök och sila bort eller ska den pressas.. ???
    tacksam för svar..

• Svar på tråden kan man ha lök och vitlök i maten till 6 månaders bebis?
  • delifi2

ta inte i för mycket bara i början. Jag pressade en liten vitlök i början, sen med löken så om jag tex gjorde köttfärssås å spaghetti så tog jag bort lite lök från hans tallrik

• ThePointOfItAll

Du kan pressa i lite i maten, det är inte farligt. Tvärtom så är det bra att vänja dem vid kryddor och olika smaker från början. Undvik salt bara, men jag menar inte hysteriskt á la FL utan bara att du inte ska tillsätta extra salt i maten.

• La Lola

Jag brukade lägga vitlök/lök i en tekula o låta den koka med (funkar med pepparkorn oxå).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • ThePointOfItAll
    La Lola skrev 2011-04-19 07:02:05 följande:
    Jag brukade lägga vitlök/lök i en tekula o låta den koka med (funkar med pepparkorn oxå).
    Det gjorde jag med, perfekt. Funkar med de flesta kryddor!
  • brummagumman

Sonen har fått äta allt. Bara saltet jag varit försiktig med. Han gillar när det smakar :)

• Benjimom

Jag har haft lite lök/vitlök i min sons mat sen han va ca 4-5 mån har trappat upp med det. så första gången var det inte mycket alls. Men nu har han tex lika mkt lök i en köttfärssås som jag själv har.

• Kimona

jajemän, bara det inte blir starkt :)

• JuliaåRonjasmammis

jag läste ett bra tips i Coops medlemstidning (tror jag) igår. Man kör helt enkelt lite hackad lök och vitlök med lite olivolja med handmixer till en slät smet, den kan man sedan använda sig av i köttfärssås, köttbullar och annat. Då kan man dosera hur mycket/litet man vill, och det blir inga stora bitar.

Själv kommer jag ihåg att vi la i större bitar som fick koka med, och som vi sen petade bort, när de var i den åldern.  

Don't mess with my integrity!
Svar på tråden kan man ha lök och vitlök i maten till 6 månaders bebis?