• Anonym (undrande)

Medicinska skäl, bröstförstoring?

Någon som vet vad som räknas som medicinska skäl för att få hjälp till/vid bröstförstoring?

Jag har nämligen haft en sjukdom som barn som gör att jag som vuxen blev kortare och fick mindre bröst än jag skulle haft om jag inte fick sjukdomen. Har nu liten a-kupa och skulle vilja ha b-kupa. Är alltså inte ute efter att op dit några vattenmeloner, i fall nu någon skulle få för sig det.

Är det annars någon som vet vart jag kan vända mig för att få svar på min fråga?

• Svar på tråden Medicinska skäl, bröstförstoring?
  • Anonym

Hur kan du veta att du skulle ha fått större bröst om du inte haft sjukdomen? Är det något som hör till den sjukdomen, eller bara ett antagande från din sida? Bara nyfiken
    Sen tror jag, tråkigt nog, att det bästa man kan göra om man är missnöjd över sina bröst är att försöka lära sig tycka om sig själv för den man är. Då är inte storleken på brösten nåt problem sen. Tror op. bara är en tillfällig lösning. Men det är ju bara jag.

Vänd dig till vc så vet dom vem du ska prata med! Lycka till!

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2011-04-19 07:13:03 följande:

Hur kan du veta att du skulle ha fått större bröst om du inte haft sjukdomen? Är det något som hör till den sjukdomen, eller bara ett antagande från din sida? Bara nyfiken
    Sen tror jag, tråkigt nog, att det bästa man kan göra om man är missnöjd över sina bröst är att försöka lära sig tycka om sig själv för den man är. Då är inte storleken på brösten nåt problem sen. Tror op. bara är en tillfällig lösning. Men det är ju bara jag.

Vänd dig till vc så vet dom vem du ska prata med! Lycka till!

Det är något som hör till sjukdomen, tyvärr. Inga antaganden här inte!
    Självklart vore det bästa att lära sig leva med hur man ser ut, men jag har försökt 10 år nu utan att lyckas.

Tack för era svar!
  • La Lola
    Anonym (undrande) skrev 2011-04-19 07:17:19 följande:
    Det är något som hör till sjukdomen, tyvärr. Inga antaganden här inte!
    Självklart vore det bästa att lära sig leva med hur man ser ut, men jag har försökt 10 år nu utan att lyckas.

Tack för era svar!
    Vad har du under de 10 åren gjort för att förändra din syn på detta?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (undrande)
    La Lola skrev 2011-04-19 07:18:27 följande:
    Försökt intala mig själv att jag duger som jag är. Problemet visar sig ju mest om jag har tight tröja eller något urringat på mig. Men hur jag än försöker, så är det i ärlighetens namn inte roligt att knappt ha någon byst. 3 ggr under livet har jag dock känt mig nöjd med storleken, och det har varit under mina graviditeter. Ska dock tillägga att när mjölkproduktionen kommit i gång så har jag tyckt de varit för stora i stället (har då haft c-kupa).

Sen när det blir badsäsong igen kommer jag tänka på det ännu mer...

Jo, ska även tillägga att jag inte har några problem att visa mig barbystad inför min man. Vissa kan ju ha problem även där, men jag vet att min man accepterar mig fullt ut som jag är. Han tycker inte att jag behöver göra någon op. Så en ev op är helt och hållet för min egen skull i så fall.
  • Anonym (undrande)
    La Lola skrev 2011-04-19 07:18:27 följande:
    Jo, tänkte bara tillägga med att jag inte gått hos psykolog ang detta. Har haft en del annat (viktigare) att berabeta vid psykologkontakt.
  • Anonym

Där jag arbetar (ett stort universitetssjukhus i Göteborg) så finns det inget som heter psykologiska skäl för att varken förminska eller förstora brösten. Man går  endast  på om det finns medicinska skäl till att förminska  tung byst som gör att patienten får ryggbesvär.

Det har gått att göra plastikkirurgi förr pga psykologiska skäl, men inte nu längre.

• Ulrika80

Varför inte bara punga ut med cashen och köpa dig brösten du vill ha precis som andra får göra?
    Så länge dina bröst fungerar som kvinnobröst tycker jag inte att skattebetalarna ska betala för att du är missnöjd med storleken. Finns många där ute med A-kupa.

• Anonym

Känns som det kvittar om det är pga sjukdom eller ej, små bröst är helt naturligt och inget fel. Lägg pengarna på att arbeta med självkänslan istället och acceptera dig som du är.

Svar på tråden Medicinska skäl, bröstförstoring?