• Pemmel

Första utflykten utan blöja - för tidigt? Snabba tips, tack.

Har en drygt tvåårig tjej som just börjat potträning. Vi började smått i början av april och det har gått oväntat bra. I början satt hon vid varje blöjbyte, men i lördags var hon utan blöja hela dagen och klarade sig helt utan kissolyckor (men bajsade i byxorna en gång). Hon både sa till, gick och satte sig självmant eller kissade när jag sa till (innan vi skulle ut). I söndags var hon utan i perioder och bajsade även på pottan. Ingen olycka alls då.
    Idag vägrar hon ta på sig blöjan. Problemet är att vi måste åka in till stan för några ärenden i affärer. Planerar även lunch ute och sedan fika hos mormor. Vågar jag åka med henne utan blöja? Pottan under vagnen förstås, men vi ska ju hinna in på toaletten med. Är det för tidigt? Vill inte tvinga på henne blöjan nu, känns som helt fel signal. Hur har ni andra gjort precis i början?

• Svar på tråden Första utflykten utan blöja - för tidigt? Snabba tips, tack.
  • amaan

vår äldsta tjej var likadan. Tvärvägrade blöja efter att hon väl börjat vänja sig vid trosor etc. Ta med nåt, tex plastad frotté, som hon kan sitta på i bilen och på lunchen så gör det inget om det sker en olycka. Och ombyten såklart! Man får räkna med lite olyckor i början men de blir färre och färre med tiden.

• Strumpan08

Jag har samma sits med min 2-åring, använder inte blöja hemma annat än på natten och vill inte riktigt ta på sig blöja när vi går ut. Jag har dock förklarat att ute finns det ingen potta så vi måste använda blöja ett tag till. Vi åker mycket buss och så och jag kan inte se att det skulle funka. Frågar dock henne så fort vi är nära en toalett ute om hon vill gå men hon är inte så förtjust i att gå på toa på kommando. Bajsat har hon gjort på toalett några gånger.

Jag skulle ta på blöja för att det inte ska hända några olyckor som tar ner hennes självförtroende. Inte kul heller om det blir flera olyckor att hon märker att du blir irriterad eller stressad för att det är slut på ombyten eller något sånt.

Strumpan ♥ 081209 ~ Myran ♥ 101007
  • ehl

Ladda med ombyten och tvättservetter och låt henne vara utan blöja. Mina killar var runt 2 när de slutade helt, även natt med blöja och det gick kanon då de själva inte ville ha blöja mer.
    Vi hade  fortfarande ett ombyte liggande i bilen för ev byte. Kanon tycker jag.
    Ha en bra dag!

• Pemmel

Plastad frotté var bra! Det får det bli.
    Ja, jag vet inte vad jag oroar mig för egentligen, tvättmaskinen går ju minst en gång om dagen oavsett. Skrattande

• Super blondinen

Säger som alla andra:

1: Flastad frote gärna 2st
    2. Massa ombyten.
    3. Nån blöja i fall hon sukulle ångra sig.

Lycka till.

Svar på tråden Första utflykten utan blöja - för tidigt? Snabba tips, tack.