• SofieTrinh

Debet och kredit - varför ska det alltid gå jämnt upp???

Hej!

Vad jag förstått det som är debet det som kommer IN i företaget (vinst eller hela summan?) och debet det som går UT ur företaget.

Men varför och hur ska dessa alltid gå jämnt  upp? Man kan väl få in mer än som kommer ut eller? Eller är detta bara förflyttningar mellan konton? 

/S 

• Svar på tråden Debet och kredit - varför ska det alltid gå jämnt upp???
  • Hoppfull84

nej det är inte debet-in kredit-ut ur företaget.
     varje transaktion är både och.

lite förenklat exempel:
    tex att du får in pengar på banken bokförs i debet på ett konto typ 1910kassa, och samtidigt bokför man vilken typ av intäkt det är på ett konto som börjar på 3, (typ 3010 försäljning el vad man nu döper kontot till) fast i kredit.

samma sak om du betalar något från firman alltså tar UT pengar ur företaget, då bokar du på 1910 kassa i kredit, och samtidigt bokför du vilken typ av kostnad på ett konto i som börjar på 4-8 (beroende på vad det är för en kostnad) i debet.

det är alltså inte att debet betyder pengar in och kredit betyder betyder pengar ut. VARJE transaktion bokförs BÅDE i debet och kredit.
    om det rör sig om pengar in el ut ser man på vilken typ av konto/kontoklass det rör sig om.
    skulder och kostnader (konton som börjar på  2, 4-7 samt vissa 8konton) ökar i kredit, men minskar i debet.
    tillgångar och intäkter(konton som börjar på 1 och 3) ökar i bebet och minskar i kredit

ett lån tex bokar du på ett konto för skuld typ 2350 i kredit(skulden har ökat), och samtidigt bokar man upp att man fått in pengar från lånet i banken 1910 i debet (pengarna i kassan ökar) men du har alltid en sida debet och en sida kredit för VARJE transaktion.

svårt att förklara men hoppas det klarnade lite?

• SofieTrinh

det klarnade ...lite =)
    måste man köra med dubbel bokföring på ett litet företag? 

• Hoppfull84
    SofieTrinh skrev 2011-04-19 11:38:41 följande:
    det klarnade ...lite =)
    måste man köra med dubbel bokföring på ett litet företag? 
    det jag beskrev är inte "dubbel bokföring" det är vanlig standars bokföring. vet inte hur man annars skulle bokföra på för vis.
  • Stormorsan

Nja inte helt rätt på kontoklasserna där.

Kontoklass 1 = Tillgångar
    Kontoklass 2 = Skulder
    Kontoklass 3 = Intäkter
    Kontoklass 4-7 = Kostnader

• Hoppfull84
    Stormorsan skrev 2011-04-19 11:47:02 följande:
    Nja inte helt rätt på kontoklasserna där.

Kontoklass 1 = Tillgångar
    Kontoklass 2 = Skulder
    Kontoklass 3 = Intäkter
    Kontoklass 4-7 = Kostnader
    det är ju precis det jag skrivit? eller?
  • Neapea87
    Hoppfull84 skrev 2011-04-19 11:53:00 följande:
    Ja, faktiskt.
    I have enough friends
  • Thursday
    Hoppfull84 skrev 2011-04-19 11:41:50 följande:
    det jag beskrev är inte "dubbel bokföring" det är vanlig standars bokföring. vet inte hur man annars skulle bokföra på för vis.
    Jo, det är dubbel bokföring. Det dubbla är just att varje transaktion bokförs två gånger, dvs dubbelt. Kallas ibland italiensk bokföring eftersom den i Europa introducerades i Italien på 1400-talet.

Vad gäller bokförings- och redovisningsskyldighet så beror ju skyldigheterna på såväl storlek som företagsform men vissa grundkrav finns bl.a. reglerat i lag. Läs mer på t.ex. Skatteverkets hemsida:

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/bokforingbokslut/bokforingvadkraverlagen.4.18e1b10334ebe8bc80005195.html
  • Stormorsan
    Hoppfull84 skrev 2011-04-19 11:53:00 följande:
    Ok, tyckte det var lite luddigt, sorry.
  • SofieTrinh

ok, där stod inget om dubbel bokföring? eller missade jag nåt?

anledningen till att jag frågar är att jag kollar på lite olika bokföringsprogram, och en vän till mig har köpt ett där det står att man inte måste hålla på med kredit och debet och sånt, det är därför jag undrar. hon har heller inte så där många konton till allt, utan bara ett transaktionskonto och ett bankgirokonto.  

• Hoppfull84

fast alltså transaktionskonto och bankgirokonton är ju BANKkonton inte bokföringskonton.bokföringskonton är ju inte ett "konto" på samma sätt som ett bankkonto, bokföringskonton är ju bara som filer eller mappar där man skriver in värden för att kunna hålla koll på saker och ting. kan det vara så att din kompis bara gör en viss del av sin bokföring och sedan nån gång om året lämnar hon det ifrån sig till en firma som sköter resten?

det finns jätte bra enkla bokföringsprogram där man bara fyller i ena delen av bokningen så sköter programmet resten via automatkonteringar, det är jättebra om man är ovan vid bokföring. men är man osäker på debet och kredit så tycker jag nog det är bättre att låta en firma sköta bokföringen åt en så att det blir rätt. eller åtminstone gå en kurs i bokföring (finns på typ abf, medborgarskolan osv..) gör man fel kan det sluta i straffskatter och bokföringsbrott är inget att leka med som ny företagare. 

• SofieTrinh

jaha, nu förstår jag lite bättre. tack =)

Svar på tråden Debet och kredit - varför ska det alltid gå jämnt upp???