• 071001

Begravning med önskan om ljus klädsel

Ska på en begravning med ljus klädsel och jag har läst på vad det innebär, men jag undrar ändå hur jag ska klä mig. Det är 3 maj. De enda ljusa kläder jag har är de i sommargarderoben, men det känns lite tidigt att rota fram dessa plagg redan nu. Eller? Vad skulle ni ta på er?

(Vid ljus klädsel tar man det som man själv finner lämpligt. Kostym för honom och dräkt eller klänning är ändå att rekommendera även vid ljus begravning. Det finns en tro om att rött är syndens färg som orsakar att man ibland både vid begravning och bröllop ska undvika rött. Detta är fel, men vill du inte chansa så välj något annat i färgväg. Barbent, urringat eller ärmlöst skall det heller inte vara. Färgvalen och de ljusare färgerna gäller både kvinna och man.)

• Svar på tråden Begravning med önskan om ljus klädsel
  • La Lola

Jag skulle inte ha något blommigt  utan något enfärgat.

En enkel ljusblå eller ljuslila klänning tex.
    Inget färgstarkt utan mer pastelligt.

Beklagar sorgen.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • 071001

Jag har så dåligt med såna plagg. Ägen en sån där nude-färgad kjol men den känns för somrig, men kanske är det inte det?
    Ska absolut undvika mönster och grälliga färger.

Tack Lolis, väldigt tragiskt med en ung människa som lämnat oss alltför tidigt, makens vän.

• Thursday

Det beror nog rätt mycket på sällskapet. I min släkt är det t.ex. väldigt få som skulle klä sig i kostym/dräkt på en begravning så om det vore i släkten skulle jag nog t.ex. gräva fram en snygg kjol, enfärgad gärna, troligen beige samt en vit topp och en ljusare kofta t.ex. ljusblå eller ljusgrön. (Nu skriver jag bara utifrån vad jag själv har i garderoben). Skulle det vara i ett sammanhang där jag inte riktigt känner till de interna koderna så bra så skulle jag nog hålla mig till dräkt/kostym lite mer och då fick det bli mellangrå dräkt och en ljusare topp under den, gärna i någon ljusare färg, kanske rosa.

Vad har du i sommargarderoben?

• La Lola
    071001 skrev 2011-04-19 11:49:34 följande:
    Jag har så dåligt med såna plagg. Ägen en sån där nude-färgad kjol men den känns för somrig, men kanske är det inte det?
    Ska absolut undvika mönster och grälliga färger.

Tack Lolis, väldigt tragiskt med en ung människa som lämnat oss alltför tidigt, makens vän.
    Vet inte riktigt vad du menar...beige? Isf funkar den! O så nån färgad top men inte skrikig upptill.

Usch då.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • 071001

Idispidis, om jag känner närmaste familjen rätt så är det inte dräkten som åker på denna dag om ens nånsin!

Mycket färger i sommargarderoben (korall, marint och rött mest) och så den där nude-färgade kjolen då och blusar/toppar i samma färg. Känner inte för att köpa nåt nytt måste jag erkänna. Nude-kjolen, topp en nude-färgad kofta?

• Thursday
    071001 skrev 2011-04-19 11:53:16 följande:
    Idispidis, om jag känner närmaste familjen rätt så är det inte dräkten som åker på denna dag om ens nånsin!

Mycket färger i sommargarderoben (korall, marint och rött mest) och så den där nude-färgade kjolen då och blusar/toppar i samma färg. Känner inte för att köpa nåt nytt måste jag erkänna. Nude-kjolen, topp en nude-färgad kofta?
    Då tycker jag inte heller att du ska ha dräkt, det kommer att kännas fel. Jag tror på beige (?) kjol och kofta och så en färgad topp under.

Sorgligt med begravning för unga människor! Hoppas att ni får en fin stund på begravningen i alla fall!
  • 071001

Var tog texten vägen i inlägget?
     Lola, nude är sån där beige som alla plagg har överallt i alla affärer, sen förra sommaren.
    Kom på att  jag köpte en ljus byxa för lite sen som jag inte ens provat, den kan funka också.

Tack för alla svar!

• 071001

Vi kom alltså överens om att det inte är för somrigt med såpass ljusa kläder va?

• jagvetbäst

Men varför inte dom ljusa byxorna och en neutral topp? Tror inte att det har någon som helst betydelse vad du har på dig. Det viktigaste är att du har något som du trivs och känner dig bekväm i.
    Om du tänker på den personen, vad tror du den hade velat se dig i? Tänk lite så...

Svar på tråden Begravning med önskan om ljus klädsel