• lasse83

Betalningsföreläggande

Hejsan,

Jag öppnade ett brev från inkasso igår och såg där att de hade skickat ett ärende till Kronofogden. Av tidigare erfarenhet så vet jag att detta inte leder direkt till en betalningsanmärkning så jag ringde upp dem och fick reda på att betalningsföreläggandet hade skickats till KFM i onsdags (2011-04-13 mao.). Det märkliga är att jag fortfarande inte har fått något brev från KFM som jag ska svara på och jag har hört någonstans att man ska svara på brevet inom 10 dagar för att undvika betalningsanmärkningar, eller så är det så att man ska betala skulden till inkasso inom 10 dagar.

Hursomhelst så får jag ju inte lön förrän på torsdag (eller kanske i morgon om jag har tur) och sedan är det massa helgdagar, räknas alla dessa helgdagar in i de här 10 dagarna man har på sig? I så fall ligger jag rätt illa till. Och varför har jag inte fått något brev från KFM ännu med betalningsföreläggande, det är ju något kvitto jag ska skicka in att jag har tagit emot informationen? Tycker det är rätt märkligt.

Någon som har något förslag på vad som är lämpligt att göra? Ska jag kolla med KFM kanske? Men om jag ringer till dem så känns det som att jag erkänner skulden och att den då skulle kunna bli fastställd eller något, eller så är jag bara paranoid :) Hursomhelst så är det bara ett år kvar tills mina tidigare betalningsanmärkningar som jag har haft försvinner och då behöver jag låna pengar till bostadsrätt, alltså vore det katastrof om det här resulterar i betalningsanmärkning.

Tacksam för svar.

Mvh

• Svar på tråden Betalningsföreläggande
  • Åssi

Jag arbetar inte på KFM men med skulder och inkasso. Det är alltid bättre att ringa än att inte göra något.

• Sweet life

Betala direkt när lönen kommer på torsdag så finns pengarna hos inkasso första vardagen efter helgen!

• Scarlett77

Skulden kanske inte är fastställd hos kronofogden än? Vi hade hyreshus ett tag och var då tvugna att ansöka om betalningsföreläggande, detta gjorde vi i januari och vi har ännu inte fått betalt pga att svaranden inte skickar in sitt delgivningskvitto, hon söks nu av delgivningsman istället. Din skuld fastställs när du skickat in delgivningskvittot och därefter har du (tror det är 10 dagar) på dig att överklaga om du anser att skulden är felaktig. Du behöver alltså inte oroa dig förens du mottagit kvittot och skickat in det...först då börjar dina 10 dagar ticka eller vad man ska säga.

• Sweet life

Sen är det så att det är först när delgivningskvitto inkommit till KFM som ett utslag görs och det är då du får din betalningsanmärkning. Så om du inte skickar in kvittot, betalar så fort lönen kommer till inkasso så kommer det gå bra...

• lasse83

Så jag ska alltså inte skicka in kvittot till kfm? Låter lite farligt...

• Sweet life
    lasse83 skrev 2011-04-19 12:13:26 följande:
    Så jag ska alltså inte skicka in kvittot till kfm? Låter lite farligt...
    Du har ju inte ens fått nått! Och det hinner iNTE gå tio dagar ägen om du får det idag tills pengarna sitter på inkassbolagets konto!
  • lasse83

Ja, får göra så och hoppas att det räcker att de får pengarna på tisdag.

• lasse83

Ja du har nog rätt, är nog ingen fara då :)

• lasse83

Ok. Så de tio dagarna börjar när kfm har fått in mitt delgivningskvitto. Då är det ju ingen fara.

• Waldo

Du får lugna dig lite och låta administrationen ha sin gång.

Om inkasso skickade sitt brev i onasdags så ska det med posten, Bpost, och är framme på fredag.
    Då börjar dom kanske titta på ärende som igår och en handläggning i denna veckan
    I denna veckan är det påsk
    Så i nästa vecka kanske det skickas ut ett föreläggande till dig
    Då har det gått snabbt.

När du fått föreläggandet har du 10 dagar på dig att betala eller att överklaga ärendet
    Och då lär du ha fått din lön så att du kan betala

Det är ju inte så att inkasso har en direktlänk till KFM och kan handlägga ärenden omgående
    Inkasso är privata företag och KFM är en statlig myndighet som svarar inför en lag
    Lite pappersvändande ligger mellan de två

• lasse83
    Waldo skrev 2011-04-19 13:44:54 följande:
    Du får lugna dig lite och låta administrationen ha sin gång.

Om inkasso skickade sitt brev i onasdags så ska det med posten, Bpost, och är framme på fredag.
    Då börjar dom kanske titta på ärende som igår och en handläggning i denna veckan
    I denna veckan är det påsk
    Så i nästa vecka kanske det skickas ut ett föreläggande till dig
    Då har det gått snabbt.

När du fått föreläggandet har du 10 dagar på dig att betala eller att överklaga ärendet
    Och då lär du ha fått din lön så att du kan betala

Det är ju inte så att inkasso har en direktlänk till KFM och kan handlägga ärenden omgående
    Inkasso är privata företag och KFM är en statlig myndighet som svarar inför en lag
    Lite pappersvändande ligger mellan de två
    Ja när du säger det så låter det ju rätt rimligt :)

Tackar för alla svar!

Mvh
Svar på tråden Betalningsföreläggande