• Anonym

började med venlafaxin idag, när börjar det hjälpa?

Idag tog jag första dosen venlafaxin 75 mg. När började den hjälpa för er mot ångest och gav energi?
    Vad fick ni för biverkningar i början? Hur snabbt försvann dem?

• Svar på tråden började med venlafaxin idag, när börjar det hjälpa?
  • Anonym

Det tog 4-6 veckor innan jag kände full effekt..... biverkningar: mindre sexlust och torr i munnen.....

• Anonym

jag mår jättekonstig nu, känner mig darrig o det känns konstigt i halsen/bröstet. känner mig irriterad o har overklighetskänslor.

• Anonym (A)

Det är oftast fel att börja med 75mg direkt. Då jag gjorde det fick jag en massa problem. Pupillerna stora som tefat,illamående,darrningar, yr, hjärtklappning osv osv. Inte alls kul. Så jag fick trappa upp från 37.7mg och då gick det bra. Äter idag 150mg utan problem och mår bättre än jag gjort på en massa år. Tycker det började att kännas av rätt snabbt, den positiva effekten dvs.

Så kanske bör du be om att få en lägre dos att börja med i ett par veckor först? Blir ju en chock för kroppen lixom.

• Anonym

jag bytte från sertralin till venlafaxin så jag gick direkt från 100mg sertralin till 75 mg efexor.

• blivandemamma86

Det tog 4-6 veckor innan jag fick effekt. I början hade jag biverknigar som stickningar i kroppen, overklighetskänslor, yrsel och ökad ångest, fast dom försvAnn helt efter ca fem dagar, var inte så jobbigt ändå tycker jag. Bytte direkt från sertralin.

• Anonym
    blivandemamma86 skrev 2011-04-19 21:03:58 följande:
    Det tog 4-6 veckor innan jag fick effekt. I början hade jag biverknigar som stickningar i kroppen, overklighetskänslor, yrsel och ökad ångest, fast dom försvAnn helt efter ca fem dagar, var inte så jobbigt ändå tycker jag. Bytte direkt från sertralin.
    Vilken dos sertralin bytte du ifrån och vad hade du för dos på venlafaxinet?
  • Anonym (...)

Hej!

Jag började på startdosen 75 mg. De första två dagarna så blev jag yr och konstig, fick en känsla av att jag inte kunde få luft och hade svårt att andas. Och så fick jag den här obehagliga overklighetskänslan. Efter en månad så mådde jag mycket bättre och på 150 mg så mådde jag kanon bra. Tyvärr var biverkningarna inte så roliga.
    Orolig sömn, svettningar,  torr mun,  känsla av mani och likgiltighet.
    Efter ett år gav jag upp pga biverkningarna.

Sedan vill jag bara nämna att Venlafaxin ger fruktansvärda utsättningssymptom! Så trappa ner långsamt om du vill sluta med den!!!!

• Anonym (Venlafaxin)

Jag äter Venlafaxin sen oktober 2009. Går på en ganska hög dos - 225 mg. Vid insättningen så fick jag ökad ångest men fick Oxascand mot ångesten, annars inga insättningsproblem alls. Det tar några veckor innan du når full effekt.
    Däremot så har jag biverkningar i form av svettningar - det formligen rinner om mig, torr i munnen, många och konstiga drömmar. Ska snart utredas för ADHD/Asperger och kommer att få sätta ut Venlafaxinet då antagligen, för enligt läkaren så är det inte bra att gå så länge på så hög dos.
    Men det har funkat jättebra för mig under den här tiden.
    Fasar lite för utsättningen dock, för den vet jag sen tidigare är riktigt riktigt jobbig.

• smulpaj01

Jag har bytt från Cipralex till Venlafaxin. Hade 20 mg cipralex och startade på 75 mg venlafaxin.

Jag bytte pga att ångesten inte blev hjälpt av cipralexen. Jag ökade dosen till 225 mg innan det hjälpte mot ångest.

Biverkningar är som ovanståden anonym (Venlafaxin) beskriver - svettningar, muntorrhet och mkt jobbiga drömmar.

Jag fasar ut den självmant just nu - är nere på 75 mg igen....

Svar på tråden började med venlafaxin idag, när börjar det hjälpa?